ته‌سیگار، بدترین آلاینده‌ اقیانوس‌ها

    کد خبر :358012

در حالی که فعالان محیط زیستی در تلاش برای مقابله با زباله‌های پلاستیکی‌ هستند، بیشترین آلودگی‌های اقیانوسی حاصل از زندگی شهری “ته‌سیگار” اعلام شده‌ است.

فعالان محیط زیست این روزها اهدافی سیستماتیکی را در پی گرفته‌اند تا منابع بزرگی از آلودگی‌های اقیانوسی را که شامل کیسه‌ها، ظروف و نی‌های پلاستیکی هستند را حذف کنند و قوانین سختگیرانه‌ای در این ارتباط تعیین کرده‌اند.

با این حال اما در این گزارش تاکید شده فاکتور “شمار یک” آلودگی‌های اقیانوسی که انسان مسبب آن است، ته‌سیگارهای کوچکی هستند که بیشتر مقررات و قوانین، آنها را فراموش کرده‌اند.

یک آکادمی پیشرو در صنعت دخانیات، یک قانونگذار کالیفرنیایی و یک سازمان موج سواری جهانی از جمله مراکزی هستند که برای ممنوعیت فیلترهای سیگارها تلاش می‌کنند. این کمپین نوظهور امیدوار است تا با ارتباط فعالان زیست‌محیطی با فعالان متمرکز بر سلامت انسان‌ها حمایت شود.

یک استاد بهداشت عمومی دانشگاه ایالتی سن دیگو در ارتباط با فیلترهای سیگارها می‌گوید: بسیار واضح است که فیلتر سیگارها هیچ مزایای بهداشتی نداشته و تنها یک ابزار بازاریابی بوده که استعمال سیگار را تسهیل می‌کنند. اما یک آلاینده عمده در کنار زباله‌های پلاستیکی محسوب می‌شوند.

در این میان سان فرانسیسکو بیشترین تلاش را برای مقابله با آلایندگی ته سیگارها داشته است به طوری که برای هر پاکت سیگار هزینه ۶۰ سنتی برای کمک به پاکسازی سواحل از فیلترهای سیگار رها شده در نظر گرفته که با حسابی سردستی مبلغی معادل سه میلیون دلار سالانه می‌شود.

جای تعجب ندارد که ته سیگارها توجه بسیاری را به خود جلب کرده‌اند. اکثریت قریب به اتفاق ۵.۶ تریلیون سیگار تولید شده در سراسر جهان به طور سالانه از استات سلولز، نوعی پلاستیک که می‌تواند تا بیش از یک دهه بدون تجزیه باقی بماند، ساخته می‌شوند. طبق اعلام پروژه آلودگی ته‌سیگارها، دو سوم از این فیلترها هر سال نامسئولانه دور انداخته می‌شود.

گروه حفاظتی اقیانوس‌ها از سال ۱۹۸۶ هر ساله پاکسازی سواحل را حمایت کرده است. در طول ۳۲ سال متوالی، ته‌سیگارها با مجموع بیش از ۶۰ میلیون بیشترین زباله‌های جمع‌آوری شده در سواحل سراسر جهان بوده که یک سوم آنها را تشکیل داده و بسیار بیشتر از زباله‌ها و ظروف پلاستیکی بوده است.

مردم گاهی این زباله‌ها را مستقیما در سواحل رها می‌کنند اما اغلب ته سیگارها از فاضلاب‌ها، جریان‌ها و رودخانه‌های بی شمار سراسر جهان وارد اقیانوس‌ها می‌شوند. این زباله‌ها اغلب به میکروپلاستیک‌هایی تجزیه می‌شود که به آسانی وارد چرخه حیات می‌شوند. محققان در بدن حدود ۷۰ درصد از پرندگان دریایی و ۳۰ درصد از لاک پشت‌های دریایی این ذرات را یافته‌اند. این فیلترها معمولا شامل فیبرهای مصنوعی و صدها ماده شیمیایی موجود در تنباکو هستند.

در نهایت این میکروپلاستیک‌ها و دیگر مواد زائد موجود در ته سیگارها تاثیراتی منفی بر سلامت انسان‌ها می‌گذارند. برخی کمپین‌ها در تلاش برای کاهش و حذف زباله‌ ته‌سیگار ضمن آگاهی بخشی عمومی با توزیع حدود چهار میلیون کیسه کوچک و زیرسیگاری‌های همراه برای ته سیگارها در این راه گام برمی‌دارند.

به گزارش ایسنا، اما مشکل اساسی سیگاری‌هایی هستند که تصور می‌کنند ته سیگارها زیست تخریب پذیر بوده و حاضر به از بین بردن ته‌سیگارهایشان به روش‌های جدید نیستند و این اقدامات جدید تاثیری بر آنها ندارد.

برخی کارخانه‌های تولید سیگار به دنبال راه حلی جایگزین هستند. به عنوان مثال یک کارخانه، ایده ساخت فیلترهای خوراکی مانند آب نبات‌ها یا کراکرها یا فیلترهای کاغذی را مطرح کرد که البته رضایت بخش نبودند. اما به دلیل آن که هیچ گاه فشاری روی ساخت فیلترهای زیست تخریب پذیر وجود نداشته، پیشرفتی نیز در این زمینه حاصل نشده و در صورت تلاش بیشتر، راه حل‌های مناسب یافت خواهد شد. در حال حاضر یک فیلتر ساخته شده از مواد ارگانیک که به سرعت در آب یا خاک حل می‌شود نیز ارائه شده که هنوز برای عرضه در بازار آماده نشده است.

به گزارش ان بی سی نیوز، موسسه ملی سرطان ایالات متحده نیز به سازمان غذا و داروی این کشور پیشنهاد داده که تعدیل یا حتی ممنوعیت فیلترهای سیگارها را در نظر بگیرد، چرا که این فیلترها با هدایت دود به ریه‌ها، سرطان زایی را افزایش می‌دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید