برگزاری دور جدید گفتگوهای ایران و عربستان در بغداد؛ آیا گفتگو با همسایگان حل‌وفصل مسئله هسته‌ای را تسهیل می‌کند؟

    کد خبر :849007

بعد از مدتی توقف، دور جدیدی از گفتگوهای ایران و عربستان در بغداد برگزار شده است؛ اگرچه این دیدار در سطح وزرا برگزار نشده است، لیکن مقام‌های عراقی آن را مثبت ارزیابی کرده‌اند. این خبر در حالی منتشر شده است که در کنار رایزنی‌های دیپلماتیک ایران در نیویورک، برگزاری دور جدید مذاکرات وین دور از انتظار نیست.

«بازتاب»؛ آرش صفار- خبرگزاری «آسوشیتد پرس» از برگزاری دور جدید گفتگوهای ایران و عربستان در بغداد خبر داد.

مطابق این خبر، دو مقام عراقی روز دوشنبه اعلام کردند که این نخستین دیدار مقام‌های ایران و عربستان پس از آغاز به کار دولت سید ابراهیم رئیسی است.

مقام‌های عراقی مدعی شده‌اند که این دیدار هفته گذشته بر سر موضوعات باقی مانده میان تهران و ریاض و مطابق با نقشه‌راهی که پیش‌تر در خصوص آن توافق شده بود انجام شده است؛ یکی از موضوعات مطرح شده در این نشست، موضوع نمایندگی‌های دیپلماتیک دو کشور بوده است.

یک مقام عراقی که نخواسته نامش فاش شود، تأکید کرده است که دیدار در سطح وزرا برگزار نشده، اما گفتگوها را مثبت ارزیابی کرده است.

آسوشیتد پرس بر این نکته تأکید کرده است که عربستان خواهان پایان دادن به جنگ در یمن است و ایران نیز تنش‌زدایی تدریجی با ریاض را در راستای تقویت موضع خود در گفتگو با طرف‌های خود در توافق هسته‌ای 2015 موثر می‌داند.

خبر برگزاری دور جدید گفتگوهای ایران و عربستان در حالی مطرح شده است، که در روزهای اخیر برخی رسانه‌های عرب منطقه، از دیدار «علی شمخانی»، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با «عادل الجبیر»، مشاور پادشاهی سعودی در امور خارجه خبر داده بودند؛ دو طرف این خبر را تأیید را رد نکرده‌اند.

در سخنرانی در مجمع عمومی ملل متحد، سید ابراهیم رئیسی بر تمایل ایران به بهبود روابط با همسایگان تأکید کرد و ملک سلمان نیز از نسبت به نتیجه‌بخش بودن مذاکرات برای اعتمادسازی میان ریاض و تهران اظهار امیدواری کرد.

با توجه به رایزنی‌های دیپلماتیک «حسین امیرعبداللهیان» در نیویورک و اعلام آمادگی ایران برای از سرگیری مذاکرات وین برای احیای برجام، به نظر می‌رسد تلاش‌های دیپلماتیک ایران برای به نتیجه رساندن پرونده‌های پر هزینه سیاست خارجی –برجام و تنش طولانی با همسایگان- افزایش یافته است.

اگرچه مذاکرات ایران با عربستان و دیگر همسایگان در بر گیرنده نگرانی‌های این کشورها از توسعه برنامه هسته‌ای ایران نیست، با این حال نباید از یاد برد که کشورهای همسایه برنامه هسته‌ای ایران را بخشی از سیاست تهران برای «سلطه» بر خاورمیانه در نظر می‌گیرند.

با توجه به نقشی که عربستان و امارات در کنار اسرائیل در اقناع رئیس‌جمهور پیشین آمریکا برای خروج از برجام و تحمیل سنگین‌ترین تحریم‌ها علیه ایران ایفا کردند، به نظر می‌رسد که تلاش‌ها برای حل‌وفصل مسئله هسته‌ای و کاهش تنش‌ها در منطقه نمی‌تواند جدا از هم رخ دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید