بررسی اصالت دارو

    کد خبر :992872

در این مقاله به اصالت دارو، تحت عنوان یکی از مهمترین مسائل در خصوص صنایع دارویی و محصولات وابسته به آن پرداخته شده است.

یکی از مهمترین پارامتر ها برای بررسی کردن سلامت هر دارو چک کردن اصالت دارو است. در بازار کنونی غذا و دارو، انواع دارو و مکمل های مختلف تولید و عرضه می شود. این دارو و مکمل ها در سراسر جهان به میزان زیادی مصرف شده و افراد زیادی را درگیر خود کرده است. بنابراین تعداد زیادی از افراد نیاز به راه هایی دارند تا اصالت دارو مورد مصرف شان را بررسی کنند.

استعلام برچسب اصالت دارو یکی از کار هایی است که هر شهروندی باید آن را بلد باشد. در این صورت جلوی استفاده از دارو های تاریخ مصرف گذشته و یا تقلبی گرفته شده و سلامت بیماران تضمین می شود. در این مقاله در مورد روش های شناسایی و تشخیص اصالت دارو با استفاده از برچسب اصالت دارو خواهیم پرداخت. همچنین اطلاعاتی در رابطه با فواید آن ارائه خواهیم کرد. بنابراین تا انتها با ما همراه باشید.

 چرا باید اصالت دارو را بررسی کنیم؟

بررسی اصالت دارو یکی از کار هایی است که فواید بسیار زیادی برای عامه جمعیت و البته تک تک افراد جامعه دارد. همانطور که می دانید برخی دارو ها در داخل کشور تولید شده و برخی دیگر توسط واردکنندگان مختلفی به کشور وارد می شود. همه این دارو ها باید به لحاظ کیفیت و اصالت مورد بررسی قرار گیرد تا سلامت شهروندان به خطر نیفتد.

برچسب اصالت دارو

اصل بودن هر دارو باید توسط نهاد های مربوطه که در ایران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین سازمان غذا و دارو است مورد بررسی قرار گیرد. این سازمان ها موظف هستند سلامت و اصالت دارو های داخلی و خارجی را بررسی کنند. دارو های استاندارد و سالم به بازار عرضه شده و جلو عرضه دارو های تقلبی و یا غیر استاندارد را بگیرند.

همین که دارو اصل باشد می ‌تواند سلامت بیمار را تا حدود زیادی تضمین کند. این به خاطر آن است که هر دارویی برای دریافت مجوز، نیازمند طی کردن مسیر سختی است. بنابراین اگر دارویی توانسته این مسیر دشوار را طی کند و مجوز اصالت دارو را دریافت کند؛ پس حتماً استاندارد و سالم هم می باشد. استعلام اصالت دارو همچنین از ورود هرگونه داروی قاچاق جلوگیری می کند.

 چه روش هایی برای تشخیص اصالت دارو وجود دارد؟

چگونه می توانیم اصالت دارو را بررسی کنیم؟ این سوالی است که برای بسیاری از مصرف کنندگان دارو های داخلی و خارجی پیش می آید. در یک کلام به طور خلاصه این طور باید گفت که روش‌ های متعددی برای این کار وجود دارد. به عنوان مثال، بررسی بارکد درج شده بر روی بسته بندی یکی از ساده ترین روش هاست.

برای استعلام اصالت دارو با استفاده از دستگاه های کارتخوان، تنها کافی است که بارکد را مقابل دستگاه بگیرید تا بارکد خوانده شود. همچنین می توانید از اپلیکیشن های بارکد خوانی که بر روی گوشی های هوشمند نصب می شوند نیز استفاده کنید تا استعلام اصالت دارو را انجام دهید. این اپلیکیشن های بارکد خوان در دسترس عموم بوده و هم بر روی گوشی های اندرویدی و هم بر روی گوشی های با سیستم عامل ios قابل نصب و اجرا می باشد. دوربین این گوشی ها در چند ثانیه می تواند بارکد را شناسایی کرده و آن را بخواند. بعد از شناسایی بارکد توسط دستگاه، پیامی مبنی بر اطلاعات استعلامی به شما نمایش داده می شود. شما با استفاده از این اطلاعات می توانید از اصل یا تقلبی بودن دارو مطلع شوید.

راه های دیگری نیز برای سنجش اصالت دارو وجود دارد. مثلا شما می توانید از سامانه پیامکی یا شماره تلفن گویای سازمان غذا و دارو نیز استفاده کنید و یا اصلا به وب سایت رسمی سازمان غذا و دارو مراجعه کرده و از آن طریق اقدام کنید.

درج برچسب اصالت

فرآیند استعلام برچسب اصالت دارو

یکی از مهمترین فرآیند ها در تشخیص اصل و یا تقلبی بودن و نیز قاچاق یا قانونی بودن دارو، استعلام اصالت دارو است. برخی از مصرف کنندگان دارو کودکان هستند همچنین بیشتر حجم دارو ها توسط افراد مسن مصرف می شود که هر دو گروه نیاز به رعایت ملاحظات ویژه ای هستند. بنابراین در صورت استفاده از یک داروی تقلبی می تواند عوارض جبران ناپذیری را به خصوص در مورد این افراد داشته باشد. در صورتی که سیستم هایی برای بررسی اصالت دارو وجود نداشته باشد؛ سلامت شهروندان و به خصوص این دو دسته از افراد در خطر جدی قرار می گیرد.

گروه دیگر ورزشکاران و یا بدنسازانی هستند که از دارو های ویژه ای استفاده می کنند. این دارو ها به افزایش توانایی های بدنی شان کمک کرده و گاهی جنبه های درمانی نیز دارد. بنابراین اصل بودن این دارو و مکمل ها بسیار مهم و مورد توجه است. استفاده از یک مکمل یا داروی غیر استاندارد و تقلبی می تواند زندگی شخصی و حرفه ای یک ورزشکار را شدیدا تهدید کند.

لیبل اصالت

به طور کلی و در یک کلام باید چنین گفت که بحث تشخیص اصالت دارو یکی از مهمترین بحث ها در حوزه سلامت است. این اهمیت به ویژه در خصوص افراد مسن، کودکان و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند اهمیت بیشتری دارد. بنابراین باید برای اصالت دارو اهمیت زیادی قائل شد و نسبت به آن حساس بود.

در صورتی که یک داروی تقلبی را تشخیص دادیم چکار کنیم؟

ممکن است پس از دریافت و یا خرید دارو متوجه تقلبی بودن شوید. یا ممکن است دارو اصل باشد اما از زمان انقضا آن دارو گذشته باشد. برخی از سوداگران بازار دارو نیز ممکن است یک داروی تاریخ مصرف گذشته را دوباره بسته بندی کرده و وارد بازار کنند. در این حالت ما می توانیم با استفاده از برچسب اصالت دارو به این مسائل پی ببریم. در صورتی که با هر چیز مشکوکی برخورد کردید؛ می توانید سریعا مراتب گزارش و شکایات خودتان را به سازمان غذا و دارو اعلام کنید.

مسئولین هر داروخانه ای وظیفه دارند که پیش از مشتری، خودشان برچسب اصالت دارو را چک کرده و آن را بررسی کنند. اما اگر به هر علتی چنین کاری را انجام نداده و یا در انجام آن اهمال کاری یا قصوری کرده باشند؛ قانون می تواند به شدت با آن ها برخورد کند. مسئولیت پخش و یا فروش این دارو های غیر مجاز به عهده مدیر داروخانه بوده و جریمه ها و احکام قضایی سنگینی دارد.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که استعلام اصالت دارو به تولید کننده داخلی و حتی وارد کنندگان قانونی نیز کمک کرده و مانع قاچاق کالا می شود. از آنجایی که هیچ کالای قاچاقی نمی تواند برچسب اصالت دریافت کند؛ بنابراین استفاده از این برچسب ها می تواند مانع واردات غیر قانونی دارو گردد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید