اطمینان آمریکا به اروپا و زبان بازی بروکسل با ایران

    کد خبر :287728

مقامات آمریکایی پس از خروج این کشور از برجام با اطمینان خاصی از همراهی اروپا در خصومت با ایران سخن می گویند و این در حالی است که بروکسل سعی در راضی نگه داشتن ایران با زبان بازی دارد.

«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا شب گذشته در اظهاراتی جدید مدعی شده خواسته‌های واشنگتن از ایران برای تغییر رفتار، درخواست‌های دشواری نیستند. وی همچنین اظهار داشت: اطمینان دارد که آمریکا می تواند با اتحادیه اروپا به یک رویکرد مشترک دیپلماتیک در قبال ایران دست یابد.

اینن در حالی است که پس از خروج آمریکا از برجام، تهران برای اروپا ضرب الاجلی دو ماه را تعیین کرد تا تضمین های لازم برای ادامه حضور ایران در برجام را ارائه بدهند اما روند امور به گونه است که گویا کشورهای اروپایی در حال اتلاف وقت هستند تا به نوعی جمهوری اسلامی را در تنگا قرار دهند تا ایران دومین خروجی برجام باشد و از این طریق برچسب بدعهدی به اروپا نخورد.

پمپئو در کنفرانس خبری وزارت خارجه آمریکا گفت: اطمینان دارم که وجود مجموعه ای از ارزش ها و منافع که با یکدیگر همپوشانی دارند، ما را به این نتیجه واحد می رسانند که می بایست به تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران علیه جهان پاسخ داد.

اظهارات روز گذشته وزیر خارجه آمریکا واکنش مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را به دنبال داشت و فدریکا موگرینی گفته بود، مخاطب سخنان مایک پومپئو تمامی حامیان برجام بودند.

موگرینی با این حال تاکید کرده بود که اتحادیه اروپا نیز نگرانی ها در خصوص نقش ایران در منطقه، تروریسم و نقض حقوق بشر دارد و تحریم هایی هم در این زمینه برای تغییر رفتار ایران اعمال کرده است.

وزیر خارجه آمریکا پیشتر و در روز دوشنبه برای دستیابی به یک توافق هسته‌ای جدید با ایران ۱۲ خواسته تعیین کرده و گفته بود، آمریکا شدیدترین تحریم های تاریخ را علیه ایران وضع خواهد کرد و اگر حکومت ایران رفتار خود را عوض نکند فشار تحریم‌ها افزایش خواهد یافت.

خواسته ها از ایران توقعات زیادی نیستند

با این حال پمپئو روز سه شنبه به انتقادها در خصوص این خواسته های ۱۲ گانه پاسخ داد و گفت، معیارهایی که وی مطرح کرده توقعات زیادی نیستند.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد معیارهایی که مطرح شد استاندارد های حداقلی بود. استانداردهایی که انتظار داریم همه کشورهای جهان آنها را رعایت کنند. ما قوانین خاصی برای رفتارهای ایران تعیین نکردیم. خیلی ساده از آنها خواستیم مانند همه کشورهای نرمال و عادی و غیرجنگ‌طلب رفتار کنند، به همین سادگی.

زبان بازی اروپا

در حالی که پمپئو با اطمینان از همراهی اروپا با آمریکا در قبال ایران سخن می گوید مقامات اروپایی از جمله «فدریکا موگرینی» تاکید دارند تا زمانی که ایران به تعهدات خود در برجام پایبند بماند اروپا نیز به برجام پایبند خواهد بود.

به باور بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس نیز اگرچه قصد آمریکا این بود که پس از خروج از برجام، قراردادی جدید و جامع با ایران منعقد کند اما عقد چنین قراردادی بسیار سخت خواهد بود.

او که به بوئنوس آیرس سفر کرده است روز دوشنبه اعلام کرد: «فکر می‌کنم رسیدن به چنین توافقی در زمانی معقول آسان نباشد…. رسیدن به معاهده‌ای بزرگتر با ایران بسیار بسیار سخت خواهد بود».

جانسون افزود: «مزیت برجام این بود که هدف بسیار روشنی داشت. این توافق از جهان در مقابل بمب هسته‌ای ایران محافظت می‌کرد و در مقابل به ایرانیان امتیازات اقتصادی قابل توجهی می‌داد… اما آمریکایی‌ها به این توافق پشت کردند» او افزود که قطعا درباره توافق هسته‌ای ایران در نشست ۲۰ نیز گفتگو خواهد شد.

او گفت: «فکر می‌کنم که درنهایت به تدابیر جدیدی اضافه بر برجام دست یابیم … اما این کار زمان زیادی می‌برد».

به گزارش مهر، به نظر می رسد که اروپا در نظر دارد تا به زبان بازی و بازی با کلمات ایران را در محدودیت های تعریف شده در برجام نگه دارد اما اگر ایران از منافع تعریف شده در برجام بهره مند نباشد چه دلیلی برای حضور در این توافق وجود دارد؟

در همین رابطه «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: اروپایی ها در صورتی که نتوانند و یا نخواهند از منافع خود و ایران در برابر رویکردهای غیرقانونی و بی منطق ترامپ دفاع کنند ادامه کار با آنها بی فایده است.

هر چند گفته می شود وضعیت به وجود آمده در خصوص برجام فرصتی است تا اروپا بتواند استقلال خود از آمریکا را بدست بیاورد اما با توجه به مناسبات موجود میان اروپا و آمریکا، تحقق این امر (استقلال اروپا از آمریکا) امری بعید به نظر می رسد.

هر چند اتحادیه اروپا اعلام کرده که درصدد است تا شرکت های طرف قرار داد با ایران را به نوعی از تحریم های آمریکا در امان نگه دارد اما خروج یک به یک شرکت هایی که در سال های اخیر با تهران قرار داد امضا کرده اند از ایران نشان می دهد که این تضمین چندان قابل اطمینان نیست.

در دوره های قبل تقابل ایران و آمریکا نیز اروپا نشان داده که طرف قابل اعتمادی نیست.

با این وجود امروز چهارشنبه قرار است وزیر خارجه آلمان با همتای آمریکایی خود صحبت کند. آلمان که زمانی یکی از شرکای مهم اقتصادی ایران بود از دوره قبل تحریم های آمریکا علیه تهران، مناسبات خود را با تهران کاهش داد اما با این وجود کارشناسان غربی معتقدند که آلمان می تواند از طریق رایزنی با طرف هایی همچون چین تحریم های آمریکا علیه ایران را بی اثر کند.

اما چین نیز نشان داده که تمایلی برای وارد شدن جدی در مناقشات بین المللی ندارد از همین رو بر روی این گزینه نیز نمی توان چندان امیدوار بود از همین رو بهتر است مقامات ایرانی خود را برای بدترین شرایط ممکن آماده کنند و تهدیدهای به وجود آمده را به نوعی به فرصت تبدیل کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید