برپایی نوروزگاه مشترک ایران و ترکمنستان در مرز

    کد خبر :514869
نوروزگاه مشترک ایران و ترکمنستان در مرز

مراسم نوروزگاه مشترک بین ایران و ترکمنستان در مرز ترکمنستان برگزار شد.

در این رویداد بین المللی که با حضور مقامات دو کشور برپا شد؛ آنا گلدی قراجایف، وزیر فرهنگ ترکمنستان و علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران در این مراسم حضور داشتند و از نمایشگاه غرفه های مشترک صنایع دستی دو کشور دیدن کردند.

علی اصغر مونسان در این مراسم ضمن تبریک عید نوروز به همه پاسداران این آیین بزرگ گفت: نوروز جشنی فرامرزی است، میراث هزاران ساله مردمانی ست که به رستاخیز انسان و طبیعت ایمان داشتند، ستایشگر نور و راستی و صلح بودند و مذمت گوی ظلمات و دروغ و جنگ.

وی ادامه داد: در طول تاریخ مرزها جابجا می شود، تقسیمات جغرافیایی و سیاسی شکل تازه ای می گیرند اما فرهنگ ملل همواره رها از هجوم نسیان و تقید به مرزهای سیاسی، در این آزادی و رهایی، مبشر صلح و دوستی است. نوروز پیام آور مودت و نوع دوستی، امید به آینده بهتر و تلاش برای شکوفایی است.

مونسان خاطر نشان کرد: سازمان تربیتی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) نوروز را در فهرست میراث جهانی ثبت کرد و ۲۱ مارس نیز در تقویم سازمان ملل متحد با عنوان روز جهانی نوروز نامگذاری شد که تا امروز بیش از ۳۰۰ میلیون نفر با ملیت های گوناگون و در قالب حدود ۳۰ کشور، نوروز، این جشن نوزایی طبیعت را جشن می گیرند. نوروز علاوه بر آنکه بشارت دهنده صلح و دوستی میان اقوام و ادیان و خویشاوندان است نگرشی است مبتنی بر تکریم زمین و طبیعت.

معاون رئیس جمهور اظهار کرد: برگزیدن نخستین روز از اعتدال بهاری به عنوان آغاز سال نو بر پایه ای از سنت های دیرینه شبانی و کشاورزی استوار و جشنی است که برکت زمین را یادآوری می کند و آن را که نشانه ای بارز از قدرت پروردگار است، می‌ستاید.

مونسان با بیان اینکه نوروز تصویری از پیکره عظیم جامعه‌ی جهانی را ترسیم می کند که در اوج بالندگی و تعاون، انسان‌ها را به مدارا و خویشتنداری فرا می‌خواند، گفت: جان نجیب و روح بزرگوار نوروز، جهانیان را برآن داشته که نخستین روز فروردین در تقویم جلالی را پاس بدارند تا پیام انسانی نوروز به سراسر جهان مخابره شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور تصریح کرد: ما امروز در مرز مشترکمان گرد هم آمده‌ایم تا بگوییم مرز مشترک ما فرهنگ ماست. این مرز مشترک چیزی بر روی خاک نیست. این مرز مشترک، فرهنگ، تمدن و خلقیاتی هزاران ساله است که قلبهای ما را به هم و جان های ما را در هر جای این جغرافیای فرهنگی، از ایران تا هند و از ترکمنستان تا آلبانی، به هم پیوند می‌زند.

بر اساس اعلام مسئولان سازمان میراث فرهنگی با توجه به بین‌المللی بودن این رویداد و از قبل برنامه‌ریزی شدن آن امکان لغو این مراسم با توجه به حوادث اخیر کشور که منجر به عزادار شدن جمعی از هموطنانمان شده وجود نداشته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید