به خاطر سلامتی‌تان آواز بخوانید

    کد خبر :297478

به گزارش بهداشت نیوز : همه می‌دانیم که آواز خواندن برای خیلی از افراد لذت بخش است اما آیا این را هم می‌دانستید که فواید شگفت انگیزی هم برای سلامتی‌تان دارد؟ بیشتر ما تقریبا هر روز چیزهایی می‌خوانیم و آهنگ‌های مورد علاقه‌مان را زمزمه می‌کنیم. در این مطلب برای‌تان می‌گوییم آواز خواندن چه تاثیراتی روی سلامتی‌تان دارد تا این بار که موسیقی محبوب‌تان به ذهن‌تان خطور کرد، تردید نکنید و صدای‌تان را سر بدهید!

آواز خواندن هم درست مثل گوش دادن به موسیقی برای سلامتی مفید است.

۱. تقویت سیستم ایمنی

تقویت سیستم ایمنی، بهترین فایده‌ی آواز خواندن برای سلامتی شماست. بنا بر پژوهش‌ها آواز خواندن به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. در تحقیقی، نمونه خون اعضای گروه حرفه‌ای کُر، قبل و بعد از خواندن قطعه‌ای از موتسارت آزمایش و بررسی شد. محققان دریافتند در بسیاری از نمونه‌ها، مقدار پروتئینی که در سیستم ایمنی به عنوان آنتی بادی عمل کرده و ایمونوگلوبولین نام دارد، به یکباره بعد از آواز خواندن افزایش چشمگیری پیدا کرده بود. در حالیکه در نمونه خون اعضایی از گروه کُر که فقط شنونده بودند، این نتایج دیده نشد. بنابراین یافته‌ها نشان می‌دهند که آواز خواند تاثیر مثبتی بر سیستم ایمنی دارد. در واقع آواز خواندن یک راه مفید برای تقویت سیستم ایمنی شماست، امتحان کنید!

۲. بهتر شدن ژست بدنی

جالب است بدانید یکی از فواید آواز خواندن، بهبود وضعیت بدنی است. وقتی که آواز می‌خوانید، صاف ایستادن، بخش مهمی از تکنیک درست آواز خواندن است. بنابراین بعد از مدتی، ژست درست بدن برای شما تبدیل به یک عادت خواهد شد. ضمنا با این وضعیت بدن، فضای خالی قفسه سینه و کمر و شانه‌ها هم راستا شده و باعث می‌شود وضعیت بدنی خود را اصلاح کنید.

۳. ورزشی شگفت انگیز

آواز خواندن می‌تواند یک ورزش عالی باشد، مخصوصا برای افراد سالمند، ناتوان و یا آسیب دیده. حتی اگر شما یک فرد کاملا سالم باشید، با فراگرفتن تکنیک‌های درست آواز خواندن مثل ادا کردن واکه‌ها، ریه‌های‌تان تمرین و ورزش خواهند کرد. همچنین برخی دیگر از فواید آواز خواندن برای سلامتی می‌توان از قوی‌تر شدن دیافراگم و افزایش جریان خون کلی در بدن نام دارد. علتش هم این است که وقتی آواز می‌خوانید در مقایسه با زمانی که فعالیت‌های دیگری انجام می‌دهید، مجبورید مقدار اکسیژن بیشتری به درون بکشید.

حتی عده‌ای عقیده دارند به طور مرتب آواز خواندن می‌تواند استقامت و ظرفیت هوازی را بالا ببرد. ضمنا سریع‌ترین راه غبغب تا شکم آواز خواندن است! زیرا وقتی که بازدم انجام می‌دهید، عضلات میان تنه به یکباره فعال خواهند شد. تمرین‌های تنفسی را انجام دهید. ابتدا خواهید دید که بالای شکم فعال می‌شود و سپس به این دلیل که به بیرون راندن هوا ادامه می‌دهید، قسمت پایینی شکم نیز شروع می‌کند به فعال شدن. به آواز خواندن‌تان ادامه دهید تا عضلات‌تان حتی بدون اینکه بفهمید ورزش کنند.

۴. بهتر شدن خواب

کارشناسان سلامت نشان داده‌اند که آواز خواندن می‌تواند عضلات دهان و حلق را تقویت کرده و در نتیجه خروپف و آپنه خواب را متوقف کند. اگر شما هم دچار اینگونه مشکلات خواب هستید توصیه می‌کنیم آواز بخوانید تا از خوابی بهتر و لذت بخش‌تر بهره مند شوید.

۵. کاهش استرس

واقعیت این است که سر و کار داشتن با آواز و موسیقی به هر شکلی آرامشبخش است. بیشتر ما دست کم یکی دو آهنگ داریم که وقتی دچار استرس و اضطراب هستیم به آن پناه می‌بریم. آواز خواندن می‌تواند تنش عضلات را کم کند و استرس‌تان را تسکین بدهد. وقتی آواز می‌خوانید، سطح هورمون‌های ضد استرس افزایش یافته و برای همین آواز خواندن یکی از ساده‌ترین راهها برای کمک به تسکین استرس بدون نیاز به دکتر و دارو محسوب می‌شود.

۶. ضد افسردگی طبیعی

آواز خواندن راهکاری طبیعی برای غلبه بر افسردگی است. آواز خواندن باعث ترشح اندورفین می‌شود که هورمون احساس خوب مغز است و منجر به احساس خوشبینی و شادی برای ما می‌شود. محققان دریافته‌اند یک اندام بسیار ریز در گوش است که می‌تواند به فرکانس‌های آواز جواب بدهد، این واکنش یک احساس لذت آنی تولید می‌کند حتی اگر خواننده خود شما باشید. به عبارتی ساده‌تر، آواز خواندن می‌تواند کمک‌تان کند بر مشکلات زندگی‌تان غلبه کنید و به راحتی روحیه‌تان را تقویت کند.

۷. افزایش هوشیاری ذهنی

این هم فایده‌ای دیگر از آواز خواندن که مخصوصا برای افرادی که با آلزایمر و فراموشی دست و پنجه نرم می‌کنند مفید است. همانطور که گفتیم آواز خواندن به جریان خون کمک می‌کند و البته این جریان خون، پُر از اکسیژن است که می‌تواند مقدار اکسیژن بیشتری به مغز برساند. از این رو آواز خواندن به ما کمک می‌کند تمرکز خود را بالا ببریم و از نظر حافظه و ذهنی هوشیارتر شویم. انجمن آلزایمر جهانی، خدماتی به نام «برای مغزتان بخوانید» تشکیل داده است که به بیماران آلزایمر کمک می‌کند حافظه‌ی خود را تقویت کنند.

۸. کمک به بیماران پارکینسون

مطالعات زیادی وجود دارند که نشان می‌دهند آواز خواندن می‌تواند سلامت بیماران پارکینسون را تقویت کند. برای این افراد، آواز خواندن باعث بهبود مهارت کلامی و کنترل بلع می‌شود. ضمنا طبق یافته‌ها آواز خواندن به بیماران پارکینسون کمک می‌کند تعادل خود را به دست بیاورند.

۹. تقویت مهارت‌های ارتباطی

پژوهش‌ها نشان داده آوار خواندن برای بچه‌های کوچک به مغزشان جهت آماده شدن برای یادگیری زبان کمک می‌کند. همچنین موسیقی ابزار خوبی برای تعلیم خواندن و نوشتن در سنین پایین است تا بعدا دچار مشکلات زبانی نشوند. اگر دوست دارید ترانه‌هایی که می‌خوانید را خودتان بسرایید پس این استعداد شما می‌تواند به مهارت‌های ارتباطی‌تان نیز کمک کند.

۱۰. داشتن دوستان بیشتر

شما چه عضو حرفه‌ای گروه کُر باشید و یا فقط در دورهمی‌های دوستانه‌تان آواز بخوانید، یکی از فوایدش این است که می‌تواند سطح زندگی اجتماعی‌تان را ارتقاء بدهد. پیوند و ارتباطی که بواسطه‌ی آواز خواندن با سایر افراد ایجاد می‌کنید، صمیمیت‌های بیشتری را شامل می‌شود. وارد شدن در هر گروهی و ارتباط برقرار کردن با آنها توسط آواز خواندن برای خود شما هم مفرح بوده و همین هم عاملی است برای کاهش استرس و افسردگی.

۱۱. افزایش اعتماد بنفس

خیلی از افراد مخصوصا خواننده‌های تازه کار از قرار گرفتن روی استیج می‌ترسند. اما خوب آواز خواندن و تحسین و تشویق دیگران را دریافت کردن می‌تواند رمز غلبه بر ترس و افزایش اعتماد بنفس باشد. حتی به مرور زمان شاید به راحتی بتوانید در مقابل افرادی که مهارت‌های پرزنتیشن عالی دارند نیز خودی نشان بدهید. می‌توانید از آواز خواندن در مقابل اعضای خانواده و دوستان شروعه کنید.

۱۲. نگاه‌تان به آواز و آواز خواندن متحول خواهد شد

با آواز خواندن تدریجا از یک مبتدی به یک خبره‌ی انگیزشی تبدیل خواهید شد! حتی ممکن است سبک‌های جدیدی از موسیقی را پیدا کنید که برای‌تان لذت بخش‌تر و خوشایندتر باشد. لذت خوانندگی فراتر از یک استعداد حنجره‌ای است. تشویق خواهید شد که چیزهای بیشتری یاد بگیرید و از کلاس‌های تقویت مهارت‌های خوانندگی استفاده کنید. مهم نیست که یک خواننده‌ی خوب نشوید. همین که هر روز برای خودتان بخوانید هم عالی است و دریچه‌ای به سمت منظره‌ای جدید از دنیای موسیقی و آواز به روی‌تان گشوده خواهد شد که تمام دیگر فواید گفته شده در بالا را تقویت خواهد کرد.

۱۳. شما و عشق‌تان به هم نزدیک‌تر می‌شوید

مطالعه‌ای فواید آواز خواندن را در میان خوانندگان تعلیم دیده و تعلیم ندیده مورد بررسی قرار داد. با وجود اینکه بین این دو گروه از لحاظ سلامتی تفاوت‌هایی وجود داشت اما هر دو گروه از خواننده‌ها بعد از آواز خواندن، میزان بالایی از اکسی‌توسین در خون خود داشتند. اکسی‌توسین هورمون عشق و مهربانی نامیده می‌شود چون بعد از مواجهه با فرد محبوب ترشح می‌شود. اما این هورمون می‌تواند حس اعتماد و اطمینان را هم افزایش بدهد، اضطراب و استرس را کم کند و احساس شادی را هم بیشتر کند. حتما برای‌تان پیش آمده که بعد از خواندن یک آواز، حس بهتری پیدا کرده باشید؛ علتش ترشح اکسی‌توسین است. آواز خواندن می‌تواند شما و عشق‌تان را به هم نزدیک‌تر کند.

۱۴. یاد می‌گیرید چطور با دقت گوش دهید

وقتی عضو یک گروه کُر می‌شوید، باید با دقت گوش بدهید تا صدای شما بتواند با صدای سایر افراد ترکیب و همراه شود. از آنجاییکه هر موسیقی نیازمند تکنیک خاصی از آواز است، شما نیاز دارید تمرین کنید تا بتوانید صدای مناسب را با تکنیک درست بیافرینید.

۱۵. زیباتر شدن پوست

عمل ِ آواز خواندن وادارتان می‌کند عمیق‌تر نفس بکشید و در نتیجه جریان خون‌تان بهتر شود و اکسیژن بیشتری در بدن‌تان به گردش دربیاید. اینها فاکتورهای مهمی در سلامت و جوانی پوست هستند. ضمنا آواز خواندن، ریلکسیشن عضلات صورت را به دنبال دارد که این هم به نفع پوست است. همچنین می‌توانید با تمرین‌های مخصوص صورت، از بروز خطوط در اطراف دهان‌تان پیشگیری کنید. اگر سرتان خیلی شلوغ است و فرصت شرکت در کلاس‌ یوگا را ندارید، آواز بخوانید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید