توضیح اوقاف مازندران درباره وقف بخشی از کوه دماوند / بالاخره کوه دماوند وقف شده یا نشده است؟

    کد خبر :734196

دیروز گزارشی منتشر شد مبنی بر این که «بخشی از کوه دماوند وقف شد». گزارشی که موجب انتقاد تند فعالان محیط زیست، رسانه‌ها، روزنامه‌نگاران و کاربران شبکه‌های اجتماعی شد. سازمان جنگل‌ها نیز خبر را تایید کرد و از صدور سند وقف یک برش از کوه دماوند به ‌نام سازمان اوقاف خبر داد. خود سازمان اوقاف هم اعلام کرد که برای یک پلاک از ۱۱ پلاک ثبتی (از دامنه تا قله دماوند) سند وقفی گرفته است. اگرچه سازمان اوقاف و امور خیریه در واکنش به اعلام سازمان جنگل‌ها برای صدور سند وقف یک برش از کوه دماوند اعلام کرد: این موقوفه مربوط به یک قریه و مراتع آن در اطراف کوه دماوند است و به هیچ وجه شامل خود کوه دماوند نمی‌شود.

حالا حجت‌الاسلام ابراهیم حیدری جناسمی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مازندران در گفت‌وگو با ایلنا می‌گوید: اینکه گفته می‌شود سند وقفی برای قله دماوند صادر شده است، واقعیت ندارد و عده‌ای قصد سوءاستفاده از این فضا را دارند.

او گفت: قله دماوند وقف نشده، بلکه موقوفه، یکی از یال‌های دماوند است که به عنوان «مرتع مِلار» شناخته می‌شود. ملار دارای دو مرتع است که برای یکی از آنها نقشه‌برداری صورت گرفته است و حدود دو هفته قبل قصد داشتیم با رییس سازمان ثبت اسناد کشور و معاون قوه قضاییه جلسه‌ای داشته باشیم تا مباحث مربوط به سند آن بخش انجام شود که جلسه برگزار نشد. چراکه اگر این اقدام صورت می‌گرفت، امروز با این وضعیتی که عده‌ای سودجو ایجاد کرده‌اند، قطعا سر ما را می‌بریدند.

به گزارش همشهری آنلاین،مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران ادامه داد: برای یال دیگر این مرتع در سال ۸۲ سند دفترچه‌ای به نام موقوفه صادر شد. وقفنامه این منطقه مربوط به سال ۱۳۴۱ است و برای دیروز و امروز نیست و این طور نیست که با حضور امروز من در اوقاف یا مدیران امروزی صورت گرفته باشد. این منطقه در سال ۴۱ و قبل از انقلاب وقف شده و همه اسناد آن موجود است. این وقف برای خیرات و مبرات و برای ساکنان منطقه است.

حجت‌الاسلام حیدری گفت: در این منطقه پوکه‌های معدنی وجود دارد که در اوایل دهه ۹۰ عده‌ای قصد سوءاستفاده از این منطقه و برداشت پوکه‌های معدنی را داشتند، اما اوقاف مخالفت کرد. در حال حاضر با توجه به اینکه احساس کرده‌اند فضای آق‌مشهد (روستایی در ساری که گفته می‌شود ۵ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی جنگلی و غیرجنگلی آن به فردی واگذار شده است) باز است و می‌توانند علیه اوقاف حرف و حدیث‌هایی داشته باشند، قصد دارند از این فضا به نفع خودشان سوءاستفاده کنند.

وی افزود: در این منطقه پوکه‌های معدنی وجود دارد که عده‌ای قصد سوءاستفاده از آن را دارند و در سال ۹۴ یا ۹۳ هم رییس کل دادگستری استان مازندران به این منطقه ورود کرد و اجازه برداشت را حتی از اوقاف گرفت و هیچ کس از منطقه برداشت نمی‌کند. اگرچه امروز عده‌ای به صورت آزاد، پوکه‌های معدنی را برمی‌دارند و با نیسان و ماشین‌های دیگر حمل می‌کنند و با خود می‌برند، اما اوقاف هنوز هیچ‌گونه ورودی در این زمینه نداشته است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مازندران در پاسخ به این سوال که آیا این بخش جزو موقوفات غیرمتصرفی است، اظهار کرد: خیر، این موقوفات متصرفی است و موقوفات غیرمتصرفی مربوط به آق‌مشهد است که باز هم عده‌ای در خصوص آن کم‌لطفی کرده‌اند اما همانطور که گفتم، ما هنوز برای این منطقه سند تک‌برگ نداریم و سندی هم که داریم، برای سال ۸۱ یا ۸۲ است و وقف آن مربوط به قبل از انقلاب است.

وی با بیان اینکه سند پلاک‌های دیگری که در این منطقه صادر شده، مربوط به کوه دماوند و مراتع نیست و مربوط به روستاهای منطقه است، گفت: آن چیزی که درحال‌حاضر موضوعی برای سوءاستفاده عده‌ای از افراد شده است، در خصوص همان مرتع ملار است و جدیدا سندی هم برای این منطقه صادر نشده است.

حجت‌الاسلام حیدری همچنین درباره آق‌مشهد نیز گفت: آق‌مشهد جنگل بالاصاله نیست. کاش مردم اینقدر که درباره منابع طبیعی سخن می‌گویند، از منابع طبیعی بخواهند آن‌جایی که تخریب می‌شود را احیا کند. البته این موضوع در جای خود نیاز به بحث دارد و من هم در جایگاهی نیستم که بخواهم در مورد منابع طبیعی دفاعی داشته باشم.

او افزود: آق‌مشهد ۵۶۰۰ هکتار است که ۵ هزار و ۱۰۳ هکتار از این محدوده وقفی است و باقیمانده آن که حدود ۴۷۰ هکتار است، با حکم دیوان از وقفیت خارج شده است. دیوان این حکم را تایید کرده و وقف‌نامه این منطقه موجود است. مردم این منطقه اعتقاد به وقف دارند و وقفیات را انجام می‌دهند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مازندران گفت: بزرگواران می‌گویند قبل از ریاست جدید قوه قضاییه درخواست اعمال ماده ۴۷۷ کرده‌اند. در صورتی که ماده ۴۷۷ هم حکم به وقفیت آق‌مشهد داده و این حکم در تاریخ ۲۷ مردادماه سال گذشته صادر شده و حکم دیوان هم در خصوص آق‌مشهد دوباره تایید شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید