تامین آب سالم یک روستا با دستگاه ایرانی

  • آرشیو
  • چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ ۱۰:۴۳
    کد خبر :594865

دبیر کارگروه آب ستاد توسعه آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری از راه اندازی دستگاه ایرانی برای تصفیه آب با املاح بالا در روستاهای جنوب کشور خبر داد.

دکتر جهانگیر پرهمت در گفتگو با مهر با بیان اینکه در خوزستان میزان رسوبات آب و مواد معلق بالاست، گفت: نیاز بود که برای حل این مشکل از توانایی شرکتهای دانش بنیان بهره ببریم، اظهار کرد: بخش عمده ای از سکنه روستاهای خوزستان از آبهای نامناسب که درصد شوری زیادی دارند استفاده می کردند که این میزان رسوبات و کدورات غیر استاندارد بوده است.

دبیر کارگروه آب ستاد توسعه آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری افزود: به همین دلیل ستاد برنامه ای گذاشت که این مشکل را به واسطه شرکتهای دانش بنیان برطرف کند و بر اساس این برنامه، اعتبارات طراحی و ساخت دستگاهی که این آب را تصفیه کند را در اختیار یک شرکت دانش بنیان قرار دادیم.

وی با بیان اینکه در این راستا این شرکت دانش بنیان موفق به طراحی و ساخت دستگاه الکترودیالیز شد که قادر به از بین بردن رسوبات آب چاه روستاهای جنوبی کشور است، ادامه داد: ساخت این دستگاه از سال گذشته آغاز شد که امسال به نتیجه رسید و به تازگی در خوزستان به بهره برداری رسیده است.

پرهمت با تاکید بر اینکه این دستگاه به صورت پایلوت در روستای شوش در استان خوزستان نصب و راه اندازی شده است، افزود: این دستگاه با ظرفیت ۱۵۰ مترمکعب در شبانه روز امکان تصفیه آب یک روستا را دارد.

به گفته وی، هدایت الکتریکی آب در این روستاها بالای چهار هزار بوده که استاندارد نیست ولی این دستگاه می تواند آب را در حد استاندارد تصفیه کرده و آن را در دسترس روستاییان قرار دهد.

وی با بیان اینکه دستگاه شوری آب را زیر هزار رسانده و آن را در حد استاندارد می کند، عنوان کرد: فناوری ساخت این دستگاه در کشور وجود نداشته و این شرکت دانش بنیان توانسته دانش فنی ساخت آن را بدست آورد؛ قرار است برای تعداد زیادی از روستاهای کشور که رسوبات آب منطقه شان زیاد است این دستگاه به بهره برداری برسد.

پرهمت با بیان اینکه نمونه خارجی دستگاه هم در داخل کشور وجود نداشته است، بیان کرد: برنامه داریم این دستگاه را برای دو روستا در جنوب اجرایی کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید