تاثیر میزان مصرف کالری بر استحکام استخوان‌ها

    کد خبر :608411

نتایج یک بررسی نشان داده است که “محدود کردن مصرف کالری همراه با ورزش” می‌تواند به شکننده‌تر شدن استخوان‌ها منجر شود.

بررسی انجام شده روی موش‌ها حاکی از آن است که محدود کردن کالری مصرفی همراه با ورزش کردن می‌تواند استخوان‌ها را کوچک‌تر و ضعیف‌تر کند. این درحالیست که ورزش کردن در کنار رعایت رژیم غذایی سرشار از کالری به سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند.

دکتر «مایا استینر» از دانشگاه کارولینای شمالی در این باره گفت: یافته‌های بدست آمده تا حدودی شگفت‌آور بوده‌ است. مطالعات انجام شده در گذشته نشان داده ورزش کردن در کنار رژیم غذایی حاوی میزان کالری نرمال یا حتی بالا برای سلامت استخوان مفید است. اکنون این موضوع مشخص شد که این اثربخشی در رژیم‌های غذایی با میزان کالری محدود در کنار ورزش دیده نمی‌شود.

استخوان ماده‌ای راکد و بی‌جان نیست و به طور پیوسته در حال بازسازی خود است. در دوران کودکی ایجاد استخوان‌های جدید سریع‌تر از فرایند از بین رفتن استخوان‌های فرسوده اتفاق می‌افتد که این امر به تولید استخوان‌های بزرگتر، سنگین‌تر و متراکم‌تر منجر می‌شود.

مصرف پروبیوتیک می‌تواند از طریق تاثیر پیچیده درگیر کننده باکتری روده و مغز استخوان، پروتئین کلیدی در رشد استخوان‌ها را افزایش دهد. این فرایند از طریق ورزش کردنِ مداوم، خودداری از استعمال سیگار و مواد الکلی و وجود میزان کافی از ویتامین D و کلسیم در رژیم غذایی انجام می‌گیرد.

متخصصان آمریکایی با بیان اینکه مصرف کالری و ورزش کردن تاثیر بسزایی بر استحکام استخوان‌ها و کاهش خطر شکستگی دارد، اظهار داشتند: در این بررسی بر چربی مغز استخوان تمرکز شد.

محققان به درستی نمی‌دانند این چربی چگونه عمل می‌کند اما این فرض مطرح شده که این چربی برای استخوان‌های بدن انسان و دیگر پستانداران ضرر دارد.

مطالعاتی که در گذشته انجام شده نشان می‌دهد سطح پایین‌تر از چربی مغز استخوان نشانه سلامت استخوان است.

محققان آمریکایی در مطالعه اخیر بررسی کردند چگونه مصرف کالری به چربی مغز استخوان مرتبط است و چگونه ورزش کردن بر این ارتباط اثر دارد.

به گفته محققان سطح چربی مغز استخوان در مواقعی که مصرف کالری مازاد به چاقی منجر می‌شود افزایش پیدا می‌کند. همچنین زمانیکه موش‌ها با وزن طبیعی و موش‌های چاق ورزش می‌کنند سطح چربی مغز استخوان کاهش پیدا کرده و تراکم استخوانی بهبود می‌یابد.

هدف از این مطالعه مشخص شدن وضعیت چربی مغز استخوان و سلامت استخوان هنگام محدود کردن کالری مصرفی بوده‌است. محققان موش‌ها را به دو گروه تقسیم کردند. گروه اول رژیم غذایی عادی داشته و گروه دوم میزان کالری محدودتری دریافت کردند.

همچنین مجدد موش‌ها بر اساس برنامه ورزشی به دو گروه تقسیم شدند و برای مدت زمان شش هفته تحت کنترل قرار گرفتند.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، بررسی‌ها نشان داد اگرچه محدود کردن کالری مصرفی موجب کاهش وزن می‌شود اما سطح چربی مغز استخوان را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد که در نهایت موجب افت کیفیت استخوانی می‌شود.

این متخصصان دریافتند همانطور که در مطالعات قبلی دیده شد و انتظار می‌رفت، افزودن ورزش به رژیم غذاییِ کم کالری منجر به کاهش چربی مغز استخوان می‌شود اما نکته غیرمنتظره این بود که این شرایط همچنین به کاهش کیفیت و کمیت بافت استخوانی منجر خواهد شد. متخصصان در نهایت شگفتی دریافتند که “در صورت محدود کردن کالریِ مصرفی ظاهرا ورزش بیش از آنکه موجب استحکام استخوان‌ها شود آنها را شکننده‌تر می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید