دستگاه ایرانی هسته‌گیری زیتون ایرانی ۱۰ برابر مشابه خارجی ظرفیت دارد

    کد خبر :59422

رییس شورای ملی زیتون ایران گفت: برای ثبت نمونه داخلی دستگاه هسته گیر زیتونی که در نوع خود معادلات کشورهای اروپایی را بهم زده، نیازمند جذب حمایت مسئولان است.

مهدی عباسی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: سال‌های پیش هسته گیری زیتون به صورت سنتی و دستی انجام می شد که در حجم انبوه می‌توانست نفس گیر باشد. برای رفع این معضل، چند سال پیش از شرکت “توت گون” ترکیه دستگاهی با عنوان هسته گیر وارد کشور شد که تا حدودی مشکل موجود را حل کرد ولی معایبی داشت.

وی ادامه داد: یکی از معایبی که دستگاه مذکور دارد عدم هماهنگی در سایزهای مختلف زیتون است؛ در واقع وقتی سایز زیتونی که جهت هسته گیری وارد دستگاه می شود تغییر می کند، چاره‌ای جز تغییر تنظیمات دستگاه نیست که همین عمل حدودا ۲۰ دقیقه زمان می‌برد.

عباسی تصریح کرد: در ادامه و حدود پنج سال پیش دستگاهی طراحی شد که توسط نیروی باد کار می‌کرد ولی چندان خوش ندرخشید. از این رو تولیدکننده‌ها بعد از چند مرحله بازسازی دستگاه توانستند هسته گیری را طراحی کنند که در حال حاضر معادلات کشورهای اروپایی را به هم زده است .

رییس شورای ملی زیتون ایران افزود: دستگاه های هسته گیری که از ترکیه و ایتالیا وارد کشور می شوند حدود ۶۵ میلیون تومان قیمت دارند و طی هر ساعت ۱۵۰ کیلوگرم زیتون را هسته گیری می‌کنند ولی دستگاهی که در ایران طراحی شده، با رنج قیمت ۷۵ میلیون تومان از توانایی هسته گیری ۱۵۰۰ کیلوگرم تا دو تن زیتون طی هر ساعت برخوردار است.

وی یادآور شد: سایز زیتون‌هایی که توسط این دستگاه هسته گیری می شوند اهمیتی ندارد و در واقع این دستگاه با یک بار تنظیم می‌تواند هر سایز زیتونی را هم زمان هسته‌گیری کند. علاوه بر این درصد خطای کمتری نسبت به سایر دستگاه ها دارد و حتی برای هسته گیری زیتون‌های ریز هم هیچ مشکلی ندارد.

عباسی تاکید کرد: خوشبختانه این دستگاه در حال حاضر مراحل ثبت اختراع را طی می‌کند. علاوه بر این، مقرر است که در صورت جذب حمایت دستگاه‌هایی از جمله وزارت جهاد کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت، در قالب اتوماسیونی هسته‌گیری کند و همه این مزایا در گرو جذب حمایت مسئولان است.

وی با تاکید بر اینکه تولید انبوه این دستگاه از خروج ارز جلوگیری می کند، خاطرنشان کرد: مخترع دستگاه هسته گیر زیتون اولین کسی است که توانست دستگاه زیتون شکن و سورتینگ را در کشور تولید کند. در حال حاضر نیز حدود سه ماه است که از تولید آزمایشی این دستگاه می گذرد و حتی برخی کشورها متقاضی خرید امتیاز آن هستند. ولی ما چشم انتظار جذب حمایت‌های داخلی هستیم و برای نیل به این مهم، اقدامات لازم را انجام می دهیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید