دست بالای ایران خودرو در تحقیق، توسعه و عرضه محصولات

    کد خبر :836110
ایران خودرو

آمارهای رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می دهد که شرکت ایران‌خودرو در سال 99 با تولید 505 هزار و 138 دستگاه خودرو، عنوان بزرگترین خودروساز کشور را از آن خود کرده است.

حجم تولیدات شرکت ایران خودرو در سال گذشته نسبت به سال 98 رشد 35.6 درصدی داشته، ضمن اینکه این شرکت از ابتدای سالجاری تا تاریخ 10 مردادماه، بیش از 144 هزار خودرو را به مشتریانش تحویل داده که در مقایسه با مدت مشابه سال 99، جهش 30 درصدی را داشته است.

درواقع ایران خودرو طی یکی دو سال گذشته رشد خوبی در زمینه حجم محصولاتش تجربه کرده است، اما این تمام ماجرا نیست و بزرگترین خودروساز ایران، گام های موفقی هم در تحقیق، توسعه و عرضه محصولات نوآورانه با تکیه بر توان داخلی برداشته و این تلاش ها واکنش رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی را هم به همراه داشته است.

اواسط خرداد ماه سالجاری عزت الله اکبری، سیاست تولید خودروی با کیفیت ، نهضت داخلی سازی قطعات و عرضه محصولات جدید در شرکت ایران خودرو را مثبت ارزیابی کرد و گفت : توسعه همکاری این خودرو ساز با شرکت های دانش بنیان موجب توسعه استقلال صنعتی کشور می شود.

او اضافه کرد: مدیریت ایران خودرو در حوزه افزایش تیراژ تولید و توسعه قوای محرکه ، ارتقاء کیفی محصولات هم گام های مثبتی برداشته است.

پیشرو در بخش سواری و تجاری

شرکت ایران خودرو علاوه بر اینکه در سال گذشته بیشترین حجم تولیدات را به خود اختصاص داد، در بخش تحقیق، توسعه و عرضه محصولات نوآورانه با تکیه بر توان داخلی هم پیشرو بوده است.

ایران خودرو در دو بخش خودروهای تجاری و سواری گام های موثری برداشته است، این گروه خودروساز 5 محصول ارتقا یافته راناپلاس، سورن پلاس، سمند سال، پژو207 پانوراما و دنا پلاس اتوماتیک را در سال گذشته عرضه کرد و در همین راستا برای نخستین بار شاهد کسب نشان 5 ستاره کیفی توسط یک محصول ایرانی (دنا پلاس توربواتوماتیک) بودیم.

از دیگر اقداماتی که شرکت ایران خودرو در بخش سواری انجام داد، ارتقای سطح استاندارد آلایندگی 5 محصول نام برده شده از یورو 4 به یورو5 است.

ناگفته نماند که در سال گذشته شرکت ایران خودرو در راستای بهبود عملکرد اقدام به تولید گیربکس شش ساعته، طراحی موتور سه استوانه، آغاز فرآیند طراحی و توسعه پلتفرم وخانواده محصولات مدرن و کم مصرف و ارتقای سطح آلایندگی موتورهای موجود کرد.

توسعه زیرساخت

توسعه زیرساخت در شرکت های خودروساز از اولویت ها به شمار می آید که شرکت ایران خودرو طی سال گذشته گام های قابل ملاحظه ای را برداشت.

این شرکت اقدام به افتتاح مرکزنوآوری گیربکس کرد، ضمن اینکه در راستای همکاری با شرکت ها و نهادهای دیگر هم شاهد کاهش ارزبری 228 میلیون یورویی ناشی از ساخت داخل از ابتدای سال 98 تا اسفندماه سال 99 بودیم.

از رده خارج کردن محصول پژو 405 با موتور XUY بنزینی از دیگر فعالیت هایی بود که توسط بزرگترین خودروساز کشور و در راستای خروج محصولات قدیمی از چرخه تولید انجام شد.

اما گام مثبت دیگری که شرکت ایران خودرو در بخش سواری برداشت، طراحی و توسعه محصول جدید تارا با مشارکت 139 سازنده داخلی و عمق خودکفایی حداقل 75 درصد در ابتدای تولید بود.

طراحی کشنده با پلتفرم داخلی

درسال 99 انجام تحقیق، توسعه و عرضه محصولات نوآورانه با تکیه بر توان داخلی توسط شرکت ایران خودرو فقط در بخش سواری اجرایی نشد بلکه در بخش تجاری هم شاهد عملکردهای مثبت این شرکت بودیم.

ایران خودرو در زمینه طراحی و توسعه کشنده، اتوبوس برقی، اتوبوس آمبولانس و کامیونت با پلتفرم های داخلی قدم های مثبتی را برداشت، علاوه بر این درزمینه طراحی و توسعه( مینی بوس 7 متری یورو EEV5، ون پایه گازسوز با موتور ملی) با پلتفرم داخلی هم موفق عمل کرد.

آغاز پروژه ارتقای سطح آلایندگی موتور355 و موتور 457 به یورو EEV5 هم از دیگر فعالیت های شرکت ایران خودرو بود، البته این شرکت تولید موتور 364 را هم دوباره راه اندازی کرد و پروژه ارتقای آن به یورو EEV5 هم در سال گذشته کلید خورد.

از دیگر اقدامات مثبت شرکت ایران خودرو، طراحی و تولید گیربکس12 سرعته مجهز به GV است که در راستای فعالیت های تجاری این شرکت انجام شد.

نگاهی به کارنامه شرکت ایران خودرو طی سال گذشته نشان می دهد که این شرکت در راستای عمل به نهضت داخلی سازی قطعات و تحقیق، توسعه و عرضه محصولات نوآورانه با تکیه بر توان داخلی عملکرد قابل قبولی داشته و پیش بینی می شود که این نهضت در سالجاری و سال های آتی هم ادامه می یابد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید