آیا یکی از استیضاح‌کننده ظریف، افغان است؟

  • سیاسی
  • شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۷ ۹:۰۶
    کد خبر :436901

یک بحث جنجالی در چند روز اخیر در حاشیه استیضاح‌ ظریف مطرح شده و آن توییتی است که محمد مهاجری از فعالان رسانه ای در مورد تابعیت یکی از نمایندگان استیضاح‌کننده ظریف ارسال کرده است. او مدعی شده که یکی از نمایندگان حامی طرح استیضاح‌تابعیت افغان دارد.

به گزارش نامه نیوز، ماجرای استیضاح ظریف فروکش کرده است. نمایندگان امضاکننده طرح به هیأت رئیسه مراجعه و کتبا اعلام انصراف خود را اعلام کرده اند. برخی تحلیلگران علت این اتفاق را تنها ماندن دلواپسان می دانند اما احد آزادی خواه و حسینعلی حاجی دلیگانی که لیدر استیضاح بود، نظر دیگری دارند.

احد آزادی خواه به نامه نیوز گفته است: نیت اکثر استیضاح کنندگان آقای ظریف اجرای واقعی استیضاح نبود. بلکه صرفا اعتراض جدی به موضعگیری اشتباه آقای ظریف بود. به هر حال نباید ما موافقان و مخالفان یک طرح را متهم به پولشویی یا هر امر دیگری کنیم.

وی با اشاره به مصاحبه ظریف ادامه داده است: آقای ظریف وقتی در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حاضر شد آن مصاحبه را تکذیب کرد، با این مضمون که آن مصاحبه برای او نبوده یا اینکه دست در آن برده شده است. از آن مصاحبه برداشت می شد که آقای ظریف مخالفان FATF به پولشویی متهم کرده بود. آقای ظریف در جلسه کمیسیون جمله ای مشابه گفت و اعلام کرد من به آن صراحت نگفتم.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما به این قضیه معترض بودیم که وزیر امور خارجه نباید یک جریان بزرگ را در داخل کشور متهم به پولشویی کند. البته ما نیز همفکر او هستیم و قائلیم که پولشویی در کشور وجود دارد اما معتقدیم انتساب موضوع پولشویی به یک فرد یا جریان خاص خطا است.

وی افزود:لیدرهای اختلاس و زدوبندهای مالی و رانتخواری در کشور از هر جریان سیاسی که باشند باید دستان شان باید قطع شود. نه اینکه من به عنوان یک اصولگرا جریان اصلاح طلب را متهم کنم و آنها هم جریان اصولگرا را. بهتر بود آقای ظریف می گفت در کشور ما رگه های پولشویی وجود دارد و باید یک موجی درست شود و این رگه ها را بخشکاند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی یادآور شد: ما طرح استیضاح را امضا کردیم تا از قدرت نظارتی خودمان استفاده کنیم اما با توجیهات و توضیحاتی که آقای ظریف در کمیسیون گفت و مصاحبه های مهمی که انجام داد، ما به این نتیجه رسیدیم که به همین مقدار بسنده کنیم و دیگر پیگیری موضوع را ادامه ندهیم.

وی درباره صحت اخبار فضای مجازی مبنی بر افغانی الاصل بودن یکی از امضاکنندگان طرح استیضاح ظریف اظهار کرد: من خبر ندارم و از این قضیه بی اطلاع هستم اما خود من اصالتا ملایری هستم و افغان نیستم.

اکثریت مجلس انقلابی نیست

حسینعلی حاجی دلیگانی درباره منتفی شدن استیضاح ظریف به نامه نیوز گفت: طرح استیضاح همچنان نصاب امضا را دارد و قرار است جلسه بعدی یکشنبه دو هفته آینده برگزار شود، ببینیم به چه جمع بندی می رسیم.

وی درباره علت انصراف برخی نمایندگان از پیگیری استیضاح ظریف با این استدلال که «قرار نبود طرح استیضاح تا آخر دنبال شود»، اظهار کرد: براساس آنچه اتفاق افتاد مطالب مان را جمع بندی کردیم بعد دیدیم که اگر بخواهیم در قالب سئوال مطرح کنیم، فرایندش خیلی طولانی خواهد شد و معلوم هم نیست که به نتیجه برسد بنابراین تصمیم گرفتیم به این صورت عمل کنیم، ضمن آنکه کوتاهی های گذشته وزارت خارجه نیز در متن این طرح لحاظ شود.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سئوال که آیا علت پس گرفتن امضاها، تنها ماندن استیضاح کنندگان و قطعی شدن پیروزی ظریف بود؟ توضیح داد: نمی دانم نمایندگانی که انصراف دادند، چه انگیزه ای داشتند چون با آنها صحبت نکردم. ما که استیضاح را نوشتیم دنبال نتیجه گیری هم بودیم ولی بالاخره مجلس است و همه به این قاعده تن دادیم که در چارچوب قانون اساسی و ایین نامه داخلی مجلس عمل کنیم.

وی درباره علت تنها ماندن استیضاح کنندگان در مجلس اظهار کرد: مجلس اکثریتش با رویکرد ما هماهنگ نیست، یعنی اکثریت موضع انقلابی ندارند و نگاه شان این است که با گذر زمان مسائل را حل کنند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی درباره صحت اخبار فضای مجازی مبنی بر افغانی الاصل بودن یکی از امضاکنندگان طرح استیضاح ظریف گفت: قطعا دروغ است چون وقتی کسی می خواهد داخل مجلس بیاید باید ایرانی باشد و این مسئله دقیقا کنترل می شود.

وی در پاسخ به این سئوال که «شما نایب رئیس کمیته تحقیق و تفحص از مدیران دوتابعیتی بودید و اعلام کردید که این افراد تابعیت مضاعف خود را پنهان کردند، آیا نمی تواند یک نماینده که در جمع استیضاح کنندگان آقای ظریف است تابعیت دوگانه خود را پنهان کرده باشد؟» گفت: ممکن است.

حاجی دلیگانی در پاسخ به این سئوال که «به عنوان نایب رئیس کمیته تحقیق و تفحص از مدیران دوتابعیتی پیگیری می کنید که مشخص شود، کدام یک از 25 نماینده امضاکننده طرح استیضاح ظریف افغانی الاصل است؟» گفت: چنین چیزی نشد است و چنین کسی را نداریم و تکذیب می کنیم اما اگر کسی اطلاعاتی دارد در اختیار ما و مجلس قرار دهد تا بررسی شود.

وی درباره انتساب داشتن تابعیت مضاعف به یکی از نمایندگان در فضای مجازی گفت: کاملا تکذیب می کنم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید