اسناد واکسن کرونای هندی برای ورود به کشور کامل شده است

    کد خبر :783328

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: اسناد یک واکسن کرونای دیگر هم برای ورود به کشور کامل شده که آن واکسن “کواکسین هند” است.

«کیانوش جهانپور» سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با ایلنا در مورد اولویت‌بندی تزریق واکسن اسپوتنیک v بیان کرد: در مورد این موضوع اطلاع رسانی خواهد شد و فعلا سندی تنظیم شده و شورای عالی اخلاق پزشکی اولویت‌بندی‌ها را مشخص کرده که از خط مقدم درمان شروع می‌شود و بعد به افرادی که در آسایشگاه‌ها هستند و سالمندان دارای بیماری زمینه‌ای و بدون بیماری زمینه‌ای می‌رسد.

وی ادامه داد: گروه‌های سنی بر اساس ۵ سال تنظیم می‌شود و به تدریج این اولویت‌ها به سمت افرادی می‌رود که در اماکن شلوغ مشغول هستند و بعد میانسال‌ها و در آخر به گروه جوان‌ها می‌رسد.

جهانپور در مورد واردات واکسن کرونا افزود: واردات واکسن منوط به اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو است و قبل از اینکه سازمان غذا و دارو اخذ مجوز دریافت یک واکسن را تایید نکند، آن واکسن وارد کشور نخواهد داشت و تا این لحظه واکسن اسپوتنیکv بر اساس مستندات علمی، فنی و گزارشی از آزمایش‌های بالینی خود ارائه کرده بود و تا جایی که من اطلاع دارم تا امروز یک واکسن دیگر هم اسنادش کامل شده که واکسن کواکسین هند است و آن هم در کمیسیون مربوطه در سازمان غذا و دارو در دست بررسی است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: بقیه واکسن‌ها بعضا در آستانه‌ی تکمیل مدارک فنی خود هستند و یا مدارک‌شان ناقص بوده و هنوز به مرحله‌ی بررسی نهایی وارد نشدند و به تدریج این اتفاق خواهد افتاد.

وی ادامه داد: مدارک پیش بالینی و بالینی واکسن‌ها ارائه و بعد بررسی می‌شود و بعد بسته به نظر کارشناسان که این اسناد را بررسی می‌کنند یا مجوزی صادر می‌شود و یا نمی‌شود، اما من فکر می‌کنم در طی روزهای آینده یک واکسن دیگر از طریق سازمان غذا و دارو برای ورود به کشور تایید خواهد شد.

جهانپور افزود: ما شروع واکسیناسیون را با واکسن اسپوتنیک ساخت کشور روسیه شروع خواهیم کرد و ادامه‌ی آن را با واکسن‌های دیگری که تایید شده باشد، به صورت خرید مستقیم وارد می‌کنیم و بعد از آن ما شاهد ورود واکسن‌هایی هستیم که از سبد مشترک کووکس وارد خواهد شد.

وی گفت: مراحل تهیه واکسن چندین روش دارد، یکی اینکه سازمان جهانی بهداشت واکسن را تایید کرده باشد که قاعدتا ما هم می‌توانیم آن نظر را بپذیریم و یا اینکه شرکت‌ها خودشان به صورت مستقیم اسناد‌شان را ارائه داده باشند، مثل واکسن اسپوتنیک روسیه که سازمان غذا و دارو به عنوان ناظر بر این موضوع مستقیم بررسی را انجام داد.

جهانپور ادامه داد: واکسن‌های سبد کووکس در گام دوم به کمپین واکسیناسیون ما اضافه خواهد شد و ما از این مرحله به بعد واکسن‌های تولید داخل را در اواخر بهار خواهیم داشت.

وی بیان کرد: به طور خلاصه ما واکسیناسیون را از خرید مستقیم اسپوتنیک روسیه آغاز و با واکسن‌های ساخت داخل تکمیل خواهیم کرد.

جهانپور با اشاره به تولیدات ساخت داخل واکسن افزود: از آغاز بسیج ملی مقابله با کرونا ۱۷ واکسن کار مطالعاتی خود را شروع کردند و تا این لحظه تعداد واکسن‌هایی که تقاضای رسمی برای بررسی و اخذ پروانه تولید ارائه کردند، ۱۴ واکسن بوده است و از این ۱۴ مورد تا این لحظه ۳ مورد وارد مجوز کارآزمایی بالینی شدند.

وی ادامه داد: گروه دارویی برکت که عملا در مراحل پایانی فاز یک است، واکسن انستیتو پاستور ایران که به هر حال مراحل ۱ و ۲ بالینی آن در کشور کوبا گذرانده شده و مرحله‌ی دوم آن به زودی به پایان خواهد رسید و مرحله سه در ایران مطالعه خواهد شد و واکسن رازی که مجوز کد اخلاق‌اش را گرفته و کارآزمایی بالینی آن آغاز خواهد شد. فکر می‌کنم تا قبل از نوروز، یک یا دو واکسن دیگر هم به جمع واکسن‌های کارآزمایی بالینی اضافه شود.

سخنگوی سازمان غذا و دارو در مورد واکسن‌ تزریقی استنشاقی گفت: واکسن تزریقی استنشاقی نوترکیب واکسنی است که ماه‌ها روی آن موسسه رازی کار کرده و در و نهایت مجوز کمیته اخلاق را دریافت کرد و احتمالا با شکل دو گانه‌ی تزریق و استنشاقی استفاده خواهد شد که البته اثربخشی آن و پروتکل استفاده از آن مشخص خواهد شد و روند تست بالینی آن شروع می‌شود و اینها طبق قرارداد بین موسسه رازی به عنوان سازنده و دانشگاه علوم پزشکی ایران برقرار می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید