تقلیل اقتدار رییس‌جمهور به یک «لایک توییتری»؟! / آقای دکتر روحانی! برای انتشار لیست ارزبگیران دولتی، به وزرای خود اولتیماتوم داده و متمرّدین را عزل کنید!

    کد خبر :314252

در شرایطی که محمد شریعتمداری، وزیر صنعت امروز تلویحا اجرای دستور صریح رییس جمهور در خصوص انتشار لیست ‏دریافت کنندگان ارز دولتی برای واردات را رد کرده، دفتر دکتر حسن روحانی رییس جمهور، به جای برخورد مستقیم، ترجیح داد با یک «لایک» در فضای ‏مجازی، نارضایتی خود را از این تصمیم اعلام کند!

به گزارش انتخاب، حسن روحانی سه روز پیش در دستوری صریح به وزارت صنعت و بانک مرکزی، اعلام کرد: «وزارت ‏صنعت در ثبت سفارش و بانک مرکزی در ارزی که می دهد باید به مردم اطلاع دهند. باید بگویید برای چه ارز 4200 تومانی ‏داده اید، … مردم بدانند کی پول گرفته و برای چه گرفته، قیمت جهانی آن را بگویید و با دلار 4200 تومانی قیمت آن را برای ‏مردم اعلام کنید.»‏

سکوت بانک مرکزی، توضیح عجیب وزارت بهداشت و تمرد وزیر صنعت!

با وجود این دستور صریح، بانک مرکزی که یکی از اصلی ترین مخاطبان سخنان رییس جمهور بود، روزه سکوت گرفت و جمله ای به زبان نیاورد! سخنگوی وزارت بهداشت نیز اعلام کرد، لیست ارزبگیران دولتی را به بیمارستان‌ها می‌دهیم نه مردم! او با تاکید بر آنکه «طبق دستور وزیر شفاف سازی می‌کنیم»، اعلام کرد که «این شفاف‌سازی به این صورت است که مردم قیمت دقیق داروها را بادرج روی بسته بندی‌ها متوجه شوند»!

سپس، محمد شریعتمداری وزیر صنعت نیز امروز در اظهاراتی عجیب تلویحا اعلام کرد که چنین کاری نخواهد کرد. او در ‏نشست خبری خود گفت: «بانک مرکزی اسامی افرادی که ارز 4200 تومانی گرفته اند را در اختیار دارد، بنابراین ما به عنوان ‏وزارت صنعت نمی توانیم که ثبت سفارش کنندگان را افشا کنیم، چراکه اینطور به جنگ بخش خصوصی رفته ایم، این در حالی ‏است که لیست اعلامی از سوی وزیر ارتباطات، اسامی افرادی بود که تخصیص ارز داشتند و تامین ارز آنها صورت نگرفته بود، ‏ما نمی خواهیم به جنگ اقتصاد کشور برویم و اقتصاد را به هم بریزیم، بنابراین با استفاده از نیروی عقل خدادادی، تصمیماتی ‏خواهیم گرفت که به صلاح اقتصاد باشد‎.‌‏» او افزود: «با اعلام اسامی افرادی که ارز 4200 تومانی گرفته و کالا وارد کرده اند، ‏مخالفت نداریم و اتفاقا موافق با دریافت این اسامی از سوی نهادهای نظارتی هستیم، اما نکته اینجا است که هر یک از انواع ارز، ‏هزینه مبادله متفاوتی دارد و قیمت تمام شده آن را نیز باید بر این مبنا محاسبه کرد.»‏

به دنبال این اتفاق، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در پیامی در صفحه شخصی‌اش در توییتر به اظهارات وزیر صنعت ‏واکنش نشان داد و نوشت: «با ایمان قلبی که بر پایه عقل خدادادی است، می‌گویم فساد، موریانه و عامل بی‌ثباتی اقتصاد کشور ‏است. بخش خصوصی پاکدست از انتشار لیست ارزبگیران حمایت کرده وخواهد کرد؛ باید به جنگ اقتصاد رانتی رفت‎.‌‏»‏

لایک روحانی!

در اتفاقی جالب و معنادار هم حساب توييتري رييس جمهور، توييت وزير ارتباطات در مورد انتشار ليست ارزبگيران دولتي را ‏لايك كرد‎.‌‏ این اقدام روحاني و همراهي با وزير ارتباطات، به وضوح نشان دهنده ناراحتي رييس جمهور نسبت از عدم اجراي ‏دستورش توسط وزير صنعت است.‏

با این وجود حتی اگر فرض بر آن بدانیم که اظهارات وزیر صنعت، وزارت بهداشت و بانک مرکزی به شکلی غلط در رسانه ها بازتاب داشته، اما تردیدی نیست که انک، 72 ساعت از دستور رییس جمهور به این وزارتخانه ها گذشته و اتفاقی نیفتاده است! و تازه نه تنها واکنشی علنی از سوی رییس جمهور به این تمرد شگفت انگیز مشاهده نشده، بلکه مهمترین اتفاق، لایک حساب کاربری رییس جمهور (که در اختیار دفتر ایشان است) به توییت وزیر ارتباطات است که تقلیل اقتدار رییس جمهور است!

آقای رییس، اولتیماتوم بدهید!

سوالی که وجود دارد این است که آیا روحانی به عنوان رییس جمهور کشور، باید برای ابراز نارضایتی از عدم ‏اجرای دستورش توسط یکی از وزرا، به لایک کنایه آمیز روی آورد یا دستوری مستقیم و قاطع صادر کند؟ روحانی خود بهتر می داند که اقتدار رییس ‏جمهوری، اقتدار فلان مدیرکل و فلان مدیرعامل نیست؛ او رییس جمهور یک ملت است و حالا برخی وزرا، به سادگی و علناً ‏علیه دستور او موضع می گیرند و به آن عمل نمی کنند!

اما آقای رییس جمهور، برای حفظ اقتدار رییس جمهور که اقتدار ملی یک کشور و ملت است، و ‏برای محافظت از قانون اساسی و هم، حمایت از مردمی که کمرشان زیر بار گرانی له شده، راهی نیست جز آنکه به اضعای کابینه و مخاطب سخنان خود، اولتیماتوم داده و زمان تعیین کنید که اگر تا فلان تاریخ لیست را منتشر نکنید، برکنار خواهید شد!

آقای دکتر روحانی عزیز، این تنها راهکار برای گذر از این معبر است؛ اگر آرام گیرید و چنان پیشتر، از کنار آن بگذرید، پیامدهای ناگواری در پی خواهد داشت که حداقل، اقتدار رییس جمهور را هدف قرار داده و سپس، دودش، به چشم مردم رفته و آثار این ناهنجاری ها، تا دیرباز بر دوش ملت سنگینی خواهد کرد.

اقدام برخی وزرا، تحقیر رییس جمهورو ملت است، بی معطلی دستوری قاطع صادر کنید تا نشان دهید، در این مورد و برای تامین منافع مردم، با کسی شوخی ندارید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید