تصفیه فاضلاب بهداشتی با دستگاه ایرانی

    کد خبر :574253

محققان در یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی شدند که تا ۹۹درصد پساب را به آب تبدیل می کند؛ این شرکت توانسته به کشورهای همسایه نیز صادرات داشته باشد.

معصومه حیدرزاده دکتری مهندسی محیط زیست و مدیر واحد تحقیق و توسعه یک شرکت دانش بنیان تولید کننده پکیج‌های نوین تصفیه آب در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در گفتگو با مهر اظهار کرد: ما در این شرکت موفق شدیم پکیجی برای تصفیه آب خاکستری به روش بیولوژیکی را طراحی کنیم که می‌تواند پساب را تا ۹۹ درصد تصفیه کند.

وی در خصوص این پکیچ گفت: پکیج‌های نوین تصفیه فاضلاب بهداشتی (انسانی) شرکت با ظرفیت‌های ۵ الی ۵۰۰۰ مترمکعب در شبانه روز در سه کلاس مختلف و با فناوری‌های مختلف به صورت پیش ساخته طراحی و تولید می‌شوند به طوری که کیفیت پساب خروجی مطابق استانداردهای سازمان حفاظت محیط زیست قابلیت‌های دفع به منابع پذیرنده و یا استفاده مجدد در فضای سبز را داراست.

وی با بیان اینکه این آب برای شستشو، آبیاری و هر مصرفی غیر از آشامیدن مورد استفاده قرار می‌گیرد، بیان کرد: کیفیت پساب خروجی این پکیج مطابق استانداردهای محیط زیست و حتی نرمال‌تر از آن است.

به گفته حیدرزاده، اگر پکیج‌های معمولی ۸۰ درصد آب را بازیافت می‌کنند این پکیج می‌تواند ۹۹ درصد آب را بازیافت کند.

این محقق با تاکید بر اینکه پکیج‌های تصفیه آب کنونی از دو روش برای تصفیه استفاده می‌کنند، گفت: اما ما توانستیم از ۳ فناوری شیمیایی، فیزیکی و بیولوژیکی در روند تصفیه بهره ببریم.

حیدرزاده خاطر نشان کرد: در این دستگاه از روش بیولوژیکی به واسطه میکرو ارگانیسم‌ها کار تصفیه انجام می‌گیرد؛ از روش‌های فیزیکی برای آشغالگیری و از روش شیمیایی برای گندزدایی و افزایش کیفیت پساب خروجی بهره بردیم.

وی با بیان اینکه در این پکیج تصفیه یک «مدیا» وجود دارد، گفت: «مدیا» میکروارگانیسم ها را در پکیج تصفیه فاضلاب به دام می‌اندازد و این میکروارگانیسم ها خودشان کار هضم را انجام می‌دهند و از فاضلاب تغذیه می‌کنند و در ازای آن اکسیژن را به محیط پس می‌دهند.

وی با بیان اینکه ما در این شرکت طی دو ماه این پکیج را به تولید نیمه صنعتی و انبوه رساندیم، بیان کرد: طی این دوماه سفارشات زیادی در سراسر کشور داشته ایم؛ حتی از کشورهای همسایه نیز برای دریافت این پکیج به شرکت درخواست داده اند.

وی افزود: در حال حاضر برای کشور افغانستان در حال نصب هستیم و کشور عراق نیز مذاکراتی برای نصب این پکیج ها با شرکت داشته است ولی هنوز به قرارداد منجر نشده است.

حیدرزاده افزود: همچنین در حال حاضر برای کارخانجاتی در اصفهان از این پکیج ها نصب کرده ایم.

وی تاکید کرد: شرکتهایی که نه تنها در صنعت هستند در مجتمع‌های تجاری، ساختمان‌های مسکونی، پارک‌های سبز می‌توانند از این محصول بهره ببرند.

مدیر واحد تحقیق و توسعه این شرکت دانش بنیان عنوان کرد: هیچ محدودیتی برای استفاده از این دستگاه وجود ندارد.

حیدرزاده افزود: فناوری‌های مورد استفاده در پکیج‌های تصفیه فاضلاب با توجه به مشخصات کمی و کیفی فاضلاب خام ورودی و نوع مصرف، شرایط آب و هوایی منطقه، ملاحظات فنی و اقتصادی می‌تواند شامل مراحل آشغال گیری، دانه گیری و چربی گیری، حوضچه‌های متعادل ساز، ایستگاه پمپاژ، بیوراکتورهای بافل دار رشد تلفیقی چند مرحله‌ای، مخازن زلال ساز با صفحات لاملا، سیستم‌های گندزدایی، مخزن ذخیره پساب و فیلترهای شنی و یا چندلایه تحت فشار، سیستم‌های پایش بهنگام (شامل PH،T و کلر باقی مانده و/EC EC COD TDS ) و تأسیسات هضم هوازی و آبگیری از لجن (شامل فیلترپرس یا سانتریفیوژ) باشد.

وی عنوان کرد: این محصول در بیش از ۱۰۰ پروژه عملیاتی و تحقیقاتی در اقصی نقاط کشور اجرایی شده است و در تصفیه فاضلاب مناطق شهری و روستایی شهرک‌ها، مجتمع‌های مسکونی و اداری، مراکز تفریحی قابل کاربرد است.

این محقق با بیان اینکه این دستگاه با اجرای سه فرایند شیمیایی، فیزیکی و بیولوژیکی مشابه داخلی ندارد، بیان کرد: همچنین این دستگاه نمونه خارجی با این فرایند ندارد و آنها ۸۰ درصد آب را بازیافت می‌کنند.

وی افزود: ما در این شرکت می‌توانیم صادرات به کشورهای همسایه و خاورمیانه داشته باشیم.

وی بیان کرد: این طرح ثبت اختراع شده و توانستیم جز منتخب‌های فستیوال نوآوری از پساب تا آب باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید