احتمال حضور ظریف در انتخابات ۱۴۰۰؛ با برنامه بیاید مردم به او رأی می‌دهند

  • سیاسی
  • شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۹:۱۹
    کد خبر :709267

شرایط سیاسی جریان اصلاحات در مقطع کنونی مبهم است و مشخص نیست که آنها که بازنده مجلس یازدهم بودند آیا می‌توانند در انتخابات ریاست‌جمهوری سال1400 موفق باشند یا خیر؟ در این میان برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب برای اقناع افکار عمومی و بازسازی سرمایه اجتماعی جریان اصلاحات بحث ارائه مانیفست اصلاحات را مطرح می‌کنند و حتی برای بازآفرینی اعتماد سیاسی عمومی گمانه‌زنی‌هایی بر حضور محمدجواد ظریف در کارگزار انتخابات سال آینده می‌شود.

محمدرضا خباز، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره شرایط فعلی جریان اصلاحات به «نامه‌نیوز» گفت: «اگر به وصیت‌نامه امام حسین(ع) توجه کنیم، درمی‌یابیم که یکی از اهداف مهم آن حضرت اصلاح امت بود. این موضوع نشان می‌دهد که اصلاح‌کردن امور ریشه در دین و مذهب ما دارد. اصلاح‌طلبان هم پیرو مولایشان حسین(ع) همواره کوشیده‌اند که اگر انحرافی در بخشی ایجاد شده است، آن را اصلاح کنند. در مقطع کنونی اصلاح‌طلبان برای استمرار اصلاحات باید مخاطبان خود یعنی مردم را قانع کنند و انقاع عمومی میسر نمی‌شود مگر با ارائه برنامه‌های اجرایی دقیق که اکنون آن را تحت عنوان مانیفست شناسایی می‌کنیم. ارائه یک مانیفست روشن باعث می‌شود که مردم بدانند اصلاح‌طلبان قرار است در حوزه‌های سیاست داخلی، سیاست خارجی، اقتصاد و فرهنگ چه کار کنند و اگر قرار به رأی‌دادن باشند، آگاه باشند که به چه برنامه‌ای رأی می‌دهند و قرار است با پیروزی جریان اصلاحات در انتخابات، کشور به کدام نقطه برسد».

به گزارش نامه‌نیوز:خباز درباره چگونگی نیل به مانیفست اظهار کرد: «برای ارائه یک مانیسفت کارآمد لازم است که اصلاح‌طلبان به یک اجماع درونی برسند. اصلاح‌طلبان در ابتدا باید بگویند چه برنامه‌ای داریم و سپس نامزد خود در انتخابات ریاست‌جمهوری را معرفی کنند. در حقیقت پیش‌فرض ارائه نامزد باید ارائه برنامه باشد. نامزد ریاست‌جمهوری باید ملزم شود که برنامه‌های مشخصی را اجرا کند تا نکند که فرداروز گفته شود رئیس‌جمهور به هیچ جریان و حزبی وابستگی ندارد. ارائه مانیفست منافاتی با خواست مردم ندارد بلکه برای تحقق خواسته‌های مردم ضروری است. مردم در ابتدا باید بدانند به چه رأی می‌دهند بعد تصمیم بگیرند که به که رأی دهند. من حتی پا را فراتر از این می‌گذارم و می‌گویم نامزد ریاست‌جمهوری باید معلوم کند که چه کسانی در کابینه‌اش نقش مؤثری خواهند داشت و مشی اقتصادی و دولت چه خواهد بود».

او ادامه داد: «در انتخابات اسفندماه مجلس مشاهده کردیم که در کل کشور فقط 42درصد رأی دادند و 58درصد تصور کردند که از طریق صندوق انتخابات اصلاحی در امور کشور رخ نمی‌دهند. اصلاح‌طلبان می‌توانند با ارائه یک مانیسفت منسجم این تصور را عوض کنند. واقعیت این است که شرایط کلی سیاسی تغییری نکرده است زیرا قانون اساسی، رویه صداوسیما، بنیان‌های قدرتمند اقتصادی غیردولتی و نهادهای مهم همان روش گذشته را طی می‌کنند و تا زمانی که قانون اساسی اصلاح‌ نشود، نمی‌توان گفت که شرایط سیاسی تغییری کرده است؛ بنابراین اصلاح‌طلبان می‌توانند روی برنامه‌های اجرایی کار کنند و بگویند که با چنین شرایطی که کار می‌شود که شرایط بهبود یابد. ما باید از کلی‌گویی بپرهیزیم زیرا با کلی‌گویی مردم قانع نمی‌شوند و به صراحت عرض می‌کنم که جز ارائه مانیسفت برای اقناع مردم هیچ راهی وجود ندارد».

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که آیا حضور چهره‌هایی مانند محمدجواد ظریف می‌تواند از دلزدگی سیاسی مردم بکاهد و آنها را پای صندوق رأی بیارود، گفت: «ما باید چهره‌های جدیدی را به مردم معرفی کنیم و نگران از رأی‌آوری نداشته باشیم زیرا اگر برنامه وجود داشته باشد و نامزد معرفی‌شده خود را متعهد به برنامه‌های ارائه‌شده بداند، مردم رأی می‌دهند؛ خواه آن نامزد آقای ظریف یا یکی از دیگر عزیزان باشد. در عین حال این احتمال کاملا وجود دارد که آقای ظریف نامزد ریاست‌جمهوری بشود؛ هرچند او در زمان برجام به دلیل فشارهایی که نیروهای تندرو می‌آوردند قسم خورد که در ریاست‌جمهوری نامزد نشود اما در عالم سیاست هیچ‌چیزی غیرمنتظره نیست و ممکن است بیاید اما به نظرم از حالا روی اسامی تکیه نکنیم زیرا هرچه اسم افراد را مطرح کنیم، نیروهایی خاص که معمولا قائل به اخلاق سیاسی نیستند، به آن شخصیت حمله می‌کنند و سعی می‌کنند او را بسوزانند».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید