اردوغان: آمریکا پشتیبان فتح‌الله گولن است

    کد خبر :194322

اردوغان اعلام کرد که شواهد موجود در موضوع مجرم شناختن مدیر سابق هالک بانک این کشور در دادگاهی واقع در نیویورک آشکارا نشان می دهد که آمریکا حامی «فتح‌الله گولن» است.

به گزارش ایسنا به نقل از حریت، رجب طیب اردوغان رئیس‌ جمهوری ترکیه به خبرنگارانی که همراه وی در بازگشت از فرانسه بودند صراحتاً اعلام کرد که پرونده ای که در آن مدیر سابق هالک بانک این کشور به اتهام نقض تحریم‌ های واشنگتن علیه تهران مجرم شناخته شد، نشان می‌دهد آمریکا حامی «فتح‌الله گولن» است.

رئیس‌ جمهوری ترکیه در این باره گفت: این پرونده فاش کرد که آمریکا پشت این فردِ اهل پنسیلوانیا (فتح‌الله گولن) است.

رجب طیب اردوغان ادامه داد: این آمریکا است که ۴۰۰ جریب زمین را به گولن اختصاص داد و از رهبر جماعت فتو در آمریکا حمایت می‌کند. تمامی ویلاهای گولن هم تحت حفاظت آمریکا قرار دارد.

وی با تأکید بر احتمال اقدام قانونی علیه آمریکا در پرونده آتیلا اضافه کرد: اگر لازم باشد می‌ توانیم شکایتی را علیه آمریکا در خصوص پرونده هاکان آتیلا مطرح کنیم. هم‌ اکنون هالک بانک حق به جریان انداختن یک پرونده در این راستا را دارد؛ زیرا پرونده دادگاه نیویورک، نام بانک ما را در سطح جامعه بین‌الملل خدشه‌دار کرده است.

لازم به ذکر است، وزارت خارجه ترکیه پنجشنبه هفته گذشته با اعتراض به رأی هیئت منصفه دادگاه نیویورک درباره پرونده معاون سابق «هالک بانک»، آن را دخالتی بی‌ سابقه در امور داخلی آنکارا دانسته بود.

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه ای در این باره اعلام کرده بود: این رأی، دخالتی بی‌ سابقه در امور داخلی ترکیه است. امیدواریم این رأی که از لحاظ حقوقی یک ننگ به شمار می‌رود، تصحیح شود.

لازم به ذکر است، هیئت منصفه پرونده «محمد هاکان آتیلا» معاون سابق «هالک بانک» ترکیه در آمریکا، وی را در ۵ مورد مجرم و در یک مورد بی‌ گناه اعلام کرد.

بر اساس اعلام رأی این هیئت در نیویورک واقع در آمریکا، آتیلا متهم به ارتکاب جرایم «دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران»، «مشارکت در فریب دادن آمریکا»، «فریب دادن بانک‌های آمریکا»، «مشارکت در فریب‌ دادن بانک‌های آمریکا» و «مشارکت در پولشویی» است. وی همچنین در جرم «پولشویی» بی‌گناه شناخته شده است.

به گزارش آناتولی، قرار است رأی نهایی در خصوص تصمیم هیئت منصفه درباره پرونده محمد هاکان آتیلا ۱۱ آوریل سال جاری میلادی در جلسه ای از سوی قاضی پرونده صادر شود.

گفتنی است، آمریکا مقامات هالک‌بانک ترکیه را با طرح اتهام ادعائی کمک به ایران در دور زدن تحریم‌ های ضالمانه آمریکا متهم کرده اند.

در همین رابطه، عبدالحمید گل وزیر دادگستری ترکیه چندی پیش اعلام کرد که به همتای آمریکایی خود خواهد گفت که دادگاه نیویورک درباره هالک‌بانک غیرقانونی است و باید پایان یابد.
منبع: ایسنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید