انتشار کتاب‌هایی درباره پاریس، هنرهای تجسمی و سینما

    کد خبر :38869

«مرگ‌ آقای سعدی در پاریس» نوشته سیدمجید حسینی، «معنا در هنرهای تجسمی» نوشته اروین پانوفسکی با ترجمه ندا اخوان‌اقدم و «دیالکتیک چشم‌ها» نوشته شاهپور شهبازی راهی بازار شده‌اند.

به گزارش ایسنا، کتاب «مرگ‌ آقای سعدی در پاریس» نوشته سیدمجید حسینی در ۱۱۹ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۶۰۰۰ تومان در نشر چشمه عرضه شده است.
در نوشته پشت جلد کتاب آمده است: با اطمینان می‌توان گفت این کتاب در میان آثار تاکنون منتشرشده نویسنده که غالبا دارای درون‌مایه تحلیلی هستند، یک نقط عطف محسوب می‌شود. او که تاکنون چندبار به پاریس سفر کرده، این بار با شنیدن «صدا» و «قصه» سعید، دوست قدیم دوران دانشجویی، امکان ورود داستانی به هزارتوهای این شهر غریب و روایت آن‌ را می‌یابد. روایت جزء‌نگار، خلاق و واقع‌نمای نویسنده، نه‌تنها سعی در فهم فضای پاریس دارد، بلکه به همان‌ اندازه خواهان درک رنج عشق، تنهایی و ملال سعید است. و شاید او در قامت یک استاد علوم سیاسی، احوال سعید را می‌نویسد تا نسبت «ما» را با «آن‌ها» در سایه مناسبات جهانی بفهمد. گوشه‌های پاریسی در خرده‌روایات متعدد کتاب، بدل به پازلی رنگارنگ می‌شوند و آرام‌آرام «نقشه»‌ای دیگر را برای کشف راز جهان در اختیار چشم‌ها، پاها و حواس ما قرار می‌دهند… با این نقشه همراه شوید: شاید شما خودتان را در پایس دیدید؛ آشنا با رنج و شور عشق… و پاریس‌ او، شاید تهران ما باشد؛ وقتی چشم‌انداز نگاه خود را از پوسته و ظاهر، به عشق‌ها، امیدها، رنج‌ها و دیگر پیچ‌وتاب‌های بشری معطوف می‌کنیم…

همچنین کتاب «معنا در هنرهای تجسمی» نوشته اروین پانوفسکی با ترجمه ندا اخوان‌اقدم در ۱۵۷ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و به بهای ۱۳۵۰۰ تومان در نشر یادشده روانه بازار شده است.
در نوشته پشت جلد کتاب می‌خوانیم: «معنا در هنرهای تجسمی» ترجمه سه مقاله بنیادین اروین پانوفسکی، یکی از تأثیرگذارترین مورخان هنر سده بیستم است که به موضوعاتی چون اهمیت تاریخ‌ هنر، شمایل‌نگاری و شمایل‌شناسی و نسبت‌های بدن می‌پردازد. پانوفسکی با طرح رویکرد شمایل‌نگاری درصدد بود تا میان مفهوم اثر هنری و معنای نمادین متن مکتوب و همچنین دیگر آثار هنری مرتبط ارتباط برقرار سازد. او سپس به طرح رویکرد شمایل‌شناسی می‌پردازد که تفسیر اثر هنری براساس جهان‌بینی یک دوران و بدون توجه به معنای عامدانه موجود در اثر هنری از جانب هنرمند است.
دیدگاه‌های پانوفسکی را می‌توان یکی از رویکردهای نظام‌مند و منسجمی‌ دانست که در مطالعات نظری هنر در زمینه تفسیر و تجزیه و تحلیل آثار هنری مطرح هستند.

دیگر اثر تازه منتشرشده در نشر چشمه، «دیالکتیک چشم‌ها» از شاهپور شهبازی است که در ۱۲۰ صفحه با شمارگان ۷۰۰ نسخه و قیمت ۱۲۰۰۰ تومان منتشر شده‌ است.
در نوشته پشت جلد کتاب عنوان شده است: «دیالکتیک چشم‌ها» جلد دوم کتاب «دراماتورژی فیلم» است. مجموعه مقالات و نقد فیلم‌های تحلیلی‌ای که از حیث ساختاری دو گونه‌ سینمای دراماتیک (کلاسیک، شاه‌پی‌رنگ) و اپیک (هنری، خرده‌پی‌رنگ) را در قاب می‌گیرد؛ اما از منظر نقد آن‌چه از این مقالات یک کلیت واحد می‌سازد، علاوه‌ بر رویکرد زبانی نقد، تأکید بر دیکتاتوری معنا در گونه‌های متفاوت ساختاری است. در واقع به رغم‌ گریز آشکار یا پنهان آثار اپیک (خرده‌پی‌رنگ) با معنای جهان، آنچه آنان را محکوم به همنشینی کنار هم به عنوان یک مجموعه می‌کند، اسارت مؤلف در دیکتاتوری جهان معناست. در این کتاب‌ فیلم‌های پسربچگی، هنوز آلیس، مرد پرنده‌ای، قصه‌های وحشی، تازیانه، هتل بزرگ بوداپست، دورازده مرد خشمگین، کمال‌الملک، مرهم، کلاس هنرپیشگی، روغن مار، ماهی و گربه و چند فیلم الکساندر ساکوروف تحلیل و بررسی شده‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید