اربعین امسال مانند گذشته برگزار نمی‌شود/ قرائت زیارت اربعین را به خانه‌ها می‌بریم

    کد خبر :738303

نشست شورای معاونان و مدیران بعثه مقام معظم رهبری امروز به ریاست حجت‌الاسلام سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت برگزار شد.

در این جلسه، حجت‌الاسلام حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین با اشاره به اینکه در شرایط پیش رو احتمالا امسال مراسم اربعین همانند پیاده روی‌های گذشته برگزار نخواهد شد، اظهار داشت: با این نگاه برنامه‌ها در حوزه‌های فرهنگی، آموزشی، تبلیغات و تعامل دستگاه‌ها در داخل و بین‌الملل طراحی و با همکاری دستگاه‌های مختلف در حال انجام است.

وی به انواع پیام‌های تولید شده متناسب با فضای اربعین امسال اشاره کرد و همکاری در تولیدات رادیوهای اربعین، معارف، فرهنگ، جوان و نمایش، همچنین تولیدات نمایشی، روایتگری، برگزاری انواع مسابقات و کتابخوانی و توجه به کودکان ونوجوانان را از جمله فعالیت‌هایی عنوان کرد که کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین در دستور کار دارد.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین هماهنگی‌های صورت گرفته با عتبه حسینی برای پشتیبانی و پوشش برنامه‌های این کمیته در موسم اربعین حسینی را یادآور شد و با اشاره به پخش زیارت اربعین، دعای کمیل و سخنرانی به زبان‌های مختلف از رسانه‌ها و برگزاری محافل قرآنی در فضای مجازی گفت: تلاش داریم امسال قرائت زیارت اربعین را به خانه‌ها ببریم.

در ادامه این جلسه نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت بر لزوم استفاده از فضای رسانه‌ای و مجازی در ایام اربعین برای انتقال رنگ و بوی این مراسم معنوی تاکید کرد و خواستار تلاش برای عملی شدن طرح هر خانه یک حسینیه شد.

به گزارش فارس، وی افزود: در مراسم اربعین امسال نباید نقش سردار دلها حاج قاسم سلیمانی در بازشدن مسیر پیاده‌روی اربعین و ایجاد حس برادری میان مسلمانان دو کشور فراموش شود.

در ادامه این جلسه بهمن جهانی مدیرفناوری اطلاعات و هوشمند سازی سازمانی و حجت الاسلام و المسلمین محمد علی اخویان، مدیر آموزش بعثه مقام معظم رهبری از برنامه‌های حوزه مسؤولیت خود گزارش دادند.

جهانی اظهار داشت: بروز رسانی در زیر ساخت شبکه، سخت افزار، نرم افزار، تجهیزات و پروتکل‌های امنیتی، دیجیتالی کردن اطلاعات، راه اندازی مدیا سنتر و چند سایت و سیستم جامع بین‌الملل از اولویت‌های حوزه فناوری اطلاعات بوده است.

به گفته حجت الاسلام و المسلمین اخویان، آموزش زائران حج تمتع و روحانیون و مداحان عتبات، آموزش ضمن خدمت روحانیون حج و عمره، آموزش تکمیلی معین و معینه‌ها و آموزش ضمن خدمت کارکنان بعثه و حضور در مناسبت‌های مختلف در فضای مجازی نیز در مدیریت آموزش مورد توجه قرار داشته است.

در ادامه این نشست، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت خواستار ارائه آموزش براساس نیاز مخاطب شد و بر لزوم توجه بیشتر به فعالیت‌های فرهنگی در ماه‌های محرم و صفر در شرایطی که مردم درگیر ویروس کرونا هستند، تاکید کرد.

این جلسه با گزارش علی اکبر ضیائی، رئیس پژوهشکده حج و زیارت از واحدهای اسناد و بقیع پژوهی این مرکز پایان یافت.

وی با اشاره به اهداف و ضرورت‌های تشکیل واحد اسناد، گفت: از مرداد ماه سال ۱۳۹۷ تاکنون ۴۴۴۷ عنوان سند در بیش از هفتاد هزار برگ، فهرست نویسی و نمایه‌سازی شده است و محققان می‌توانند از آن استفاده کنند.

ضیائی همچنین اولویت در واحد بقیع پژوهی را جمع‌آوری اسناد بقیع و ارائه آن، چاپ آثار علمی و ادبی درباره بقیع و فعالیت در شبکه‌های مجازی و تولید آثار هنری با موضوع بقیع عنوان کرد و برگزاری کنگره یکصدمین سالگرد تخریب بقاع بقیع با عنوان «جنت البقیع مضجع الائمه و الاصحاب – بهشت بقیع آرامگاه امامان و صحابه» درسال ۱۴۰۲ را فرصتی تاریخی برای احیای بقیع و بزرگداشت ائمه بقیع و یادکرد مظلومیت آنان دانست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید