با مسیرهای پیاده روی اربعین بیشتر آشنا شوید

    کد خبر :933415
مسیرهای پیاده روی اربعین

هر ساله با نزدیک شدن به اربعین، بسیاری از مردمان مسلمان از اقصی نقاط دنیا خود را به پیاده روی اربعین می رسانند تا در حرم امام حسین (ع) عزاداری کنند. برای رسیدن به کربلا مسیرهای متعددی وجود دارد.

بازتاب بسیاری از مسلمانان جهان هر ساله قدم در راه کربلا می گذارند تا در پیاده روی اربعین شرکت کنند. در این سفر برای رسیدن به کربلا مسیرهای متعددی وجود دارد. در این مطلب برآنیم تا با مسیرهای پیاده روی اربعین آشنا شویم.

زائران می‌توانند از دو راه زمینی و هوایی به کشور عراق سفر کنند، اگر قصد سفر زمینی به کشور عراق را دارند، ابتدا باید به پایانه اتوبوسرانی یا راه آهن شهر خود برای خرید بلیت اتوبوس یا قطار مراجعه کنند و بلیت یکی از ۴ مرز کشور (شلمچه، چذابه، مهران و خسروی) را برای خروج از کشور انتخاب و خریداری کنند.

نقشه مسیر پیاده روی اربعین

چهار مرز مشترک بین ایران و عراق 

شما در ابتدا باید به نجف بروید و سپس راهی کربلا شوید، برای رسیدن به نجف ۴ مسیر وجود دارد که در ادامه تمامی مسیرهای اربعین را بررسی می‌کنیم تا بتوانید بهترین تصمیم را برای مسیر پیاده روی بگیرید.

مرز مهران (فاصله ۲۵۰ کیلومتر تا کربلا)

شهر مرزی مهران در استان ایلام قرار دارد و فاصله آن تا شهر ایلام حدود ۸۵ کیلومتر است. اگر می‌خواهید از مرز مهران خارج شوید باید به ترتیب از شهرهای بدره، کوت، نعمانیه، شوملی و دیوانیه عبور کنید تا به شهر نجف برسید.

مسافت این مسیر از پاسگاه مرزی زرباطیه تا بازرسی ورودی نجف حدود ۳۰۲ کیلومتر است. ساکنان استان‌های تهران، البر، قزوین، قم، مرکزی، گیلان، مازندران، گلستان، لرستان، ایلام و همدان، بهتر است از مرز مهران عبور کنند.

مهران تا کوت: 82 کیلومتر

مهران تا دیوانیه: 227 کیلومتر

مهران تا حله: 238 کیلومتر

مهران تا بغداد: 255 کیلومتر

مهران تا نجف: 303 کیلومتر

مهران تا کربلا: 279 کیلومتر

مهران تا کاظمین: 283 کیلومتر

مهران تا سامراء: 444 کیلومتر

مهران تا سید محمد: 409 کیلومتر

مهران تا طفلان مسلم: 272 کیلومتر

مرز شلمچه (فاصله ۴۴۹ کیلومتر تا کربلا)

یکی از مسیرهای مرزی برای پیاده روی اربعین مرز شلمچه است. اگر شما میخواهید از مرز شلمچه به نجف برسید باید به شهرهای بصره و دیوانیه را طی کنید. فاصله مرز شلمچه تا خرمشهر ۱۵ کیلومتر و تا شهر بصره ۲۰ کیلومتر است.

زائرانی که از این مرز وارد عراق می شوند پس از عبور از منطقه شلمچه و تنومه وارد شهر بصره شده و سپس به سماوه و در نهایت به شهر نجف می‌رسند.

مسافت راه از شلمچه تا نجف حدوا ۴۶۰ کیلومتر می باشد. ساکنان استان‌های کهکلویه و بویر احمد، چهار محال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر، بهتر است از مرز شلمچه عبور کنند.

شلمچه تا بصره: 20

شلمچه تا نجف: 460

شلمچه تا کربلاء : 549

شلمچه تا کاظمین: 575

نجف تا کربلا: 78

نجف تا بغداد: 161

نجف تا حله: 61

نجف تا بصره: 467

نجف تا دیوانیه: 75

نجف تا سامراء: 287

مرز چذابه (فاصله ۳۵۰ کیلومتر تا کربلا)

اگر میخواهید از مرز چذابه وارد نجف شوید باید از شهرهای بدره، کوت، نعمانیه، شوملی، دیوانیه بگذرید. البته عده ی زیادی از زائرین از راه این مرز از همان ابتدا به شهر کاظمین، سامرا و سپس نجف می‌روند. اینکه بخواهید هنگام پیاده‌روی اربعین از چه شهرهایی عبور کنید کاملا بستگی به آن شخص دارد.

ساکنان استان‌های خراسان رضوی، فارس، خراسان شمالی، کرمان، خراسان جنوبی، یزد، سمنان، اصفهان و خوزستان، بهتر است از مرز چذابه عبور کنند.

مرز خسروی (فاصله ۲۲۸ کیلومتر تا کربلا)

اگر میخواهید از مرز خسروی عبور کنید باید از شهرهای خانقین، مقدادیه و بعقوبه به شهر کاظمین رسیده و پس از می‌توانند وارد شهر کربلا شوند.

ساکنان استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان و کرمانشاه، بهتر است از مرز خسروی عبور کنند.

خسروی تا کوت: 341

خسروی تا دیوانیه: 395

خسروی تا کربلا: 315

خسروی تا نجف: 380

خسروی تا سامراء: 326

هزینه‌های حمل و نقل

میزان هزینه‌های حمل و نقل هر ساله با توجه به نرخ جدید آن مشخص است، بنابراین از دادن هزینه‌های هنگفت برای کرایه خودرو خودداری کنید.

بیشتر بخوانید

عمود

از نزدیکی حرم که پیاده روی را شروع کنید، از ابتدا تا آخر مسیر ستون هایی می بینید که شماره گذاری شده اند و به آن ها «عمود» می گویند.

مسیر اصلی و عمودها

زائران هنگامی که به شهر نجف رسیدند پس از زیارت و اقامتی کوتاه باید پیاده روی اربعین را آغاز کنند. مسیری که اکثر زائران ایرانی انتخاب می‌کنند همان مسیر اصلی است که زائران انتخاب می‌کنند و توصیه مسئولان نیز این است که زائران از انتخاب مسیر‌های فرعی به دلیل موضوعات امنیتی و پوشش‌های امدادی خودداری کنند.

پیدا کردن مسیر اصلی پیاده روی کار چندان سختی نیست، زائران با خارج شدن از درب باب الساعه حرم امام علی (ع) و گذر از خیابان امام زین العابدین (ع) و یا خیابان امام جعفر صادق (ع) به بزرگراهی که منتهی به شهر کربلا می‌شود، می‌رسند، بعد از آن زائران با دنبال کردن نشانه‌ها و خیل جمعیت می‌توانند در مسیر اصلی پیاده روی اربعین قرار گیرند.

هنگامی که زائران مسیر اصلی را پیدا کردند، برای رسیدن به مسیری که عمود‌های اصلی در آنجا قرار دارند باید ۱۸۲ عمود را از ابتدای نجف تا انتهای شهر طی کنند، پس از پایان ۱۸۲ عمود شهر نجف، زائران وارد مسیر اصلی می‌شوند.

در مجموع زائران باید ۱۴۵۲ عمود را به مسافت ۸۰ کیلومتر تا کربلا طی کنند، فاصله هر عمود تا عمود دیگر ۶۰ متر است. شماره هر عمود در ستون‌های بزرگی که قابل مشاهده هستند، نوشته شده و زائران می‌توانند به راحتی آن‌ها را مشاهده کنند.

مسیر اصلی و عمودها

یک طرف بزرگراه نجف تا کربلا در ایام اربعین برای پیاده روی زائران در نظر گرفته شده است، زائران به هیچ وجه از مسیری که خودروهای سواری و اتوبوس‌ها تردد می‌کنند، پیاده روی نکنند، مخصوصا در زمانی که هوا تاریک است.

مسیر‌های دیگری نیز وجود دارد که به شهر کربلا منتهی می‌شوند، اما زائران ایرانی به دلیل اینکه اطلاع کافی از مسیر‌های کشور عراق و شرایط اقلیمی آن ندارند، بهتر است این مسیر‌ها را برای سفر خود انتخاب نکنند. همچنین تعداد کم پایگاه‌های درمانی و موکب‌های مناسب برای استراحت می‌تواند سبب بروز مشکل برای آنان در مسیرهای فرعی شود.

فاصله شهر‌های عراق

فاصله شهر‌های عراق به شرح ذیل است:

نجف تا شهرهای مختلف

نجف تا کربلا: ۷۸ کیلومتر
نجف تا بغداد: ۱۶۱ کیلومتر
نجف تا بصره: ۴۶۷ کیلومتر
نجف تا حله: ۶۱ کیلومتر
نجف تا رمادی:۲۷۱ کیلومتر
نجف تا بعقوبه: ۲۲۷ کیلومتر
نجف تا دیوانیه: ۷۵ کیلومتر
نجف تا کاظمین: ۱۸۰ کیلومتر
نجف تا سامراء: ۲۸۷ کیلومتر
نجف تا سیدمحمد: ۲۴۹ کیلومتر
نجف تا دوطفلان مسلم: ۱۱۶ کیلومتر

کربلا تا شهرهای مختلف

کربلا تا بغداد: ۱۰۸ کیلومتر
کربلا تا کوت: ۱۹۷ کیلومتر
کربلا تا حله: ۴۲ کیلومتر
کربلا تا رمادی: ۲۱۸ کیلومتر
کربلا تا بعقوبه: ۱۸۴ کیلومتر
کربلا تا دیوانیه: ۱۴۴ کیلومتر
کربلا تا بصره: ۵۲۴ کیلومتر
کربلا تا کاظمین: ۱۱۵ کیلومتر
کربلا تا سامراء: ۲۲۰ کیلومتر
کربلا تا سیدمحمد: ۱۸۴ کیلومتر
کربلا تا طفلان مسلم: ۳۸ کیلومتر

سامرا تا شهرهای مختلف

سامراء تا بغداد: ۱۱۰ کیلومتر
سامراء تا سیدمحمد: ۵۳ کیلومتر

مسیر نجف تا کربلا

از نجف تا کربلا ۸۰ کیلومتر راه است، این مسیر از ابتدای عمود ۱ تا ۱۴۵۲ آغاز شده و تقریبا فاصله هر عمود ۵۰ متر است. در طول این مسیر ۸۰ کیلومتری، ستون‌هایی با فاصله پنج‌متری وجود دارد که نزدیک‌شدن به حرم امام حسین را به زائران مژده می‌دهد. شما باید ۱۴۵۲ ستون را رد کنید تا به حرم برسید. خادمان امام حسین (ع) در طول این ۸۰ کیلومتر، موکب‌ها و گذر‌های متعددی بنا کرده‌اند که از زائران امام حسین (ع) پذیرایی کنند. در طول مسیر پیاده‌روی، همه‌گونه خدمات مورد نیاز زائران وجود دارد؛ خدمات رفاهی، نظیر خوراک و اسکان و خدمات اضطراری نظیر کمک‌های پزشکی از این جمله هستند.

شما برای رسیدن به کربلا باید حدودا ۲۵ ساعت پیاده‌روی کنید. پیشنهاد می‌کنیم روزی حدود ۲۷ کیلومتر پیاده‌روی کنید. اگر روزی بیست و هفت کیلو متر طی کنید، سه روزه به مقصد خواهید رسید. توجه داشته باشید که در این شرایط، هر روز حدود ۵۰۰ ستون را رد خواهید کرد.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید