بررسی «۱۰ فرمانِ» مقام‌های شهرستان شوش برای کارفرمای هفت‌تپه

    کد خبر :661924

کارفرمای شرکت‌ هفت‌تپه ۱۰ تعهد دارد؛ تعهداتی که باید«بند به بند» عمل کند. پرداخت ۱ماه از دستمزدها از همین امروز، یکی از همین تعهدات است.

 

«شرکت هفت‌تپه آرام و آماده بهره‌برداری است» این پیامی است که این روزها و به دنبال انتشار اخبار نارضایتی کارگران از پرداخت نشدن دو ماه دستمزد و عدم بازگشت به کار سه‌ نفر از همکارنشان منتشر می‌شود. خلاصه «فرهاد دژپسند» وزیر امور اقتصاد و دارایی و «امید اسدبیگی» کارفرمای شرکت هفت‌تپه مدعی هستند که امور مربوط به نیروی انسانی اگر نه به شادی که به خوبی در حال گذران است؛ کارگران هم با وجود اینکه از ثبات در شرکت خبر می‌دهند اما مدعی هستند که کارفرما به تعهدات خود عمل نکرده است. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم اوضاع کارگران هفت‌تپه را رصد می‌کنند. «کریم یاوری» مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری این وزارت‌خانه در آخرین گزارش از وضعیت اقتصادی شرکت و عمل کردن کارفرمای شرکت به وعده‌هایی که به کارگران داده است با تاکید بر اینکه جریان کار در هفت‌تپه به روال عادی خود بازگشسته است، گفت: «وقت آن است باتوجه به تأخیر پیش آمده در برداشت نیشکر، کارگران با تمام توان نسبت به وظایف خود اقدام و جدیت نمایند.»

 

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار وعده‌های کارفرما را هم برشمرد:

 

۱) نسبت به تأمین لباس و کفش کار ایمنی برای کارگران در موعد مقرر اقدام نماید.

 

۲) دستمزد مهرماه کارگران حداکثر تا پایان آذر ماه پرداخت گردد.

 

۳) حقوق آبانماه کارگران حداکثر تا دهم دیماه پرداخت شود.

 

۴) بازنشسته‌ها طی سه قسط حق سنوات و مزایای قانونی خود را دریافت نمایند.

 

۵) عناوین شغلی و ارتقای کارگران در کمیته طرح طبقه‌بندی مشاغل بررسی و براساس قانون اقدام گردد.

 

۶) حق غذای کارگران با ۱۰۰% افزایش به پنج هزار تومان افزایش یابد.

 

نگرانی کارگران هفت‌تپه از عمل نکردن کارفرما به وعده‌ها

 

کارفرما تنها برای برخی از این وعده‌ها، آستین بالا زده و برخی دیگر را هم هنوز اجرا نکرده است؛ به همین خاطر کارگران هفت‌تپه در تماس با ایلنا با یادآوری تعهدات کارفرما نگرانی خود را از کندی اجرای آنها اعلام کردند.

 

آنها گفتند: «کارفرما طی جلساتی که در فرمانداری و مکان‌های دیگر برگزار شد، چنین تعهداتی را داد اما مدتی است که این تعهدات را با حضور وی فهرست کرده‌ایم و روی کاغذ آوردیم و امضا گرفتیم. این کاری بود که باید از پیش از اعتراض‌های اخیر که به تجمع مقابل فرمانداری کشید انجام می‌شد؛ منتها ایشان قبول نمی‌کردند و یکسری تعهدات کلی می‌دادند و این تعهدات را مکتوب نمی‌کردند. پس از اعتراض‌های اخیر کارفرما حاضر شد که تعهدات خود را روی کاغذ آورد.»

 

مقام‌های استان ناظر بر کارفرمای هفت‌تپه

 

اشاره کارگران معترض هفت‌تپه به تعهدنامه ۱۰ بندی برمی‌گردد که ۱۲ آذرماه امسال با حضور سه عضو شورای تامین استان (فرمانده سپاه پاسداران شهرستان شوش، فرمانده نیروی انتظامی این شهرستان و معاون سیاسی و امنیتی فرمانداری شوش) مدیرکل کار شوش و «امیر اسدبیگی» برادر «امیداسدبیگی» مدیرعامل شرکت هفت‌تپه منعقد شد.

 

بر اساس بند (۱) کارفرما متعهد شده است که از ۱۲ آذرماه هرگونه فسخ قرارداد کارگران یا تمدید نکردن قراردادهای آنها را در کمتیه انضباطی مطرح کند و رای این نهاد را ملاک قرار دهد. پیش از این کارگران مدعی بودند که تمدید نشدن قرارداد ۳ نفر از کارگران، بنابرنظر کارفرما بوده و نه خرد جمعی؛ به ویژه اینکه قرارداد اعضای شورای اسلامی کار شرکت تمدید نشده و این به شدت قدرت چانه‌زنی کارگران را تضعیف کند.

 

در بند (۲) کارگران بسیار بر آن تاکید دارند، کارفرما مکلف به بازگشت به کار این سه کارگر شده است اما تاکنون که بیش از ۱۰ روز از این قرارداد می‌گذرد، اتفاقی رخ نداده است؛ تا آنجا که یک نفر از این کارگران به ایلنا، می‌گوید: انتظار داشتیم کارفرما به وعده خود عمل کند نه اینکه بگوید: «حالا یک چیزی گفتیم» بند (۳) تهیه لباس کار و لوازم ایمنی را به صورت هر ۶ ماه یکبار مورد تاکید قرارداده است که کارفرما مدعی است برایش اقدام کرده است. بند (۴) و (۵) به ترتیب پرداخت مزیای عرفی (حق همسر، حق سختی کار، ایاب و ذهاب، حق شیفت، پاداش کشت و… ) و پرداخت به موقع دستمزدهای مهر، آبان و عیدی و پاداش سال ۹۸ را مورد تاکید قرار داده‌اند. بر اساس بند (۵) دستمزد مهرماه باید در تاریخ ۲۶ تا ۳۰ آذر و دستمزد آبان ماه در فاصله ۵ تا ۱۰ دی ماه پرداخت شود. همچنین عیدی و پاداش سال ۹۸ و کلیه مطالبات این سال باید پیش از پایان سال پرداخت شود.

 

به گفته کارگران هفت‌تپه تاکنون عرف بوده که دستمزدها با ۲ ماه تاخیر و حتی بیشتر پرداخت شود و عیدی و پاداش و هم سال بعد. به همین خاطر به ایلنا، می‌گویند: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اگر به معنای واقعی مدافع کارگر است، باید از طریق ادارات استانی و شهرستانی خود کارفرما را مکلف به پرداخت به موقع دستمزدها کند. اگر سختگیری نکند کارفرما زیربار تعهدات خود نمی‌رود. به همین خاطر دولت باید به گونه‌ای رفتار کند که کارفرما بداند، کارگر مدافعی دارد.

 

بند (۶) کارفرما را مکلف کرده است که مطالبات بازنشستگان را طی سه قسط و تا پایان سال ۹۸ پرداخت کند. صدها نفر از کارگرانی که از پیش از واگذاری شرکت تاکنون بازنشسته شده‌اند، صدها میلیون تومان مطالبه از شرکت داشتند. این موارد شامل دستمزدهای عقب افتاده، سنوات، حق بیمه و… می‌شود. کارفرما در چند موعد بخشی از طلب بازنشستگان را پرداخت کرده است. در بند (۷) کارفرما متعهد شده که حق بیمه‌های کارگران را به گونه‌ای پرداخت کند که آنها در تمدید دفترچه‌ بیمه‌هایشان دچار مشکل نشوند. کارگران هفت‌تپه از تعلل کارفرما در این زمینه گلایه دارند و می‌گویند: بارها به آقایان گفتیم اگر حق‌ بیمه‌ها را دیرتر از موعد پرداخت کنید، هزار و یک مشکل ایجاد می‌شود. بعضا کارگران هفت‌تپه به خاطر انجام سال‌ها کار سنگین، مریض احوال هستند و زمانی که دفترچه بیمه‌های درمانی‌شان تمدید نشود با مشکلات بسیاری مواجه می‌شوند.

 

بند (۸) تغییر عناوین شغلی و ارتقای گروه شغلی را مورد مداقه قرار داده و بند (۹) بررسی وضعیت بازنشستگان بازگشت به کار را. کارگران درباره این دو بند به ایلنا، می‌گویند: بعضا عناوین شغلی در قرارداد کار و لیست بیمه با کار واقعی کارگران هماهنگی ندارد. کارفرما بارها وعده داده بود که این مشکل را حل کند. در مورد بازگشت به کار بازنشستگان هم باید گفت که حدود ۱۰۰ نفر عمدتا در مشاغل اداری به صورت غیرقانونی به کار بازگشته‌اند. کارفرما مدعی است که این افراد برای آموزش کارگران جوان به کار بازگشته‌اند اما آنها بیشتر کار اداری می‌کنند و ارتباطی با حوزه آموزش ندارند. بند ۱۰ هم این چنین تنظیم شده است: «کارفرما متعهد می‌شود که از دستمزد دی ماه سال ۹۸ علی‌‌الحساب حق غذا به ازای هر روز ۵ هزار تومان پرداخت کند و همچنین سال آینده حق غذا دوباره بررسی و تجدیدنظر شود.»

 

در مورد تعهدات با «امید اسدبیگی» کارفرمای شرکت‌ هفت‌تپه گفتگو کردیم.

 

چرا در شرکت هفت‌تپه پرداخت با تاخیر دستمزدها به یک عرف تبدیل شده است؟

 

در کشت و صنعت‌ها زمانی که یک ماه تاخیر در پرداخت دستمزدها، وجود دارد، یعنی به‌روز است؛ چراکه time sheet (در اینجا به معنی چرخه اقتصاد) آنها مبتنی بر کشاورزی است. به هر حال پرداخت‌ها را از امروز (۲۶ آذر) آغاز می‌کنیم.

 

برای بازگشت به کار ۳ کارگر (محمد خنیفر، ایمان خضری و عظیم سرخه) چه برنامه‌ای دارید؟

 

اصولا با بدنه کارگری شرکت مشکلی نداریم؛ با اینکه یکسری خطاها از آنها سر زده، مجموعه کارگری ما زحمتکش است. دلمان هم نمی‌خواهد باعث بیکاری حتی یک کارگر شویم. به مراجع قضایی و شورای اسلامی کار شرکت هم اعلام کرده‌ایم که بازگشت به کار آنها مخالفتی نداریم. آنها می‌توانند به خانواده هفت‌تپه برگردند؛ چراکه انسان جایزالخطاست. امیداریم که پرونده‌های آنها حل و فصل شود.

 

برای تهیه لباس کار چه کرده‌اید؟ چه کاستی‌هایی وجود دارد؟

 

بخشی از لباس کار تهیه شده است؛ برای نمونه پوتین‌ها خریداری شده‌اند. لوازم دیگر هم در حال تهیه است که به دست پرسنل می‌رسند.

 

در مورد افزایش حق غذا چه خواهید کرد؟

 

قرار شده که حق غذا به صورت کامل پرداخت شود. حق غذا برای هر نفر ۷ هزار تومان است. با افزایش حق غذا حجم زیادی به منابعی که باید برای پرسنل کنار بگذاریم، اضافه می‌شود. باید در نظر داشت که با اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل هزینه‌های پرسنلی افزایش یافت و به ۱۸ میلیارد تومان در ماه رسید. در مورد سایر مزایای عرفی هم آنگونه که توافق شده عمل می‌شود. باید در نظر داشته باشید، که در هفت‌تپه کارگران قراردادی و رسمی بین ۳ و نیم تا ۸ میلیون تومان مزد و مزایای مزدی دریافت می‌کنند. در حوزه کشت و صنعت هچ شرکتی به این اندازه پرداختی به پرسنل خود ندارد.

 

برای حل مشکلات بیمه‌ای کارگران چه کرده‌اید؟

 

مشکل بیمه‌‌ها را حل کردیم و دفترچه‌ بیمه‌های کارگران تمدید می‌شود..

 

چه زمانی وضعیت اقتصادی شرکت تثبیت می‌شود؟

 

پروژه‌های مختلفی که آغاز کرده‌ایم به زودی اتمام می‌یابند. این پروژه‌ها صدها نفر از جونان منطقه را شاغل می‌کنند. سال آینده شرکت بر روی ریل می‌افتد و پایداری اقتصادی را تجربه می‌کند. این امر توفیق‌‌های فراوانی را در مسیر اجرای توافق نصیب‌مان می‌کند.

 

کارگران هفت‌تپه تاکید دارند که کارفرما مسئول اجرای توافق است و این موضوع از سوی مسئولان استان به وی اعلام شده است. آنها در این مورد بیشتر توضیح می‌دهند: «اعضای شورای تامین در جریان بند به بند این توافق هستند و مشکلات ما را می‌دانند؛ از فرمانداری بگیرید تا سپاه پاسداران شوش. بنابراین اگر کارفرما تعهدات خود را انجام ندهد باید پاسخگوی مسئولان استان باشد. اینکه بر سر کارهای خود بازگشتیم برای این بود که پس از انعقاد این توافقنامه به وی متعهد شدیم.»

 

این امیدواری در میان کارگران وجود دارد که با بازگشت به کار همکاران و به‌روز شدن دستمزدهایشان به زیست کم ‌دغدغه‌تری ادامه دهند؛ آنهم در شرایطی که هزینه‌های زندگی پیوسته قد می‌کشند.

 

منبع:ایلنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید