ترامپ سوئیفت و مقام‌های اروپایی همکار با ایران را تحریم کند

    کد خبر :288066

بنیاد «دفاع از دموکراسی‌ها» که نقش پررنگی در سیاستگذاری دولت کنونی آمریکا در قبال ایران داشته، در تازه‌ترین طرح خود علیه ایران به ترامپ پیشنهاد کرده برای وادار کردن اروپایی‌ها به اجرای تحریم‌ها علیه ایران، سامانه «سوئیفت» و بانکداران اروپایی همکار با ایران را تحریم کند.

به گزارش تسنیم، روز دوشنبه ساعاتی پس از آنکه «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا از راهبرد این کشور در قبال ایران رونمایی کرد، اندیشکده «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» (FDD) با انتشار یادداشتی راهکارهایی را به دولت آمریکا پیشنهاد کرده تا واشنگتن به واسطه آن‌ها اروپایی‌ها را به تبعیت از تحریم‌های آمریکا علیه ایران وادار کند.

«مارک دوبوویتز» مدیر اجرایی «اف. دی. دی» و «ریچارد گلدبرگ» از کارشناسان امور تحریمی و از مشاوران این اندیشکده در ابتدای این یادداشت که با عنوان «ایران، برای نبرد ریال آماده باش» در روزنامه «وال استریت ژورنال» منتشر شده، با اشاره به سخنرانی پامپئو، نوشته‌اند: «دولت [دونالد] ترامپ علیه رژیم ایران جنگ مالی اعلام کرد. وخامت اوضاع واحد پولی ایران باعث شده بتوان با اعتماد بالایی شرط بست که آمریکا پیروز شود.»

اف. دی. دی که به دلیل رابطه نزدیک مالی و سیاسی به رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی عملا به یک لابی ضدایرانی در واشنگتن بدل شده، در این یادداشت وضعیت اقتصادی ایران را «بحرانی» توصیف کرده و مدعی شده با اعمال دوباره تحریم‌های آمریکا و خروج شرکت‌های خارجی از ایران، این اوضاع بدتر هم می‌شود.

نویسندگان این مطلب با بیان اینکه آمریکا می‌تواند علیه سپاه پاسداران، بنیاد‌های اقتصادی و همچنین صنایع راهبردی مانند معدن، ساخت و ساز و مهندسی تحریم‌های گسترده تازه‌ای وضع کند، نوشته‌اند واشنگتن باید شرکت‌ها و بانک‌های همکار با حزب‌الله لبنان را نیز تحریم کند.

دوبوویتز و گلدبرگ سپس اروپا را بر سر دو راهی همکاری با ایران یا آمریکا توصیف کرده و نوشته‌اند: «اروپایی‌ها می‌توانند در راهبرد فشار حداکثری، چند نقش مهم ایفا کنند. سامانه پیام‌رسان مالی، “سوئیفت”، که در بروکسل مستقر است، دسترسی بانک مرکزی ایران و دیگر بانک‌های تحریم‌شده ایرانی را قطع کند.»

این یادداشت می‌افزاید: «بانک مرکزی اروپایی انجام تراکنش‌های یوروپایه ایرانی‌ها از طریق سامانه پرداخت “Target2” را متوقف کند. قوانین مربوطه به این سیستم، صراحتا همکاری با بانک‌های دخیل در فعالیت‌های مالی غیرقانونی را ممنوع کرده است. بانک‌های مرکزی کشورهای اروپایی تلاش برای دور زدن تحریم‌های نفتی ایران از طریق پرداخت مستقیم به بانک مرکزی ایران را متوقف کنند. اروپا کل سپاه پاسداران و حزب‌الله را به عنوان گروه تروریستی در فهرست قرار دهد.»

اف. دی. دی سپس به سراغ تهدید اروپایی‌ها رفته و نوشته است: «اگر اروپایی‌ها بخواهند کله‌شقی کنند و راهبرد ایالات متحده را تضعیف کنند، ممکن است از انجام این کارها سر باز بزنند. اما آقای ترامپ گزینه‌هایی برای پاسخ خواهد داشت. قوانین آمریکا به او اجازه می‌دهند سوئیفت و مدیران آن را در صورت خودداری از قطع دسترسی بانک‌های ایرانی، تحریم کند. رئیس‌جمهور می‌تواند از اختیارات اجرایی خود استفاده کند و اعضای هیئت مدیره و مقام‌های ارشد بانک مرکزی اروپایی، بانک سرمایه‌گذاری اروپایی و بانک مرکزی کشورها را در فهرست تحریم قرار دهد.»

در انتهای این یادداشت با بیان اینکه «روابط دموکراتیک پیوند‌دهنده آمریکا با اروپا» قدرتمندتر از رابطه اروپا با ایران است و مقام‌های اروپایی گفته‌اند که به دنبال جنگ تجاری با آمریکا نیستند، آمده است: «شاید بروکسل در همراه شدن با جنگ مالی بی حد و مرز تازه آمریکا علیه رژیم ایران کند باشد. اما بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی باید یک چیز را به خاطر داشته باشند: در نبرد ریال، هر کاری جایز است.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید