بررسی لیبل اصالت مکمل های غذایی، دارویی و بدنسازی

    کد خبر :992866

در این مقاله به لیبل اصالت مکمل، تحت عنوان یکی از مهمترین مسائل در اعتبار سنجی انواع مکمل پرداخته شده است.

یکی از انواع برچسب هایی که بر روی مکمل ها درج می شود؛ لیبل اصالت مکمل است. این لیبل به شما کمک می کند تا بتوانید اطلاعات دقیقی در رابطه با آن مکمل خاص را به دست آورید. مکمل ها انواع مختلفی داشته و به دسته های متفاوتی تقسیم بندی می شوند. مکمل ها از مهم ترین مواد غذایی مورد استفاده ورزشکاران می باشد؛ بنابراین نیازمند رعایت استاندارد ها و داشتن مجوز های ویژه ای است.

 لیبل اصالت مکمل چیست و چه کاربردی دارد؟

زدن لیبل اصالت مکمل بر روی مکمل های دارویی و یا ورزشی، خود یک نوع ایجاد اطمینان در مشتری است که خیال او را در رابطه با استاندارد و اصل بودن مکمل راحت می کند. لیبل اصالت مکمل، در واقع همان برچسب کوچک زرد و سفیدی است که حتما تا حالا بر روی بسته بندی ها مشاهده کرده اید. بر روی این برچسب، شناسه یکتا، بارکد و همچنین یک کد اسکرچ شده، در کنار تاریخ انقضای محصول وجود دارد.

اگر بخواهیم به اطلاعات مندرج بر روی لیبل اصالت اشاره کنیم؛ می توان گفت که هر لیبل اصالت بایستی شامل یک کد مخفی ۱۶ رقمی، یک شماره تلفن تماس و سامانه پیامکی، یک شناسه رهگیری، بارکد میله ای و همچنین سری ساخت و تاریخ تولید و انقضا محصول می باشد. البته باید توجه داشته باشید که همه این کد و شناسه ها قابل رهگیری بوده و به صرف مشاهده لیبل، نباید به محصول اعتماد کنید. شما می بایست حتماً این کد و شناسه ها را مورد بررسی قرار داده تا از از اصل بودن آن ها مطمئن شوید.

در این مقاله می خواهیم به بررسی لیبل اصالت موجود بر روی مکمل های ورزشی و دارویی بپردازیم. پس از آن به سراغ بررسی انواع مکمل ها و مزیت استفاده از برچسب اصالت بر روی آن ها می رویم و اطلاعاتی را در رابطه با آن ها به شما آموزش می دهیم. بنابراین تا انتهای مقاله را مطالعه فرمایید.

 انواع مکمل و لزوم درج برچسب اصالت

لیبل اصالت مکمل را بر روی انواع مختلف مکمل های ورزشی و غیر ورزشی درج می کنند. همانطور که اطلاع دارید؛ انواع و اقسام مختلفی از مکمل ها تولید شده و در بازار ها وجود دارد. هر مکملی برای یک دسته از از افراد طراحی و ساخته شده است. بنابراین با توجه به افراد مصرف کننده آن مکمل خاص، استاندارد ها و مجوز های خاصی وجود دارد که باید گرفته شود. به عنوان مثال، بایستی برای همه مکمل ها، تاییدیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیز تاییدیه هایی از سازمان غذا و دارو وجود داشته باشد. در ادامه مقاله به انواع مختلف لیبل های موجود بر روی مکمل ها خواهیم پرداخت.

از پرمصرف ترین انواع مکمل ها در ایران، مکمل های ورزشی و به خصوص مکمل های بدنسازی است. بدن هر ورزشکار با توجه به تمرینات سخت و سنگینی که دارد؛ به مکمل های تقویتی نیاز دارد تا در کنار افزایش قدرت ورزشکار، جلوی آسیب دیدگی او را بگیرد. برچسب اصالت مکمل بدنسازی، یکی از انواع لیبل های اصالت است که بر روی بسته بندی های مکمل زده می شود. شما باید توجه داشته باشید که مصرف هرگونه مکمل بدون برچسب اصالت، می تواند عوارض جبران ناپذیری برای مصرف کننده داشته باشد. فرقی نمی کند که مکمل داخلی و یا وارداتی باشد؛ در هر صورت، داشتن برچسب اصالت یک ضرورت و یک اصل اساسی است.

مکمل ورزشی

دومین دسته از مکمل های پرطرفدار در صنایع ایران، مکمل هایی هستند که خاصیت دارویی دارند. این مکمل ها برای درمان برخی بیماری های خاص مورد استفاده قرار می گیرد. هر مکمل دارویی می تواند شامل مجموعه ای از پروتئین و یا ویتامین ها باشد. لیبل اصالت مکمل دارویی، فقط و فقط بر روی مکمل ‌هایی درج می شود که بتوانند مجوز های خاص را گرفته و از استاندارد های لازم نیز برخوردار باشند. بنابراین به هنگام خرید هر مکملی باید توجه داشته باشید که وجود لیبل اصالت، خود به معنی رعایت این استانداردها و داشتن مجوزهای لازمه است.

دسته دیگری از مکمل هایی که طرفداران زیادی دارد؛ مکمل های غذایی هستند. این مکمل ها برای بهبود قوای جسمانی مورد استفاده قرار می گیرد. کودکان یکی از گروه های پرمصرف در زمینه مکمل های غذایی هستند. با توجه به این که بدن کودکان نسبت به بزرگسالان حساسیت های بیشتری دارد؛ بنابراین نیاز است تا در تامین و تولید مکمل های غذایی کودکان، نکات خاصی رعایت شود که آن را در قالب استاندارد ها و مجوز های قانونی می توان یافت. هر خانواده ای که نگران سلامتی کودک دلبند خود باشد؛ بایستی به این استاندارد ها و البته به برچسب اصالت موجود بر روی بسته بندی ها توجه ویژه داشته باشد.

در نهایت و در پایان این بخش، می توان این چنین گفت که درج لیبل اصالت بر روی انواع مکمل ها، فوق العاده مهم است. شما با دیدن لیبل اصالت مکمل و البته استعلام اطلاعات مندرج بر روی آن، می توانید با خیال راحت تری محصول را خریداری کنید. البته توجه داشته باشید که این استعلام بسیار مهم است و شما هرگز نباید به صرف دیدن برچسب اصالت به آن محصول اعتماد کنید. بلکه باید حتما آن را از روش‌های موجود استعلام بگیرید.

 چه روشهایی برای استعلام لیبل اصالت مکمل وجود دارد؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم؛ بایستی لیبل اصالت مکمل را استعلام کنید و به صرف دیدن برچسب اصالت، نمی توان به کالا اعتماد کرد. برخی سوداگران بازار مکمل ها از برچسب‌ های تقلبی بر روی محصولات شان استفاده می کنند. این برچسب ها ظاهری شبیه به برچسب های اصلی دارند؛ با این تفاوت که استعلام آن ها از طریق سامانه‌های رسمی انجام نمی شود. یعنی پس از استعلام کد های موجود بر روی لیبل، شما اطلاعاتی مخالف با آن چه که بر روی بسته بندی هست را دریافت می‌کنید.

استعلام اصالت

شما می توانید لیبل اصالت مکمل را از طریق بارکد موجود بر روی لیبل استعلام کنید. برای انجام این کار می ‌توانید از دستگاه های بارکد خوان معمولی نیز استفاده کنید. همچنین شما می توانید از اپلیکیشن هایی که بر روی تلفن های هوشمند نیز نصب می شوند استفاده کنید. در این صورت، دوربین گوشی شما با استفاده از آن اپلیکیشن می تواند در کمتر از یک دقیقه عملیات استعلام اصالت مکمل را انجام دهد. شما همچنین می توانید این استعلام را از طریق سامانه پیامکی و یا تلفن گویای مندرج بر روی برچسب اصالت نیز انجام دهید.

 چگونه می توان لیبل اصالت را برای مکمل های ورزشی و دارویی دریافت کرد؟

هر شرکت تولید کننده و وارد کننده محصولات مرتبط با مکمل ها، ملزم به داشتن لیبل اصالت است. این شرکت ها بایستی از طریق سامانه ویژه ای که توسط سازمان غذا و دارو معرفی شده است اقدام به دریافت مجوز و سپس چاپ لیبل کنند. پس از دریافت مجوز های لازم، آن ها می توانند لیبل اصالت مکمل را بر روی بسته بندی هایشان درج کنند.

شرکت های مجاز ارائه دهنده خدمات چاپ لیبل اصالت کالا

سازمان غذا و دارو اقدام به معرفی تعداد زیادی شرکت در زمینه سفارش لیبل اصالت کرده است. در ادامه لیستی از 8 شرکت فعال در این زمینه قرار داده شده است که جزء بهترین مراکز نیز به شمار می آیند.

♦ شرکت سلامت دارو ایرانیان پارس مهر

♦ شرکت پاپیروس پارس ایرانیان نوین

♦ شرکت پیشتازان دانش و تندرستی – پیشتازان اصالت

♦ شرکت کیمیا تجارت سیب سبز – اصالت چاپ

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید