باکتری های حیاتی برای پوست

    کد خبر :1018669
باکتری
متخصصان می‌گویند، باکتری‌های مولد آکنه ممکن است در واقع برای پوست سالم حیاتی باشند.
 پوست بزرگترین عضو بدن است و به عنوان اولین خط دفاعی در برابر عوامل بیماری‌زا و جمله‌های محیط خارجی نقش مهمی ایفا می‌کند.
پوست همچنین عملکردهای مهمی مانند تنظیم دما و حفظ رطوبت بدن را فراهم می‌کند. اما با وجود این تصور غلط که لیپیدها با ایجاد چربی و آکنه به پوست شما آسیب می‌رسانند، در واقع نقشی حیاتی در حفظ سد پوستی دارند.
لیپیدها – ترکیبات آلی که شامل چربی‌ها، روغن‌ها، موم‌ها و انواع دیگر مولکول‌ها هستند – اجزای ضروری بیرونی‌ترین لایه پوست هستند. تغییرات در ترکیب چربی پوست می‌تواند توانایی آن را برای عملکرد به عنوان یک سد محافظ مختل کند و منجر به طیف وسیعی از بیماری‌های پوستی از جمله اگزما و پسوریازیس شود.
پوست انسان توسط هزاران گونه باکتری مستعمره شده است. یکی از رایج‌ترین میکروب‌های روی پوست، Cutibacterium acnes یا C. acnes، به دلیل نقش بالقوه‌اش در ایجاد آکنه شناخته می‌شود، اما اثرات گسترده‌تر آن بر سلامت پوست کمتر شناخته شده است.
سامیه المغرابی، پژوهشگر فوق دکترای درماتولوژی از دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو می‌گوید، من و همکارانم با تمرکز ویژه بر میکروبیوم پوست یا میکروب‌های ساکن روی پوست مطالعه می‌کنیم که چگونه پوست از بدن در برابر عفونت‌ها و محیط محافظت می‌کند. در تحقیقات اخیر منتشر شده ما که با همکاری یک شرکت تولید کننده مواد فعال برای محصولات مراقبت از پوست(SILAB) انجام شد، متوجه شدیم که باکتری‌های C. acnes سلول‌های پوستی خاصی را تحریک می‌کند تا به طور قابل توجهی تولید لیپیدهایی را که برای حفظ سد پوستی مهم هستند، افزایش دهد.
باکتری‌های پوست و ترکیب چربی
پژوهشگران می‌گویند، برای تعیین نقشی که باکتری‌ها در تولید چربی دارند، کراتینوسیت‌ها -سلول‌هایی که اپیدرم را تشکیل می‌دهند- در معرض باکتری‌های مختلفی قرار دادیم که به طور طبیعی روی پوست وجود دارند و تغییرات در ترکیب چربی را تجزیه و تحلیل کردیم.
از باکتری‌های معمول پوستی که ما آزمایش کردیم، تنها C. acnes باعث افزایش تولید چربی در این سلول‌ها شد. به طور خاص، ما افزایش سه برابری در کل لیپیدها، از جمله سرامیدها، کلسترول، اسیدهای چرب آزاد و به ویژه تری‌گلیسیریدها را پیدا کردیم. هر یک از این انواع لیپید برای حفظ سد پوست، قفل کردن رطوبت و محافظت در برابر آسیب ضروری هستند.
این یافته‌ها نشان می‌دهد که باکتری C. acnes نقش متمایزی در تنظیم چربی پوست ایفا می‌کند.
پژوهشگران می‌گویند، ما دریافتیم که C. acnes این افزایش در تولید چربی را با تولید نوعی اسید چرب با زنجیره کوتاه به نام اسید پروپیونیک القا می‌کند. اسید پروپیونیک یک محیط اسیدی برای پوست ایجاد می‌کند که مزایای زیادی از جمله محدود کردن رشد پاتوژن، کاهش عفونت و کمک به اثرات ضد التهابی در روده را به همراه دارد.
پژوهشگران می‌گویند، ما همچنین ژن و گیرنده خاصی را شناسایی کردیم که ترکیب لیپیدها را از طریق C. acnes تنظیم می‌کند. مسدود کردن این اجزاء همچنین ترکیب لیپید ناشی از C. acnes را مسدود می‌کند.
در مجموع، یافته‌های ما نقش مهمی را که یک باکتری معمولی پوست و محصولات جانبی شیمیایی آن در شکل دادن به ترکیب لیپیدهای پوست ایفا می‌کنند، برجسته می‌کند.
تقویت سد پوستی
پژوهشگران می‌گویند، تحقیقات ما نشان می‌دهد که اسید پروپیونیک حاصل از C. acnes اثرات مفید متعددی بر روی سد پوستی دارد. به عنوان مثال، اسید پروپیونیک با افزایش محتوای لیپید در سلول‌های پوست، از دست دادن آب از طریق پوست را کاهش داد.
ما همچنین دریافتیم که لیپیدهایی که سلول‌های پوست پس از قرار گرفتن در معرض C. acnes یا اسید پروپیونیک تولید می‌کنند، دارای اثرات ضد میکروبی علیه C. acnes هستند. این نشان می‌دهد که لیپیدهای C. acnes که به تولید اسید پروپیونیک کمک می‌کنند، نقش دوگانه‌ای دارند. آنها نه تنها حضور C. acnes را روی پوست کنترل می‌کنند، بلکه به تعادل کلی میکروبیوم پوست نیز کمک می‌کنند. بنابراین یک گونه از میکروب بر بقیه تسلط ندارد.
در فعل و انفعال پیچیده بین پوست و ساکنان میکروبی آن، باکتریِ همه جا حاضرِ C. acnes به عنوان یک بازیگر مهم خودنمایی می‌کند.

پژوهشگران این مطالعه می‌گویند، تحقیقات بیشتر برای درک بهتر میکروبیوم پوست می‌تواند به درمان‌های جدید برای بیماری‌های پوستی کمک کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید