بمب بدهی آمریکا در آستانه انفجار

    کد خبر :635515

«نشنال اینترست»بحران بدهی ملی آمریکا را«بزرگترین‌ تهدید»علیه این کشور توصیف کرده و از آمریکایی‌هاخواسته برای مواجهه باتبعات خطرناک این بحران آماده‌باشند.آمریکا چیزی نزدیک به ۲۳ تریلیون دلار بدهی دارد.

 

کسری بودجه و میزان بدهی‌های این کشور به دو ابرچالش برای اقتصاد آمریکا تبدیل شده. مطابق گزارش وزارت خزانه‌داری آمریکا کسری بودجه آمریکا در سال مالی منتهی به سپتامبر ۲۰۱۹ (شهریور ۹۸) به نسبت یک سال قبل از آن ۲۶ درصد افزایش یافته و به ۹۸۴ میلیارد دلار رسیده است. این میزان کسری معادل ۶/ ۴ درصد تولید ناخالص داخلی آمریکاست و از این منظر به نسبت سال گذشته ۸ دهم درصد بیشتر است. در همین رابطه «نشنال اینترست» در مقاله‌ای از بدهی آمریکا به عنوان «بزرگترین تهدید» برای این کشور نام برد نوشت: «در حال حاضر، بدهی آمریکا ۲۲ هزار و ۹۲۵ میلیارد دلار (نزدیک به ۲۳ تریلیون دلار) است.

 

به گزارش کیهان،هرکسی می‌تواند مدت‌های طولانی به «ساعتِ بدهی آمریکا» که در خیابان چهل و دوم منطقه منهتن در شهر نیویورک قرار دارد، نگاه کند و ببیند که در هر ثانیه، ده‌ها هزار دلار به بدهی آمریکا افزوده می‌شود. در عین حال، باید توجه داشت که این‌ها صرفاً شماره‌هایی روی یک صفحه الکترونیکی نیستند، بلکه این‌ها آینده این مملکت هستند، آن هم آینده‌ای که از هر زمانِ دیگر، تیره و تارتر به نظر می‌رسد». نموداری که وبگاه نشنال اینترنست منتشر کرده نیز، نشان می‌دهد سریع‌ترین میزان رشد بدهی ملی آمریکا در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما رخ داده و در آن زمان بود که برای نخستین بار میزان بدهی ملی آمریکا از مرز ۲۰ تریلیون دلار (۲۰ هزار میلیارد دلار) گذشت.

 

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا، سومین رئیس‌جمهور این کشور است که کسری بودجه دولتش بیشتر از یک تریلیون دلار است. به گزارش باشگاه خبرنگاران نشنال اینترست می‌افزاید: «اگر بدهی عمومی آمریکا آن‌قدر بالا رود که بازارهای جهانی نتوانند آن را تحمل کنند، احتمالاً باعث می‌شود که اقتصاد آمریکا از درون منفجر شود و معیشت چند صد میلیون شهروند آمریکایی (در سال ۲۰۵۰) به شدت به خطر بیفتد. در سال ۲۰۱۰، دریاسالار مایک مولن، رئیس‌وقت ستاد مشترک ارتش آمریکا، تأکید کرد قابل توجه‌ترین تهدید برای امنیت ملی ما (آمریکا) بدهی ماست. اکنون زمان آن فرارسیده است که کنگره آمریکا این تهدید را جدی بگیرد. ما نسبت به فرزندان و نوادگان خود این مسئولیت را داریم که این اوضاع نابسامان مالی را پاک‌سازی و آن را رتق و فتق کنیم».

 

نویسنده این مقاله در پایان نتیجه گرفته که: «بدهی آمریکا تنها تهدیدی بزرگ برای امنیت ملی آمریکا به حساب نمی‌آید، بلکه برای همه چیزِ ما تهدیدی عظیم است. علت اصلیِ آن این است که این معضل، به مشکلی لاینحل برای آمریکا تبدیل شده است…هیچ چیزی مانع وقوع بحران بدهی در آمریکا نخواهد بود. از این رو، شما باید خود را برای این بحران به طرزی مناسب، آماده کنید».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید