اِعمال محدودیت بر پرواز هواپیماهای دیده بانی آمریکا بر فراز روسیه

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۷ دی ۱۳۹۶ ۱۴:۱۹
    کد خبر :186065

دولت روسیه در واکنش به تصمیم مقامات واشنگتن برای محدود ساختن پرواز هواپیماهای روسی بر فراز خاک آمریکا، دسترسی هواپیماهای نظامی آمریکا به فرودگاههای روسیه را محدود می کند.

به گزارش بازتاب به نقل از راشاتودی، وزارت امور خارجه روسیه تأیید کرد که این کشور به تدابیر موردنظر واشنگتن برای محدود ساختن پرواز هواپیماهای روسیه بر فراز خاک آمریکا مطابقه با «معاهده آسمانهای باز» (Open Skies treaty) پاسخ خواهد داد. بنابر گزارشها، مسکو دسترسی هواپیماهای نظامی آمریکا به فرودگاههای روسیه را محدود خواهد کرد.

مدیر دپارتمان آمریکای شمالی در وزارت خارجه روسیه در گفتگو با ریانووستی، اتخاذ این تدابیر تلافی جویانه را تأیید کرد. این تدابیر جدید در واکنش به محدودیتهای احتمالی آمریکا علیه پروازهای دیده بانی روسیه بر فراز آلاسکا و هاوایی اتخاذ می شوند.

یک منبع دیپلماتیک به این خبرگزاری گفت که تدابیر جدید مسکو از یکم ژانویه ۲۰۱۸ اجرایی می شوند و شامل اعلام شماری از فرودگاههای قابل دسترس برای هواپیماهای دیده بانی آمریکا مطابق با معاهده آسمانهای باز می شود.

طبق معاهده آسمانهای باز، روسیه چهار فرودگاه به نامهای «کوبینکا»، «اولان اوده»، «وورکوتا» و «ماگادان» را به روی هواپیماهای دیده بانی سایر کشورهای امضاء کننده این معاهده می گشاید.

معاهده چندجانبه آسمانهای باز که طرح آن در دوران جنگ سرد مطرح شد، در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی به امضاء رسید.

این معاهده به کشورهای عضو اجازه می دهد که برای نظارت بر فعالیت نظامی، بر فراز قلمرو دیگر کشورهای عضو پروازهای دیده بانی انجام دهند. هدف این معاهده که از سال ۲۰۰۲ لازم الاجرا شد، ایجاد اعتماد متقابل و رفع سوء ظن و بدگمانی های غیر ضروری است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید