انتشار 10 هزار میلیارد ریال صکوک در اردیبهشت ماه

    کد خبر :528746

مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه از انتشار 10 هزار میلیارد ریال اوراق صکوک در اردیبهشت ماه خبرداد.

به گزارش بازتاب به نقل از سنا، غلامرضا ابوترابی در مورد تامین مالی از طریق انتشار صکوک در ابتدای سال جاری گفت: با توجه به اینکه موافقت اصولی جهت تامین مالی از طریق انتشار صکوک توسط سازمان بورس و اوراق بهادار برای شرکت‌های گروه بین‌المللی آبادراهان پارس، شرکت سرمایه‌گذاری مسکن جنوب، پارس خودرو، لابراتوارهای سینا دارو، ایران خودرو و شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعت و تجارت صادر شده، به نظر می‌رسد در اردیبهشت ماه سال جاری شاهد انتشار صکوک توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری مسکن جنوب، ایران خودرو، لابراتوارهای سینا دارو و پارس خودرو به حجم ده هزار میلیارد ریال باشیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه در مورد اقداماتی که می‌توان در بازارسرمایه برای بهبود روند تامین مالی انجام داد، گفت: نخستین نکته در این رابطه، اهمیت به فرهنگ‌­سازی و اطلاع‌رسانی است؛ همچنین بحث شناخت اشخاص حقوقی به خصوص بانیان در حوزه تامین مالی از طریق اوراق صکوک موضوع مهمی است که باید به آن توجه شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چه اقداماتی لازم است تا حجم تامین مالی از طریق بازارسرمایه افزایش یابد، تصریح کرد: به نظر می‌رسد، در این رابطه، هر دو بخش بازارسرمایه و بازار پول مهم و تاثیرگذار هستند. در نظر داشته باشید که بازارسرمایه به تنهایی نمی‌تواند تامین مالی کلیه بخش‌های اقتصادی را به دوش بکشد؛ البته در حال حاضر بازار پول نیز به تنهایی قادر به تامین مالی کلیه بخش‌های اقتصادی نیست. بنابراین بازار پول و بازار سرمایه باید در کنار یکدیگر وظیفه تامین مالی شرکت­‌ها را ایفا کنند و در این خصوص سهم بازار سرمایه باید بیش از گذشته ارتقاء یابد.

ابوترابی تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به مشکلات نظام بانکی در تجهیز منابع مالی بنگاه‌­های تولیدی، نقش بازار سرمایه در حل نیازهای مالی بنگاه­‌ها حائز اهمیت است.

این مقام مسئول در ادامه افزود: شرکت­‌ها با وجوه حاصل از انتشار صکوک جهت تامین نقدینگی، طرح ­های توسعه­‌ای، اتمام و تکمیل پروژه‌ها و غیره استفاده می­‌کنند. بازده هر یک از سرمایه‌­گذاری­‌های فوق باید از بازده صنعت مربوطه بیشتر بوده تا برای آن شرکت مقرون به صرفه شود. در نظر گرفتن این رویکرد، می‌تواند در تامین مالی بخش‌های مختلف بازار سرمایه رشد چشم‌گیری ایجاد کند.

ابوترابی کل صکوک منتشره در سال ۹۷ را حدود ۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این حجم توسط ۱۸ شرکت (بورسی و غیربورسی) جهت تامین مالی اقدام شده است. لازم به ذکر است که بیشترین حجم، به ترتیب مربوط به اوراق اجاره به میزان ۵۳,۷۷۰ میلیارد ریال، اوراق منفعت به میزان ۳۰,۴۵۰ میلیارد ریال، اوراق مرابحه به میزان ۸,۰۰۰ میلیارد ریال و مبلغ ۲,۰۰۰ میلیارد ریال صکوک رهنی بوده است.

وی اضافه کرد: یکی از چالش‌­های بنگاه‌های تولیدی در شرایط فعلی اقتصاد ایران قرار گرفتن این بنگاه‌­ها در تنگنای مالی به واسطه افزایش ناگهانی هزینه‌­های تولید و مشکل سرمایه در گردش است. بازارهای مالی در این شرایط خطیر می­توانند نقش مهمی در تامین نقدینگی مورد نیاز این بنگاه­‌ها در کوتاه ­مدت ایفا کنند.

مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه، بهبود فضای سرمایه‌گذاری و تولید را از طریق بازارهای مالی، مهمترین عامل در رونق تولید ملی معرفی کرد و افزود: بازارهای مالی موتور اصلی تقویت تولید ملی است و کشورها برای تقویت تولید ملی از ظرفیت بازار مالی خود استفاده می­‌کنند.

این مقام مسئول در پایان بیان کرد: در حوزه قوانین و مقررات نیز باید دستورالعمل‌ها بار دیگر مورد بازنگری قرار گرفته و قوانین و مقررات دست و پاگیر حذف شود چراکه این امر سبب می‌شود تا شرکت‌ها با دقت و سرعت بیشتری در حوزه تامین مالی گام بردارند.

در مورد تامین مالی از طریق انتشار صکوک، شناخت کافی صورت گرفته و در این راستا رسانه‌ها در شناسایی هر چه بهتر بازارسرمایه به عموم و خصوصا بانیان اقدام کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید