بعید نیست کرونای لامبدا هم به ایران برسد

    کد خبر :830676
بعید نیست کرونای لامبدا هم به ایران برسد

رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن ارائه توضیح درباره جهش جدید ویروس کرونا موسوم به «لامبدا»، در عین حال شرایط کرونا در کشور را ارزیابی کرد.

دکتر سیدعلیرضا ناجی رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو کمیته علمی کووید ۱۹ درباره جهش جدید ویروس کرونا تحت عنوان «لامبدا»، گفت: این جهش ابتدا در کشور پرو شناسایی شد و اکنون در بیش از ۳۰ کشور شناسایی شده است. این جهش دارای موتاسیون‌های متعددی است که خصوصیات زیادی دارد.

ناجی افزود: به نظر می‌رسد میزان انتقال ویروس افزایش پیدا کرده است. کشور پرو سیستم بهداشتی درمانی مناسبی ندارد و واکسیناسیون خاصی هم انجام نداده است. همچنین بیشترین میزان کشته‌شدگان را در هر یک میلیون نفر جمعیتش دارد که بالاترین است و در این زمینه ضعیف عمل کرده است.

وی گفت: البته هنوز سازمان جهانی بهداشت جهش لامبدا را به عنوان واریانت مورد نگرانی طبقه‌بندی نکرده است، ولی این جهش جزو واریانت‌هایی است که باید مورد توجه زیاد قرار گیرد.

ناجی درباره خصوصیات جهش لامبدا، تصریح کرد: به نظر می‌رسد انتقال بیماری افزایش یافته و همچنین میزان گریز از سیستم ایمنی در این جهش افزایش یافته است. از طرفی به دلیل حذف‌های متعددی که در ژنوم آن رخ داده، ما را در شناسایی ویروس با روش‌های متداول نگران کرده است. به طوری که در ابتدا در کشور پرو هم نمی‌توانستند آن را به خوبی شناسایی کنند. البته باید منتظر باشیم تا اطلاعات بیشتری از این جهش به دست آید که ببینیم آیا به اندازه سویه دلتا می‌تواند خطرآفرین باشد با خیر. با خصوصیاتی که فعلا از آن می‌دانیم، به نظر می‌رسد بتوان آن را کاندید واریانت مورد خطر قرار داد.

ناجی گفت: برای تصویرسازی درباره علائم این جهش باید صبر کنیم اما در هر صورت همه واریانت‌ها علائمی بیشتر از چیزی که تاکنون شنیدیم، ندارند.

وی درباره اینکه آیا جهش لامبدا به ایران رسیده یا خیر، تاکید کرد: بر اساس صحبت یکی از مسئولان در دانشگاه علوم پزشکی گیلان شبهه‌ای به وجود آمده بود، اما ما گزارش رسمی از وجود این واریانت در ایران نداریم. البته بعید هم نیست به ایران هم برسد. چون بعد از پرو در بیش از ۳۰ کشور دیگر شناسایی شده است. مهم این است که ما راه مبارزه استاندارد با ویروس را فارغ از نوع جهش آن دنبال کنیم.

این ویروس‌شناس در ادامه صحبت‌هایش درباره پیش بینی شرایط ویروس در کشور در روزهای آتی، بیان کرد: در روزهای آتی با توجه به چیزهایی که می‌بینیم و با توجه به اینکه رعایت‌ها خوب نیست، احتمالا افزایشی در تعداد جانباختگان خواهیم داشت و فکر می‌کنم تا مدت‌ها درگیر موج پنجم هستیم. چون سویه دلتا بسیار انتقال پذیر است و ما هم در قبال آن تصمیمات چندان قوی و مناسبی نمی‌گیریم. ما رنگ‌بندی شهرهای قرمز را اعلام کردیم ولی هیچ ظاهری از قرمز بودن شهرها وجود ندارد و این یعنی ما نقض غرض می‌کنیم و رفت و آمدهای مردم ادامه می‌یابد. فکر نمی‌کنم با این رفتارها و مسافرت‌هایی که این چند روز دیدیم، آینده مناسبی داشته باشیم.

وی افزود: فکر می‌کنم هنوز به قله پیک پنجم نرسیدیم و شاید در نزدیکی آن باشیم. به هر صورت همه این‌ها بستگی به این دارد که اطلاعات دقیق در دسترس داشته باشیم و این در حالی است که رفتارهای ما هم می‌تواند در شرایط موثر باشد.

به گزارش ایسنا، ناجی گفت: تقاضا دارم وقتی شرایط قرمز اعلام می‌شود، نظارت بر این شرایط هم کامل انجام شود. در شرایط قرمز کرونایی چرا باید مراکز خرید و رستوران‌ها باز باشند؟ با عدم نظارت خلاصی مناسبی از پیک نخواهیم داشت و فشار فراوانی به کادر درمان وارد می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید