استیضاح ترامپ رأی نیاورد/ ترامپ: در ماه‌های آینده مسائل زیادی را با مردم در میان خواهم گذاشت

    کد خبر :785132

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در جریان رأی‌گیری در مجلس سنای این کشور در دومین طرح استیضاح، تبرئه شد.

سناتورهای آمریکایی با ۴۳ رأی منفی (بی‌گناه) و ۵۷ رأی مثبت (گناهکار)، ترامپ را از اتهامات مطرح شده در دومین استیضاح، تبرئه کردند.

این رأی‌گیری بامداد یکشنبه در جریان پنجمین روز بررسی استیضاح ترامپ در مجلس سنای این کشور آغاز شده بود و برای محکومیت وی به حداقل ۶۷ رأی مثبت (دو سوم کرسی‌های سنا) نیاز بود.

علاوه بر تمام سناتورهای دموکرات، ۷ سناتور جمهوری‌خواه و هم‌حزبی ترامپ نیز – از جمله «میت رامنی» – به محکومیت او رأی مثبت دادند. برای محکومیت ترامپ نیاز بود ۱۰ سناتور دیگر جمهوری‌خواه نیز به صف دموکرات‌ها بپیوندند.

سناتور «پاتریک لیهی» که ریاست این جلسه دادگاه استیضاح را برعهده داشت، در نطق پایانی جلسه گفت: «رئیس‌جمهور سابق از اتهامات مطرح شده در استیضاح، بی‌گناه شناخته شد. بدین وسیله، ترامپ از اتهامات مطرح شده در این طرح، تبرئه می‌شود».

«چاک شومر» رهبر دموکرات‌های سنا طی اظهاراتی با انتقاد از تبرئه شدن ترامپ در استیضاح، گفت: «استدلال‌هایی که در دفاع از رئیس‌جمهور سابق بیان شد، ضعیف و غیرقابل درک بودند».

شومر افزود: «عدم محکومیت ترامپ، به عنوان رأی ننگین و بدنامی در تاریخ سنای ایالات متحده ثبت خواهد شد».

اتهام مطرح شده علیه ترامپ در طرح استیضاح دوم، «تحریک به شورش» معرفی شده و به اقدام او در تحریک هوادارانش برای حمله به ساختمان کنگره در جلسه ۶ ژانویه، هنگام شمارش آراء مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تأیید پیروزی جو بایدن» در انتخابات مربوط می‌شود.

به گزارش برنا؛ سناتورهای جمهوری‌خواه در حالی از رئیس‌جمهور سابق هم‌حزبی خود دفاع کردند که سه روز پیش، مدیریت‌کنندگان دادگاه استیضاح رئیس‌جمهور سابق آمریکا، فیلم‌های بهت‌آوری از روز حمله حامیان وی به ساختمان کنگره، ضرب و شتم مأموران پلیس و گریختن هراسان مسئولان آمریکایی از جمله معاون رئیس‌جمهور سابق منتشر کردند.

 

واکنش ترامپ به تبرئه در سنا

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا طی بیانیه‌ای با استقبال از تبرئه وی در جریان استیضاح در سنا، اعلام کرد که در ماه های آینده مسائل زیادی هست که با شما در میان خواهم گذاشت.

وی افزود که جنبش تاریخی، میهن‌پرستانه و زیبای ما برای بازگرداندن عظمت به آمریکا تازه آغاز شده است و منتظر ادامه سفر باورنکردنی‌مان برای دستیابی به عظمت آمریکا برای همه مردم خواهم بود.

ترامپ همچنین اعلام کرد: «این یک تفسیر غم‌انگیز از دوران ما است که یک حزب سیاسی در آمریکا اجازه لکه‌دار کردن حاکمیت قانون، بدنام کردن ضابطان قانون، تشویق اغتشاش‌گران، تبرئه آشوبگران، و تبدیل کردن عدالت به ابزاری برای کینه‌جویی سیاسی، آزار و اذیت، اخاذی، خفه کردن و سرکوب تمامی مردم و نظراتی که با آنها موافق نیستند، را صادر می‌کند».

به گزارش ایلنا، وی در بخش دیگری از بیانیه خود همچنین از قانون‌گذاران جمهوری‌خواهی که از او حمایت کردند و رأی به تبرئه او دادند، تشکر کرد و گفت که آنها «برای قانون اساسی که همه ما به آن احترام می‌گذاریم و برای اصول مقدس قانونی در قلب کشورمان، با افتخار ایستادند».

در این بیانیه به حوادث ششم ژانویه اشاره نشده است و در مقابل حزب دموکرات، حزبی توصیف شده است که از شورشگری و اوباش حمایت می‌کند.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید