اگر مردمی هستید مشکلات اقتصادی را حل کنید

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲ ۱۷:۱۰
    کد خبر :1033568

نوزدهمین مجمع عمومی و پنجمین کنگره سه سالانه‌ انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها صبح امروز با حضور جمعی از شخصیت های سیاسی و دانشگاهی در کانون توحید تهران برگزار شد.

محمد جواد ظریف، وزیر سابق امور خارجه در سخنانی در این همایش گفت: امروز دنیا با شرایط وحشتناکی در غزه مواجه است؛ نزدیک به ۵۰ سال افسانه‌ شکست ناپذیری اسرائیل به عنوان‌ یک واقعیت بین‌المللی شناخته‌ شده‌ بود؛ اما از زمانی که مقاومت‌ مردم‌ شروع شد، این افسانه‌ شکست خورد.

وی افزود: اشغال نمونه بارز حمله‌ مسلحانه است‌ و حمله‌ مسلحانه اجازه دفاع مشروع را می‌دهد.

ظریف در عین حال خاطرنشان کرد: به خاطر ناکارآمدی شورای‌ امنیت برای حل مشکل مردم‌ فلسطین، همواره حق مقاومت و دفاع داشته‌اند و هیچ چیزی از هفت اکتبر شروع نشده‌ است.

وزیر امور خارجه کشورمان در دولت یازدهم و دوازدهم با تاکید بر اینکه نباید روایت اسرائیلی‌ها را بپذیریم، تصریح کرد: مهمترین توانمندی اسرائیلی‌ها روایت سازی دروغ است. امروز حضور دهها و صدها هزار نفر در خیابان‌های جهان نشان‌ دهنده‌ شکست روایت مظلومیت اسرائیل است و لذا مراقب باشیم گرفتار زندان روایت سازی اسرائیلی‌ها نشویم. هرگاه‌ مردم‌ وارد شدند شکست ناپذیری اسرائیل شکسته شده است و هیچ گاه دولت‌های عربی نتوانسته‌اند اسرائیل را شکست بدهند.

ظریف در این نشست گریزی به برجام و تلاش برای به ثمرنشاندن آن در دولت قبل داشت و گفت: کل بحران‌ هسته‌ای ایران بر اساس روایتی است که سال 1992 شروع شد که گفت شش ماه دیگر ایران به‌ سلاح هسته‌ای دسترسی خواهد داشت و امروز می‌گوید ایران در آستانه دستیابی به سلاح هسته‌ای است. وی اضافه کرد: سیاست خارجی به سامان، سیاست خارجی مردم‌ محور است. من خیلی از سیاست خارجی توسعه محور صحبت‌ نمی‌کنم چون‌ مردم پایه توسعه هم هستند. هم اتکای سیاست خارجی باید به مردم‌ باشد و هم برآیند سیاست خارجی باید برای‌ مردم‌ باشد.

ظریف با بیان اینکه اگر مقاومت‌ در برابر تحریم خارجی هست، از مردم‌ است، تاکید کرد: هدف تحریم جدا کردن مردم‌ از حاکمیت است. وقتی ۷۳ درصد از مردم در انتخابات ۹۲ شرکت کردند، به دشمن نشان دادیم تحریم نمی‌تواند مردم را از حاکمیت جدا کند. اگر ۷۳ درصد از مردم‌ در انتخابات ۹۲ شرکت‌ نمی‌کردند، نمی‌توانستیم به برجام برسیم؛ که‌ همچنان فکر می‌کنم پیروزی مردم‌ ایران بود، چون تهدید نظامی را از ما برداشت.

استاد دانشگاه تهران افزود: بحران هسته‌ای ایران یک برسازنده امنیتی سازی ایران بود و برجام آن را بر هم زد. اگر مردم‌ سال ۹۲ پای صندوق رأی نرفته بودند، نمی‌توانستیم پروژه ۴۰ ساله آمریکا را بر هم بریزیم. دلواپسی و دلشیفتگی هردو برای‌ کشور خطرناک است؛ ما باید واقعیت را ببینیم. توان مذاکراتی و توان نظامی خوب است اما باید بر حمایت مردمی سوار شود تا بتواند تأثیرگذار باشد.

وی در همین زمینه خاطرنشان کرد: نباید کاری کنیم که مردم‌ احساس کنند عزت‌ آنها از بین رفته‌ است. بهبود وضعیت، بالا رفتن اعتبار،‌ عزت و اقتدار مردم باید از سیاست خارجی سرچشمه بگیرد؛ نباید کاری کنیم که مردم‌ احساس کنند عزت‌ آنها از بین رفته‌ است. عزت‌ از مردم‌ شروع می‌شود و برای‌ مردم‌ تمام می‌شود. اگر نگاه شما به مردم‌ بود می‌بینید که باید غل و زنجیرهای اقتصادی را از پای آنها باز کنید.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. هتل آپارتمان گفت:
    موافقم ۱

    مردمی کجا بوده بابا..ساده ای؟ من الان جوان ۳۵. ساله مجرد بدون خونه ماشین و کار درستی آرزوی یه زندگی معمولی دارم .کدوم مردمی ؟ با این گرانی کدوم زندگی برای من قابل تصوره؟

دیدگاهتان را بنویسید