بازار سکه و ارز بازار، مطمئن و باثباتی برای سرمایه‌گذاری نیست/ بانک‌ها در کاهش نیافتن قیمت ارز تأثیر داشتند

    کد خبر :395930

در روزهای گذشته قیمت ارز و سکه با شیب تند شروع به کاهش کرد اما در فاصله چند روز کاهش‌ها یک‌باره متوقف شد و حتی در پاره‌ای از مواقع نیز بازار شاهد رشد برخی از قیمت‌ها نیز شد، به‌طوری‌که قیمت سکه بار دیگر به کانال چهار میلیون 600 بازگشت.

برخی از اقتصاددان‌ها و برخی از نمایندگان مجلس دلیل این نوسانات را سیاسی می‌دانند و بر این اعتقاد هستند که دولت تعمداً در حال بازی با نرخ‌ها است تا بتواند بازار این حوزه را ناامن نماید و خریداران را وادار کند که از این بازار خارج شوند، اما عده‌ای دیگر اعتقاددارند که تا زمانی که مشکلات بین‌المللی کشور رفع نشود ثبات به بازار بازنخواهد گشت.

بااین‌حال برخی از افراد نیز اعتقاددارند که عامل کاهش نیافتن قیمت ارز ورود بانک‌ها به این بازار و سفته‌بازی‌های بانکی بود و درواقع این خود بانک‌ها بودند که با وارد شدن به بازار باعث شدند تا روند کاهش نرخ ارز متوقف شود.

محمد حسینی نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس دهم شورای اسلامی بیان داشت: دخالت بانک مرکزی در بازار نیز توانست جو آرامی را در بازار ایجاد کند و کاهش نرخ دلار ادامه پیدا کند، اما اینکه می‌گویند ورود بانک ها به خرید دلار مانع از کاهش نرخ ارز شد را نمی پذیریم.

حسینی در خصوص عامل اصلی که مانع کاهش نرخ دلار شد، گفت: یکی از عوامل ممانعت از کاهش نرخ دلار ورود بانک ها بود، اما عامل اصلی این نیست، حوزه مباحث ارزی در بازار سوم مقداری تقاضاهای کاذبی دارد که خارج از مباحث اولویت های دولت و قوانین و مقررات جاری شده است.

این نماینده مجلس افزود: دشمن با تبلیغات و تشویش اذهان عمومی مردم را برای خرید ارز خارجی با این نگاه که ارزش سرمایه و پول ملی کشور کاهش یافته است، تشویق می کند.

وی گفت: با این حال مردم به این نتیجه رسیده اند که با روند کاهشی نرخ دلار، سرمایه های شان دچار آسیب می شود و کمتر متقاضی دلار شدند و به روند کاهشی دلار کمک می کنند، از آنجایی که بازار سوم بزرگ نیست با تفاوت کم از بازار ثانویه مدیریت می شود و م یتوان به ثبات مدنظر رسید.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات در خصوص تاثیرگذاری نرخ دلار بر اجناس دیگر گفت: قیت کالاها تحت تاثیر بازار سوم ارز است، متاسفانه در تمام شبکه های مجازی نرخ بازار آزاد دست به دست می شود، در این مدت نرخ دلار روند کاهشی داشته است و منتظریم به عدد معقول برسد.

حسینی با بیان اینکه بازار سوم کوچک و تحت تاثیر تنش های سیاسی قرار می گیرد، بیان داشت: به دنبال آرامش و ایجاد اعتماد به بازار اصلی هستیم اگر مدیریت این بازار صورت گیرد بازار سوم قابلیت کنترل دارد.

همچنین سیدحسن حسینی شاهرودی، گفت: در زمان اوج اخلال در بازار سکه و ارز بارها تاکید کردیم که این بازار، فضای مطمئن و با ثباتی برای سرمایه گذاری نیست. بازار ارز و سکه قابل اطمینان نیست و برای سرمایه گذاری بسیار پر ریسک و پرخطر است.

وی گفت: متاسفانه شاهد هجوم برای خرید سکه و ارز در این فضا بودیم و بسیاری از افرادی که دارای تحلیل صحیح از فضای اقتصادی نبوده و سرمایه اندکی داشتند، سرمایه خود را برای خرید ارز و سکه هزینه کرده و امروز با مشکل افت شدید قیمت ها مواجه شدند.

حسینی شاهرودی تصریح کرد: به هر حال شاهد کاهش قیمت ارز هستیم که این اقدام با دخالت مثبت بانک مرکزی در روزهای اخیر رخ داده است و اجازه نداد که قیمت ارز کمتر از 10 تا 11 هزار تومان باشد. این در حالی است که قیمت واقعی ارز در شرایط فعلی 7 تا 9 هزار تومان است.

حسینی شاهرودی افزود: بنابراین هرگونه سرمایه گذاری در این بخش، بسیار پرخطر و با ریسک بالا محسوب می شود و عقلانی نیست که مردم سرمایه های اندک خود را تبدیل به ارز و سکه کرده و ارز کشور را از چرخه اقتصادی کشور خارج کنند.

وی بیان داشت: این اقدام برای اقتصاد کشور نیز خسارت به بار می آورد، زیرا ارزی که باید در اقتصاد و در چرخه تولید و واردات و صادرات هزینه شود، به گاوصندوق ها رفته و هیچ بازدهی برای اقتصاد کشور نخواهد داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید