بنادر را تخلیه کنید!

    کد خبر :316974

طبق آمارها و ارزیابی‌های سالانه صورت گرفته از سوی وزارت راه و شهرسازی، بنادر ایران عمده‌ترین سهم را در واردات و صادرات کالاهای کشور دارند و از این رو عدم استفاده از امکانات قانونی برای توسعه فعالیت‌های آنها می‌تواند مشکلات جدی را برایشان به وجود آورد.

آخرین آمارهای وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد که بندر شهید رجایی با ثبت بیش از ۳۰ درصد از صادرات و واردات کالاهای اقتصادی در طول ماه‌های گذشته همچنان به عنوان فعال‌ترین مرز تجاری کشور به کار خود ادامه می‌دهد و در این بین وضعیت دیگر بنادر مهم ایران مانند چابهار و امام خمینی نیز نشان می‌دهد که توسعه دریایی مدنظر وزیر راه و شهرسازی در بخش‌های مختلف این صنعت نهایی شده است.

به گزارش ایسنا، با این وجود بنادر ایران یکی از اصلی‌ترین بخش‌هایی است که با برخی مشکلات قانونی در حوزه گمرک و واردات و صادرات کالا مواجه است.

یکی از اصلی ترین معضلات موجود در این حوزه رسوب کالاهای اقتصادی است که وارد بنادر مختلف ایران شده و عملا امکان جابه‌جایی آنها برای مدت طولانی وجود ندارد.

در این فضا قواعد قانونی می‌گوید که پس از سه ماه ماندگاری کالا در بنادر کشور سازمان بنادر اجازه دارد که این کالاها را در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار دهد تا فضای اشغال شده در بنادر ایران آزاد شود.

در رابطه با مناطق آزاد نیز اصل بر تصمیم مدیر این منطقه در رابطه با کالاهای متروکه است که می‌تواند در مدتی کوتاه‌تر کالاها را در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار دهد.

اظهارات جدید راستاد، معاون وزیر راه و شهرسازی نشان می‌دهد که با وجود برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای این موضوع همچنان بسیاری از بنادر ایران با معضل کالاهای رسوب‌گذاری شده در بخش‌های مختلف خود مواجه هستند و همین امر امکان استفاده از بخشی از ظرفیت‌های بنادر را نمی‌دهد.

مدیرعامل سازمان بنادر رسما درخواست کرده که با پیگیری‌های قانونی و اصلاح جدی مقررات شرایط برای تخلیه این کالاها از بنادر فراهم شود زیرا در غیر این صورت در کنار کاهش ظرفیت استفاده از این بندرها اپراتورها و سرمایه‌گذاران نیز با ضرر و زیان‌های جدی مواجه خواهند بود.

آخرین آمارهای سازمان بنادر حاکی از آن است که میزان کالاهای ترانزیتی وارد شده به آب‌های ایران در قیاس با کالاهای فله رشد قابل توجهی داشته و در صورت رسوب گذاری این کالاها احتمالا هم هزینه‌های سازمان و هم هزینه‌های صاحبان کالا بسیار بالا خواهد رفت.

ایران آماده می‌شود دو بندر رجایی و چابهار خود را به عنوان قطب‌های اقتصادی دریایی منطقه با بنادر دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس وارد رقابت جدی کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید