تنوع نمایشگاه ها در دومین آدینه تیرماه

    کد خبر :45624

این هفته در افتتاحیه گالری های پایتخت شاهد برپایی نمایشگاهی از آثار پیشکسوتان نقاشیخط و خوشنویسی و همچنین هنرمندان خلاق در عرصه نقاشی و مجسمه و چیدمان خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار مهر، این هفته گالری گردی در پایتخت به روزهای پر رونق خود بازگشته است و گویی گالری ها از تعطیلات تابستانی بازگشته اند. هر چند همچنان بخش قابل توجهی از گالری های پایتخت از تعطیلات باز نگشته اند اما در این هفته بیش از ۳۰ افتتاحیه را شاهد خواهیم بود که نمایش آثار پیشکسوتان و جوان ها تنوعی به گالری گردی این هفته داده است. در ادامه نگاهی به برخی از افتتاحیه های این هفته گالری ها داریم:

فرهنگسرای نیاوران: نمایشگاه نقاشی سمانه احسانی نیا، جمعه ۹ تیر ماه ساعت ۱۷ در گالری شماره ۲ فرهنگسرای نیاوران گشایش می یابد. در این نمایشگاه تعداد ۲۵ اثر از این هنرمند در معرض دید علاقمندان قرار می گیرد که تکنیک آثار ارائه شده در این نمایشگاه آبرنگ و اکرلیک است.

علاقمندان جهت دیدار از آثار این نمایشگاه می توانند در روزهای برقراری نمایشگاه از ساعت ۱۰ تا ۲۰ به گالری شماره ۲ فرهنگسرای نیاوران مراجعه کنند.

گالری فردا: نمایشگاه «زنان و زمان» با نمایش آثار نقاشی میترا بابایی ۹ تیرماه در گالری فردا گشایش می یابد و تا ۱۵ تیرماه ادامه دارد. گالری فردا در خیابان کریمخان، خیابان حسینی، کوچه اعرابی، پلاک ۶ واقع است.

گالری شماه چهار: نمایشگاه گروهی «پله سوم» در گالری شماره چهار برپا می شود، در این نمایشگاه گروهی که عکس های تئاتر به نمایش در می آید آثاری از عکاسان تئاتر با گردآوری حمید مهدوی برپا می شود. گالری شماره چهار در خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، کوچه اشراقی، پلاک ۴ دایر است.

گالری سهراب: نمایشگاه گروهی از هنرمندان شاخص نقاشیخط شامل آثار محمد احصایی، فرامرز پیلارام، امیر صادق تهرانی، عین الدین صادق زاده، کوروش قاضی مراد از ۹ تیرماه تا ۱۴ تیرماه در گالری سهراب به نمایش در می آید. گالری سهراب در خیابان سمیهف بین مفتح و رامسرف شماره ۱۴۲ واقع است.

گالری فرمانفرما: نمایشگاه گروهی مجسمه و چیدمان «نستالژی» شامل نمایش آثاری از بهروز حشمت، کامبیز صبری، قدرت الله عاقلی ۹ تیرماه در گالری فرمانفرما برپا می شود. این نمایشگاه تا ۳۰ تیرماه در خیابان کریمخانف خرمند شمالی، کوچه اعرابی ۲ برپاست.

گالری آتبین: نمایشگاه «میان سرخدارها» شامل آثار نقاشی ابراهیم گنجیان جمعه ۹ تیرماه در گالری آتبین به نمایش در می آید و تا ۲۰ تیرماه برقرار است. این گالری در خیابان ولیعصر، قبل از چهارراه پارک وی، کوچه خاکزاد، پلاک ۴۲ واقع است.

گالری والی: نمایشگاه گروهی «تکرار با نگاهی دیگر» ۹ تا ۲۳ تیرماه در گالری والی واقع در خیابان ونکف خیابان خدامیف پلاک ۷۲ برقرار است.

گالری شکوه: نمایشگاه «شکستنی» فرشین طهماسب در برگیرنده ۱۳ اثر نقاشی با موضوع زنان است که از روز جمعه ۹ تیرماه به مدت یک هفته در گالری شکوه برپا می شود. فرشین طهماسب، هنرمند نقاش، موزیسین و بازیگر در این نمایشگاه آثار فیگوارتیوی که رویکردی اجتماعی دارند و به مسائل جامعه شناختی پیرامون زنان در جامعه می پردازند، ارائه می دهد. محمود نورائی در استیتمنت این نمایشگاه نوشته است: احساس زنانه، وجهه قالب آثار نمایشگاه «شکستنی» است. آثاری که فرشین طهماسب به بیان گرایی عواطف زنان جامعه پیرامونش اختصاص داده است. زنانی که در بهترین حالت، بی تفاوتی را تجربه و در سخت ترین حالت خود، خفقان و تراژدی را دنبال می کنند.

اگرچه مجموعه آثار «شکستی» در یک تم موضوعی قراردارند و روندی سلسله وار را دنبال می کنند، اما طهماسب در تکنیک اجرایی خود، بدون وابستگی به سبک یا تکنیک خاصی به ارائه اثر پرداخته و بیشتر خود را مقید به ارائه حسن درون اثر با تکنیک معادل آن کرده است تا وجهه احساسی و گفتمانی آثارش را رنگ بیشتری ببخشد.

این نمایشگاه تا ۱۴ تیرماه در گالری شکوه، واقع در خیابان فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان امیر نوری، پلاک ۱۹ میزبان علاقمندان به هنر است.

گالری ثالث: نمایشگاه «پس از یک شب طولانی» شامل نقاشی های فرح سلطانی از ۹ تا ۲۱ تیرماه در گالری ثالث واقع در خیابان کریمخان، بین ایرانشهر و ماهشهر شماره ۱۴۸ برقرار است.

گالری شیرین: ایمان صفایی چیدمان «کوچه» را با نگاهی به فرهنگ عامه به گالری شیرین می برد.

صفایی درباره این نمایشگاه نوشته است: نمایشگاه «کوچه»، آثار اخیر من هستند که پرچم ها، نوشته ها، گراورها، صفحات زینک و دیگر ابژه ها را شامل می شود. این نمایشگاه در ادامه کاوش هایی است که در گفتمان زبان، در زمینه شعر، چیستان ها، متل ها، فحش ها، گزین گویه ها، لاطائلات، عبارات و ضرب المثل ها از بستری واحد برای رسیدن این بخش های مختلف زبانی به هدفی مشترک در فرم، انتزاع و فرهنگ شکل گرفته است؛ چراکه من معتقدم زبان حافظه جامعه است و حافظه هر جامعه در زبان آن منعکس می شود.

گالری شیرین در در خیابان کریم خان، خیابان سنایی، کوچه سیزدهم ، پلاک ۵ واقع است.

گالری محسن: «اعراف» نام اثری است از الیکا هدایت که از ۹ تیرماه تا ۴ مردادماه در پاسیو گالری محسن به نمایش درمی آید. پاسیو فضایی است به مساحت ۷ متر مربع در ارتفاع ۹ متر که صرفاً به نمایش هنرهای چیدمانی اختصاص دارد و «اعراف» اولین نمایش الیکا هدایت در گالری محسن است که روز جمعه ۹ تیرماه مراسم گشایش آن برگزار خواهد شد.

همچنین نمایشگاه گروهی عکس های مفهومی با عنوان «دال های ضمنی» در گالری محسن برپا می شود. نمایشگاهی از عکس های نیما علیزاده، وحید دشتیاری و علیرضا زنگی آبادی با عنوان «دال های ضمنی» از ۹ الی ۲۸ تیر در گالری محسن برگزار خواهد شد. این آثار این نمایشگاه توسط مهرداد افسری انتخاب شده است. گالری محسن در خیابان ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقیی، پلاک۴۲ واقع است.

گالری نگر: نمایشگاه گروهی نقاشی «منو» ۹ تا ۱۴ تیرماه در گالرش نگر برپا می شود. نمایشگاه گروهی «منو» با نمایش نقاشی ها ۹ هنرمند جوان ۹ تا ۱۴ تیرماه در حالی در گالری نگر برپا می شود که کار گردآوری این آثار را سودابه کردی به عهده دارد. گالری نگر در قیطریه، ضلع جنوبی پارک، خیابان روشنایی، کوچه دلارارم، پلاک ۳۳، زنگ سوم واقع است.

سعد آباد: منصور نصرت نظامی آثار خود را در نمایشگاهی با عنوان «هنرهای زیبا با طعم آلبالو» ارائه می کند. نمایشگاه آثار منصور نصرت نظامی شامل ۱۴ تابلو نقاشی حجم و چهار کار گرافیکی با عنوان «هنرهای زیبا با طعم آلبالو» در مجموعه فرهنگی – تاریخی سعدآباد به نمایش در می آید. آثار گرافیکی در این نمایشگاه منتخبی از مجموعه گرافیک نقاشی و شعر نصرت نظامی هستند که به زودی به صورت کتاب منتشر خواهند شد. آثار یادشده با سبکی مفهومی و تلفیقی و با استفاده از مواد طبیعی و اکریلیک در ترکیب با پارچه، زغال و مقوا در مدت دو سال تهیه شده اند.

علاقه مندان می توانند برای دیدن این نمایشگاه از ۶ تا ۲۱ تیرماه، هر روز از ساعت ۹ تا ۱۸ به موزه هنرهای زیبا به نشانی خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، خیابان شهید طاهری، مجموعه فرهنگی – تاریخی سعدآباد مراجعه کنند.

نگارخانه نقش جهان: نمایشگاه انفرادی آثار نقاشی مصطفی بختیاری با نام «بیکران» در نگارخانه نقش جهان برگزار می شود. مصطفی بختیاری در نمایشگاه خود از ۱۲ اثر که در دهه ۹۰ روی آنها کار کرده، رونمایی خواهد کرد. تکنیک آثار بختیاری را راپید، رنگ روغن، جوهر و رنگ های دست ساز که ابداع او است، تشکیل می دهد. درباره موضوع این نمایشگاه آمده است: خالق حقیقت مطلق اوست و تمام ذرات هستی عکس رخ او در آینه هستی است. افتتاحیه نمایشگاه آثار مصطفی بختیاری ۹ تیر از ساعت ۱۶ تا ۲۱ در گالری نقش جهان با حضور علاقه مندان به هنرهای تجسمی برگزار می شود. این نمایشگاه تا ۱۵ تیرماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در نگارخانه نقش جهان به آدرس نیاوران (باهنر) خیابان همایونفر، کوچه سعدی، کوچه حافظ خیابان آیت الله محمودی ۲، پلاک ۹ برقرار است. این نگارخانه شنبه ها تعطیل است.

گالری دنا: نمایشگاه گروهی «تهران مک دونالد ندارد» جمعه ۹ تیرماه در گالری دنا افتتاح می شود.این نمایشگاه گروهی شامل آثاری در زمینه های نقاشی، چیدمان، اینستالیشن و پرفورمنس جمعه ۹ تیرماه در گالری دنا افتتاح می شود و تا ۲۶ تیرماه به کار خود ادامه می دهد. در بخش نقاشی و چیدمان آثاری از کیمیا بیدار، مونا جولا، آتوسا شاملو، افرا صفا، پدیده فرزان، نیکو فلاح، کوشا موسوی ارائه می شود و ویدئو آرتی از میلاد فداکار و پرفورمنسی از مونا به کار نیز در این نمایشگاه برپا خواهد شد. گالری دنا در خیابان طالقانی، خیابان سپهبد قرنی، کوچه سوسن، پلاک ۴ قرار دارد.

فرهنگسرای نیاوران: نمایشگاه آثار چهره های ماندگار ایران توسط ماهنامه چهره های ماندگار و بنیاد آفرینش های هنری نیاوران با عنوان «قاب تجلی» جمعه نهم تیرماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود. در نمایشگاه «قاب تجلی» آثار هنرمندان نام آشنا در حوزه هنرهای تجسمی به نمایش درمی آید و در کنار آن تصاویری از پرتره تعدادی از ۲۴۰ شخصیت برگزیده که در عرصه های علمی، فرهنگی، هنری در خلال این سال ها به عنوان «چهره ماندگار» انتخاب شده اند نیز روی دیوار خواهد رفت.

در این نمایشگاه عکس های پرتره چهره های ماندگاری که فرصت کافی برای عکاسی حرفه ای از آنها فراهم شده است به نمایش درخواهد آمد. در کنار آن آثار نقاشی، خوشنویسی و نقاشیخط چهره های ماندگار هنرهای تجسمی چون محمود فرشچیان، محمد احصایی، غلامحسین امیرخانی، نصرالله افجه ای، جلیل رسولی، یدالله کابلی، کیخسرو خروش، محمدحسین حلیمی، محمد سلحشور، عباس اخوین، علی اکبر صادقی، حبیب الله آیت اللهی، عبدالصمد حاج صمدی به همراه برخی دیگر از بزرگان هنر نیز در معرض دید عموم قرار می گیرد. همچنین دو کتاب عکس چهره های ماندگار و کاشی های اسلیمی چهره های ماندگار ارائه خواهد شد.

آیین افتتاحیه نمایشگاه آثار چهره های ماندگار ایران جمعه نهم تیرماه ساعت ۱۸ و با حضور جمعی از چهره های نام آشنا و ماندگار کشور در گالری شماره یک فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود.

این نمایشگاه تا ۱۶ تیرماه دایر است و علاقمندان برای بازدید از آن می توانند در روزهای عادی از ساعت ١٠ الی ٢١ و در روزهای تعطیل از ساعت ١٤ الی ٢١ به گالری شماره ١ فرهنگسرای نیاوران مراجعه کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید