ابطال رای بازنشستگی پرستاران/ تردید تامین اجتماعی در سخت و زیان آور بودن شغل پرستاری

    کد خبر :769971

بیشترین منابع انسانی وزارت بهداشت را جامعه پرستاری کشور (پرستار، کارشناس و کاردان اتاق عمل و هوشبری، فوریتهای پزشکی و بهیار) تشكيل مي دهند. قشری که با قوانین خاک خورده بسیاری در پروسه شغلی خود روبه رو بوده و تمام تلاش خود را برای اجرای این قوانین و تعرفه های اعمال نشده می کنند. یکی از این قوانین، قانون بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی و معلولین عادی و شاغلین مشاغل سخت و زیان‌آور است که در مورد این قشر آنچنان که باید و شاید با جدیت اجرایی نمی شود.

بازتاب؛ رعنا امیری– همین چند ماه پیش بود رییس قوه قضاییه کشورمان با پرستاران دیدار کرد و در ادامه طی حکمی به دیوان عدالت اداری خواستار اجراي قوانین معوقه و زمین مانده پرستاران شد. پرستارانی که عدم هماهنگی در اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور آنها را گلایه مند کرده و در آستانه «روز پرستار» بین خانه و محیط کارشان در رفت و آمد نگه داشته است.

آنها عقیده دارند رویه موجود مغایر با قوانين و شعارهایی است که مسئولان در پاسداشت شغل آنها بر زبان می آورند.
در همین رابطه چند تن از پرستاران در گفتگو با «بازتاب» از مشکلاتی که در تکمیل پروسه اجرای قانون بازنشستگی برایشان پیش آمده است، گفتند که قابل تأمل است؛ گلایه هایی که مستند به آن هنوز در تعریف شغل پرستاری به عنوان یک شغل سخت و زیان آور نیز میان مسئولان تردیدهای جدی وجود دارد و همین موضوع در کنار برخی رفتار های سلیقه ای، پرستاران را سخت آزرده خاطر کرده است.

فقط 50 حس بازنشستگی داشتم

” قانون مشاغل سخت و زیان آور، در بازنشستگی پرستاران اعمال نمی شود” جمله ای که با شنیدنش تعجب کردم. آنهم بعد از تایید حکم بازنشستگی ام و بعداز یک ماه و بیست روز از زمان بازنشستگي به من خبر دادند که باید به سرکار برگردم.

حسين، 53 ساله است و آنطور که خودش تعریف کرد از اسفند 1396 به دنبال دريافت راي ديوان عدالت اداري، براي بازنشستگی است، ولی آنچه از گفته های این پرستار زحمتکش برمی آید این است که دقیقا زمانی که فکر می کرد موفق شده است، همه چیز تغییر می کند و بعد از خداحافظی و وداع با همکاران و محیط کاری اش، در تماسی تلفنی او را باخبر می کنند که مجدد براي حضور در محل کار آماده بوده و باید سر شیفت خود حاضر شود.

او که یکبار پرستار نمونه کشوری شده و در سال 1380 از دستان وزیربهداشت، تقدیرنامه دریافت کرده است و سه بار هم پرستار نمونه بيمارستان خود بوده است می گوید: « از مهر 1399 با ابلاغ نامه اداري پايان كار، به من گفتند که حکم بازنشستگی شما قطعی شده و دیگر سرکار نیایید. اما فقط 50 روز توانستم از این قانون بهره ببرم و همانطور که گفتم دوباره به سرکارم برگشتم ولی همزمان هم به دنبال اجرای قانون بازنشستگی برای خود بودم و تا این لحظه هیچ جواب مشخصی دریافت نکردم»

حسين خاطرنشان می کند که « هنگامي كه قانون به طور واضح و شفاف وجود دارد ولي به طور سليقه اي اعمال مي شود مسلما با 26 سال سابقه کار در این شغل، خستگی اش را برروی دوشهای ما پرستاران باقي مي گذارد. با وجود اين قوانين چرا اصلا مي بايست پيگير دادخواست اعمال قانون باشيم و سالها در كريدورهاي اداري، براي گرفتن راي بازنشستگي، زمان تلف كنيم ؟!»

او می گوید: برای من که برنامه ریزی هایم را کرده بودم مواجهه با اين موضوع، بسیار سخت هست. با داشتن نزدیک به 26 سال فعالیت در شغل پرستاری، نتوانستم از ديوان عدالت اداري راي بازنشستگي بگيرم و بعد از سه سال دوندگی، دوباره سرجای اولم ایستادم و در این مسیر، زمان زیادی تلف شد و فقط دوسال دیگر باقی مانده که همینطور بگذرد در 55 سالگی باید بازنشسته شوم واین کجایش بهره بردن از امتياز قانون مشاغل سخت و زیان آور است».

وقتی شنیدم، تمام برنامه هایم زیر و رو شد

نگران است و حتی بیماری آسم را هم سالهاست با خودش یدک می کشد. نیلوفر 24 سال است که در کسوت «پرستار» شناخته می شود آن هم در یکی از بیمارستانهای پایتخت که این روزها همچون دیگر مراکز درمانی، سخت درگیر نجات جان هموطنانمان از بيماري كرونا مي باشند.

می گوید: «وقتی طبق قانون مشاغل سخت و زیان آور که شغل پرستاری هم مشمول اين قانون مي شود، درخواست بازنشستگی کردم، طبق تجربیاتی که همکارانم از پروسه درخواست بازنشستگی برایمان تعریف کرده بودند، حکم قطعی بازنشستگی برای من هم نهايي شد. امضایی که هنوز خشک نشده «عطف به ماسبق» شد. ماده 79 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداري، بعد از دریافت حکم بازنشستگی، برای من اعمال شد .»

او در ادامه برایمان توضیح می دهد که در ماده 79 تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداري، آمده است که در صورت اینکه حکم بر خلاف بیّن شرع یا قانون تشخیص داده شود، راي نهايي باطل شده، همین امر باعث شده است امسال تعداد بسیاری از همکارانم مثل من، بعد دریافت حکم قطعی بازنشستگی، راي شان باطل شده و جالب است بدانید تعدادی از همکارانم بعد از ابطال حکمم، به خودشان آمدند و دیدند که برای آنها هم همینطور بوده است و به اصطلاح «چراغ خاموش» برای اکثریت اعمال شده که در این بین، تعداد بسيار محدودي آنهم در سال گذشته توانستند با استفاده از اين قانون بازنشسته شوند.

وی می افزاید: كجاي راي من خلاف قانون بوده است كه منجر به اعمال ماده 79 شده است ؟! بر اساس قوانین، پرستاران و شاغلين مشاغل سخت و زيان آور كه وظايف مربوط به شغل آنان موجب بروز ناراحتي هاي روحي و جسمي مي گردد، با داشتن حداقل 20 سال سابقه با درخواست كتبي مي توانند بازنشسته شوند و برخوردار از مزايا و 5 سال سنوات ارفاقي گردند. اما امسال ورق برای ما برگشت و برای من و بسیاری از همکارانم همه چیز زیرو رو شد بطوریکه وقتی شنیدم بعد از تایید حکم بازنشستگی ام این حکم باطل شده است، دلگیر شدم.

در همین رابطه، به سراغ يكي از مسئولين پرستاري رفتیم و از او چند و چون ماجرای یک بام و دو هوای اجرای قانون بازنشستگی برای مشاغل سخت و زیان آور را جویا شدیم:« در جلسات متعددی که با مسوولان تامین اجتماعی داشتم همیشه می دیدم که آنها حتی درشناختن شغل پرستاری به عنوان یک شغل سخت و زیان اور مشکل دارند و بهانه های متعددی را برای اینکه ثابت کنند پرستاری آنچنان هم که میگویند شغل سخت و زیان آور نیست، می آورند»

اين مسئول معتقد است که قانون بازنشستگی در همه بیمارستانها و مراکز درمانی اعم از خصوصی و دولتی، بصورت سلیقه ای با آن برخورد می شود و می بینیم که یک پرستار در بیمارستانی، هیچ مشکلی در بازنشسته شدن بعد از 20 یا 25 سال ندارد در حالیکه همکارش که شرایط یکسانی هم با او دارد، حکم دیگری گرفته و در اجرای قانون بازنشستگی، دچار دست اندازهای متعدد می شود و چند سال باید بدود.
او خاطر نشان می کند که« پرستاران نباید دلسرد شوند و با مشاوره حقوقی مناسب، می توانند دنبال حقوق قانونی خود باشند، و راه را برای دیگر پرستاران هموار سازند»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید