اعتراض به جریمه تردد غیر مجاز و پیامک پلیس راهنمایی و رانندگی

    کد خبر :765759

به‌تازگی پیامک‌هایی برای شهروندان ارسال شده است که خبر از جریمه آن‌ها به دلیل تردد غیر مجاز و نادیده‌ گرفتن شرایط کرونا می‌دهد. حال این سؤال مطرح است که چگونه باید به جریمه اشتباه اعتراض کرد.

صبح امروز (۱۰ آذرماه ۱۳۹۹) پیامکی برای نگارنده این مطلب ارسال شد که جای تعجب و البته نگرانی داشت. متن این پیامک به این شرح است:

مالک محترم خودرو به شماره پلاک […] در اجرای مصوبات ستاد کرونا، تخلف تردد غیر مجاز شما در سطح شهر، مورخ ۱۰/۹۹/۱۳۹۹ در ساعت ۰۰:۵۶:۵۹ به مبلغ دو میلیون ریال ثبت و در حال بررسی است.

اگر شما هم مثل بسیاری دیگر از شهروندان ایرانی، بدون خروج از منزل و نادیده گرفتن مصوبات ستاد کرونا پیامک جریمه دریافت کرده‌اید، باید تا ۱۰ روز آینده منتظر ثبت نهایی بمانید. در این شرایط، نیازی به حضور شما در اداره اجرائیات پلیس راهنمایی رانندگی یا مراکز پلیس ۱۰+ نیست. این احتمال وجود دارد که حدود ۱۰ روز بعد از طی مراحل اداری، جریمه نهایی برای شما ثبت نشود و پرسنل پلیس راهنمایی رانندگی، خطا در سیستم‌های تشخیص خودکار و دوربین‌های ثبت تخلف را تشخیص دهند.

برای اطمینان از ثبت یا عدم ثبت جریمه، باید طی ۱۰ روز بعد از دریافت پیامک، به وب‌سایت رسمی پلیس راهور مراجعه کنید. البته مراجع مختلفی برای استعلام خلافی خودرو وجود دارند؛ اما ساده‌ترین و سریع‌ترین راه برای این هدف، مراجعه به سایت Rahvar120.ir و کلیک روی گزینه استعلام تخلفات رانندگی است. در مرحله بعد، با استفاده از کد VIN موجود روی کارت خودرو (کارت ماشین) می‌توانید تخلفات ثبت‌شده و قطعی هر نوع وسیله نقلیه را مشاهده کنید.

اعتراض به جریمه نهایی

چنانچه در وب‌سایت Rahvar120 یا دیگر مراجع معتبر، مثل مراکز تعویض پلاک، متوجه ثبت جریمه برای خودرو شدید، می‌توانید نسبت به آن معترض شوید. البته با توجه ‌به تجربه نگارنده، توجه داشته باشید که رسیدن به مرحله حذف جریمه، معمولا برای ثبت تخلف با دوربین عکس‌برداری خودکار امکان‌پذیر است و در سایر موارد، به‌سختی نتیجه خواهد داد.

ماده ۵ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی می‌گوید:

متخلف موظف است ظرف مدت شصت روز از تاریخ مندرج در قبض جریمه یا تاریخ ابلاغ‌شده در قبض جریمه‌ای که به اطلاع او می‌رسد جریمه را به حسابی که از طرف خزانه‌داری کل تعیین و اعلام می‌شود پرداخت و رسید دریافت کند یا مراتب اعتراض خود را ظرف مدت مذکور با ذکر دلایل به اداره اجرائیات راهنمایی و رانندگی تسلیم کند. اداره مذکور موظف است حداکثر ظرف ۲۴ ساعت پس از وصول اعتراض، بررسی لازم را انجام داده و در صورت غیر موجه دانستن اعتراض مراتب را به معترض ابلاغ کند؛ در صورت اصرار معترض، اداره اجراییات موضوع را برای رسیدگی به واحد رسیدگی به اعتراضات ناشی از تخلفات رانندگی ارسال می‌کند.

واحد یادشده متشکل از یک قاضی با ابلاغ رئیس قوه‌ قضاییه و یک کارشناس راهنمایی و رانندگی با معرفی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مربوطه است و ریاست آن واحد با قاضی خواهد بود که پس از اخذ نظر مشورتی عضو دیگر مبادرت به صدور رأی می‌کند. رأی صادره قطعی است.

در صورتی‌که متخلف در مهلت قانونی مذکور اعتراض خود را تسلیم نکرده یا ظرف بیست روز پس از ابلاغ رأی واحد جریمه را پرداخت نکند، موظف است جریمه را به مأخذ دوبرابر مبلغ مندرج در قبض جریمه بپردازد.

به گزارش زومیت،  مراجعه به ستاد اجرائیات راهنمایی و رانندگی برای اعتراض به جریمه نادرست، باید طی ۶۰ روز از ثبت رسمی جریمه توسط مالک خودرو یا وکیل قانونی او انجام شود. همچنین شاکی می‌تواند به پلیس ۱۰+ مراجعه کند تا ثبت اعتراض اولیه را انجام دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید