ترامپ درپی تشدید تنش و امتیازگیری درخاورمیانه است

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۵:۰۱
    کد خبر :272971

رییس مرکز فناوری های سیاسی روسیه درخصوص دلایل تصمیم احتمالی دونالد ترامپ برای خروج از برجام گفت: ترامپ در پی ایجاد تشنج بیشتر در خاورمیانه است تا بتواند حداکثر امتیازگیری و بهره بردای را از کشورهای تحت سلطه خود در منطقه انجام دهد.

«سرگئی میخییف» روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا، گفت: یکی از حربه های آمریکا برای بهره بردای و سلطه بیشتر بر کشورهای خاورمیانه، استفاده ابزاری از اهرم تروریسم است و به همین دلیل واشنگتن به صورت پنهان و آشکار از برخی گروه های تروریستی در خاورمیانه حمایت می کند.
میخییف با بیان اینکه ایران در مبارزه با تروریسم در خاورمیانه نقش پیشرو دارد، اظهار کرد: همکاری ایران با روسیه و حمایت از کشورهای سوریه و عراق، موجب وارد آمدن ضربه مرگبار بر بدنه تروریست ها بویژه گروه ترورییستی داعش شد.
وی این احتمال را بعید ندانست که با خروج آمریکا از برجام و تلاش برای جلوگیری از ایفای نقش ایران در حل مسائل منطقه، گروه های تروریستی تقویت شوند.
کارشناس روس خاطرنشان کرد: در این سناریو، امنیت و ثبات منطقه خاورمیانه به خطر می افتد و با افزایش حضور نیروهای آمریکایی، گروه های تروریستی امکان افزایش فعالیت خواهند یافت و دامنه فعالیت های تروریستی خود را به شمال آفریقا، افغانستان و کشورهای اروپایی گسترش خواهند داد.
وی در پایان تصریح کرد: کشورهای اروپایی از این سناریوی احتمالی اطلاع دارند و به همین دلیل خواهان حل مسائل و اختلافات با ایران هستند و بر حفظ برجام اصرار دارند.
به گفته وی، ترامپ پیش از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، به برجام به چشم بدبینی می نگریست و علت این امر وعده و تعهد وی به لابی یهودی در آمریکا برای اقدام علیه ایران بود و ترامپ پس از به قدرت رسیدن، تلاش های خود را برای رسیدن به این هدف متمرکز کرد.
رییس مرکز فناوری های سیاسی روسیه یادآوری کرد که برجام توافق مهمی است که گروه 1+5 در نتیجه مذاکرات طولانی با ایران به دست آورد و این دستاورد متعلق به جامعه جهانی و نه یک کشور خاص است.
کارشناس روس افزود: اجرای برجام موجب به حداقل رسیدن تنش ها پیرامون برنامه هسته ای ایران شده است و تمام طرف های موضوع هسته ای ایران به استثنای آمریکا بر حفظ آن اصرار دارند.
میخییف تاکید کرد که فقط آمریکا قصد لغو برجام را دارد و ترامپ در واقع سعی تا از این طریق، رضایت اسراییل را کسب کند.
وی خاطرنشان کرد: ایران برخلاف ادعای آمریکا و اسراییل هیچگاه برای ساخت سلاح اتمی تلاش نکرده است و برنامه پنهانی ندارد و آژانس بین المللی انرژی اتمی بارها تصریح کرده که نشانه هایی از برنامه هسته ای نظامی در ایران نیافته است.
رییس مرکز فناوری های سیاسی روسیه تصریح کرد که تصمیم آمریکا برای خروج از برجام و تعیین تاریخی برای این منظور، به اعتبار واشنگتن در سطح بین المللی به عنوان مذاکره کننده مطمئن ضربه می زند.
وی افزود: آمریکا حتی به امضای خود در یک سند بین المللی اهمیت قائل نیست و این مساله نشان می دهد، مذاکره با این کشور در هر موردی بویژه مسائل مهم بین المللی بیهوده است و سران این کشور در هر زمان به دلخواه خود در مورد توافق ها رفتار خواهند کرد.
میخییف در مورد امکان خروج آمریکا از برجام اظهار داشت: این امکان وجود دارد اما واشنگتن تنها طرف امضا کننده این سند بین المللی نیست و علاوه بر آن برجام با قطعنامه شورای امنیت تایید شده است.
میخییف گفت: این گونه رفتار آمریکا در مورد برجام و خروج از این توافق بین المللی موجب افزایش نارضایتی ها از ترامپ در سطح بین المللی حتی در بین متحدان اروپایی آن خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید