ترکیه نرخ بهره را به یک‌باره ۳ درصد افزایش داد

    کد خبر :288758

بانک مرکزی ترکیه در یک اقدام فوری برای متوقف کردن سقوط ارزش لیر در یک‌ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی این کشور نرخ بهره را تا ۳ نقطه درصد افزایش داد.

به گزارش بازتاب، براین اساس بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را از ۱۳.۵ درصد به ۱۶.۵ درصد افزایش داد. در حال حاضر لیر ترکیه تقریبا ۱۹ درصد از ارزش خود را از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون در برابر دلار آمریکا از دست داده است.

همچنین نرخ تورم در ترکیه به ۱۰.۸۵ درصد افزایش پیدا کرده و کسری حساب جاری این کشور بیشتر شده است که از جمله مشکلات بزرگ اقتصادی ترکیه محسوب می‌شود.

رئیس بانک مرکزی ترکیه درباره افزایش نرخ بهره گفت: در زمان حساسی برای حفظ اعتبار سیاست پولی و بازگرداندن اعتماد به سرمایه‌گذاران قرار داریم.

این در حالی است که بازارهای ترکیه به دلیل تصمیم گیری در مورد افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی و از طرفی هم مواضع ضد افزایشی نرخ بهره از سوی اردوغان به حالت تعلیق بود و تصمیم بانک مرکزی پایانی به وضعیت بلاتکلیفی بازارهای ترکیه تلقی می شود.

البته پیش از این رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرده بود که افزایش نرخ بهره مادر تمام بدی‌ها است و رئیس‌جمهور آینده باید در تصمیم‌گیری‌های بانک مرکزی تاثیرگذار باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید