بهترین روش برای مراقبت و درمان دندان حادثه دیده

    کد خبر :308047

یک متخصص بیماری‌های فک وصورت درباره نحوه مراقبت از دندان‌هایی که طی حوادث دچار آسیب می‌شوند،‌ گفت: وقتی دندانی دچار حادثه می‌شود نیاز به مراقبت‌های ویژه‌ای داشته و با توجه به اینکه دندان آسیب‌دیده شیری باشد یا دائمی مراقبت مخصوص به خود را دارد.

دکتر ارغوان تنکابنی با بیان این مطلب افزود: دندان‌های دائمی چون دندان نهایی هستند و مدت مدیدی داخل دهان می‌ماند مراقبت متفاوتی نسبت به دندان شیری دارند و همچنین بسته به سن فرد حادثه‌دیده شرایط درمان و نگهداری از دندان دائمی نیز متفاوت است.

وی با بیان اینکه ایجاد دندان دائمی از لحظه شروع رویش در دهان ۳ سال طول می‌کشد، اظهار کرد: به عنوان مثال اگر دندان پیشین فک بالا در سن ۷ سالگی رویش یافته اما انتهای ریشه آن کامل نشده باشد و دندان فرددر این سن حادثه ببینید نوع مراقبت آن متفاوت است با فردی که ۱۵ساله است.

این متخصص بیماری‌های دهان، فک و صورت در خصوص انواع آسیب‌دیدگی‌های دندان گفت: ممکن است آسیب تنها به مینا و عاج دندان وارد شده وشکستگی ساده باشد که در این صورت فرد تحت معاینه قرار گرفته و اگر بافت نرم اعصاب دچار پارگی شده باشد منطقه آسیب‌دیده بخیه یا شست‌و شو شده و بخش شکسته دندان تحت درمان ترمیمی قرار می‌گیرد.

تنکابنی افزود: در نوع دیگر آسیب دیدگی دندان ممکن است خط شکستگی بافت عصب دندان را هم در بگیرد که در این صورت جلسه اول دندان تحت معاینه و رادیو گرافی قرار گرفته و اگر آسیب محدود به اعصب ناحیه تاج بود تحت درمان ریشه‌ای بافت عصب قرار می‌گیرد.

وی با تاکید براینکه ممکن است شکستگی انقدر شدید باشد که کل تاج دندان از بین رفته و تنها ریشه بماند، بیان کرد: در این حالت ریشه اندازه‌گیری شده و اگر اندازه آن مناسب باشد به کمک درمان‌های پروتزی و جراحی لثه مورد بازسازی قرار می‌گیرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه ممکن است دندان به‌طور کامل و بدون اینکه آسیب دیده باشد از جایگاه خود در استخوان فک خارج شود، اضافه کرد: برای این گروه بهترین حالت آن است که در لحظه حادثه دندان شست‌وشو و بدون تماس با ریشه دندان در جایگاه خود قرار داده شود، و اگر نمی‌توانند چنین کنند، دندان را در ماده‌ای قرار داده و نزد دندانپزشک ببرند این ماده نباید آب باشد لذا در این مواقع می‌توان از شیر یا مواد نگهدارنده دندان استفاده کرد،‌ و اگر راه دیگری نداشتیم و فرد آسیب دیده، هوشیار بود می‌توانیم از او بخواهیم دندان را داخل بزاق در دهان خود نگه دارد.

وی تصریح کرد: در این حالت آخر باید فرد زیر یک‌ساعت اولیه نزد دندانپزشک رفته و درمان شود، اما اگر بیش از یک ساعت این اقدام طول کشید،‌ممکن است دندانپزشک درمان ریشه دندان را خارج ار دهان انجام داده و بعد از تکمیل درمان،‌دندان را داخل دهان جایگذاری کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید