بزرگترین بانک جهان هک شد

    کد خبر :1032904
بزرگترین بانک جهان هک شد

بخش خدماتی بانک صنعتی و تجاری چین که در ایالات متحده آمریکا فعالیت می‌کند با هک و مشکلات عدیده‌ای مواجه شده است.

به گفته دو نفر از آشنایان، هک بخش خدماتی بانک صنعتی و تجاری چین (ICBC) در ایالات متحده بسیار گسترده بود به طوریکه حتی ایمیل شرکتی نیز از کار افتاد و کارمندان را مجبور کرد به ایمیل گوگل روی بیاورند.

پیش از این بانک صنعتی و تجاری چین که از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین وام‌دهنده جهان از نظر دارایی یاد می‌شود، اعلام کرد که بازوی خدمات مالی آن یک حمله باج‌افزاری را تجربه کرده که باعث اختلال در سیستم‌های آن شده است.

حمله و به دنبال آن اختلال باعث شد تا این کارگزاری به طور موقت ۹ میلیارد دلار به بانک نیویورک ملون بدهکار شود، مبلغی که چندین برابر بیشتر از سرمایه خالص آن است.

این جزئیات و اتفاقات بعد از آن نشان می‌دهند که چگونه حمله باج‌افزاری، شرکت وابسته به بزرگترین بانک جهان را به لبه پرتگاه نزدیک کرد و این زنگ خطری برای بخش مالی است.

رویترز روز جمعه گزارش داد که واحد مستقر در نیویورک بانک صنعتی و بازرگانی چین، یک تزریق نقدی از مادر چینی خود برای کمک به بازپرداخت بدهی به بانک نیویورک ملون دریافت و به صورت دستی معاملات را پردازش کرد.

به گفته این منابع، ICBC بعد از ظهر جمعه به فعالان بازار گفت که با یک شرکت امنیت سایبری به نام «موکسفایو» برای راه‌اندازی سیستم‌های امنی صحبت کرده که به آن اجازه می‌دهد تجارت عادی در وال استریت را از سر بگیرد انتظار دارد که این روند حداقل تا دوشنبه (امروز) طول بکشد.

منابع گفتند، در این میان، این شرکت از مشتریان خود خواسته بود تا به طور موقت تجارت و معاملات خود را متوقف کنند. یکی از منابع گفت، بعد از این اتفاق سایر فعالان بازار نیز به دنبال تغییر مسیر معاملات خود افتادند.

این بازوی خدمات مالی در آمریکا طی اطلاعیه‌ای گفت که «با حمایت تیمی از کارشناسان امنیت اطلاعات خود، تلاش‌های بازیابی را پیش می‌برد».

برخی خبرها حاکی از این است که حمله باج‌افزاری توسط گروه هکری لاک بیت انجام شده و در زمانی رخ می‌دهد که نگرانی‌ها در مورد انعطاف‌پذیری بازار خزانه‌داری افزایش یافته است. اخیراً در طول همه‌گیری در مارس ۲۰۲۰ ثبات مالی، خزانه داری آمریکا را تهدید کرد، مقامات بازنگری گسترده‌ای در مورد عملکرد آن آغاز کرده بودند.

در حالی که فعالان بازار و مقامات ادعا کرده اند که تأثیر هک ICBC بر عملکرد بازار خزانه داری محدود بوده است، هنوز میزان ضربه کامل آن درک نشده است. به عنوان مثال، در مورد اینکه آیا این امر بر حراج بزرگ اوراق خزانه داری در روز پنجشنبه تأثیر گذاشته یا خیر، بحث هایی وجود دارد.

با این وجود، فعالان بازار گفتند که این حمله احتمالاً جنبه جدیدی را به بررسی نظارتی اضافه می کند، زیرا تهدیدات سایبری را در کانون توجه بیشتری قرار می دهد. همچنین می‌تواند فشار کمیسیون اوراق بهادار و بورس را تقویت کند تا معاملات خزانه‌داری بیشتر از طریق تسویه مرکزی انجام شود.

دارل دفی، استاد استنفورد که بازار را عمیقاً مطالعه و با رگولاتورها مشورت کرده است، گفت که سایر شرکت‌ها در وضعیت ICBC ممکن است سرمایه کافی برای مقابله با این اتفاق را نداشته باشند.

این هک احتمالا به موضوع اصلی گفت وگو در کنفرانس بزرگ بازار خزانه داری در ۱۶ نوامبر(۲۵ آبان) تبدیل خواهد شد.

بر اساس اطلاعات مالی منتشر شده این شرکت تا ۳۰ ژوئن(۹تیر) دارایی حدود ۲۴.۵ میلیارد دلار با ۴۸۰.۷ میلیون دلار سرمایه خالص داشته است. همچنین دارای خطوط اعتباری ۴۵۰ میلیون دلاری از شرکت های وابسته بود.

این شرکت عمدتاً خدمات تسویه و تامین مالی را برای اوراق بهادار با درآمد ثابت ارائه می دهد، مانند قرارداد بازخرید (ریپو)، که در آن دارایی هایی مانند اوراق خزانه به عنوان وثیقه کوتاه مدت استفاده می شود.

زمانی که خبر این هک در وال استریت پخش شد مانند این بود که آچاری در چرخ دنده های بازار بیاندازی که بعد از آن بسیاری از فعالان بازار مسیر معاملات خود را به شرکت های دیگر تغییر دادند.

فارس 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید