ابراز نگرانی 60 پزشک درباره سلامتی «جولیان آسانژ» در زندان امنیتی انگلیس

    کد خبر :648784

بیش از 60 پزشک ضمن ابراز نگرانی درباره سلامت بنیان‌گذار ویکی‌لیکس، در نامه‌ای به وزیر کشور بریتانیا خواستار انتقال او از زندان به بیمارستان شدند.

 

به نوشته روزنامه «گاردین»، پزشکان در این نامه خطاب به «پریتی پتل» وزیر کشور بریتانیا، انتقال آسانژ از زندان «بلمارش» به بیمارستانی در جنوب شرقی لندن را خواستار شدند.

 

به گزارش فارس، پزشکان در این نامه 16 صفحه‌ای سرگشاده نوشتند: «ما این نامه را نوشتیم تا به عنوان پزشک نگرانی‌های جدی خود را درباره وضعیت جسمی و روانی جولیان آسانژ ابراز کنیم.»

 

پیش از این پدر آسانژ نگرانی خود را درخصوص وضعیت پسرش ابراز کرد و گفت که نگرانم پسرم به دلیل شرایطی که در زندان دارد، بمیرد.

 

آسانژ که در سال ۲۰۰۶ سایت ویکی لیکس را تأسیس کرد، در سال ۲۰۱۰ با انتشار تصاویر و ویدئوهای کشتار غیرنظامیان توسط ارتش آمریکا در عراق و افغانستان مورد توجه رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفت. اندکی بعد دولت آمریکا علیه سایت ویکی‌لیکس تحقیقات جنایی را آغاز کرد و از متحدان خود خواست به این تحقیقات کمک کنند. اندکی بعد دولت سوئد آسانژ را به «تجاوز جنسی» به یک زن متهم و علیه او حکم بازداشت در سرتاسر جهان صادر کرد.

 

آسانژ با رد این اتهام و بیان اینکه ادعای سوئد انگیزه‌های سیاسی دارد و هدف از آن خاموش کردن ویکی لیکس است، در سال ۲۰۱۲ به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شد. از آن زمان دولت اکوادور به وی در سفارت پناه داده بود، تا اینکه «لنین مورنو» رئیس‌جمهور اکوادور اعلام کرد این کشور در واکنش به «رفتارهای غیرمحترمانه و تهاجمی» آسانژ و تهدیداتی که او علیه متحدان اکوادور ایجاد کرده، وضعیت پناهندگی وی را رد کرده است.

 

در سال‌های گذشته با وجود پناهندگی آسانژ به سفارت اکوادور، سایت ویکی لیکس به انتشار اسناد طبقه‌بندی‌شده کشورهای مختلف از جمله آمریکا و انگلیس ادامه داده و به همین دلیل واشنگتن و لندن اکوادور را به شدت تحت فشار قرار داده بودند تا به وضعیت پناهندگی او پایان دهد.

 

پلیس انگلیس نیز پس از خروج آسانژ از سفارت اکوادور در لندن او را بازداشت و در زندان بلمارش نگه داشته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید