آیا ربات ChatGPT شغل شما را به خطر می‌اندازد؟

    کد خبر :972387
ربات ChatGPT

این روزها شاهد اخبار مختلفی درباره ربات هوش مصنوعی ChatGPT هستیم و بیشتر رسانه‌ها به این محصول شرکت OpenAI می‌پردازند. اما پرسشی برای افراد به وجود می‌آید که آیا این ربات آینده شغل آنها را به می‌اندازد یا خیر؟

بازتاب-ChatGPT یک ربات چت با استفاده از قابلیت یادگیری ماشینی و حجم وسیعی از داده‌ها، به شیوه‌ای فوق العاده واقع بینانه با کاربران تعامل می‌کند. چنین پیشرفتی از فناوری بسیار هیجان انگیز به نظر می‌رسد اما اگر به بطن آن بنگریم قطعا ترس به سراغمان می آید، زیرا ممکن است امنیت شغلی ما در خطر بیافتد. البته این احتمال دارد با کمک چنین سیستم‌هایی بتوان شغل خود را بهبود بخشید و همیشه نباید نیمه خالی را نگاه کرد.

بسیاری از افراد به یک تخصص روی آورده اند مثلا آنها قصد دارند برای همیشه یک نجار باشند یا یک ماساژور؟ باید با یک مثال به شما بگویم که یک هواپیما بیشتر کنترل آن توسط کامپیوتر انجام می‌شود اما وجود خلبان ضروری است. وجود ChatGPT هم دقیقا چنین بوده و نباید احساس خطری داشت.

بیشتر بخوانید:

هوش مصنوعیChatGPT چیست و چه کاربردی دارد؟

به صورت کلی اگر بخواهیم مقیاس زمانی طولانی را در نظر گیریم، شاید روزی فرارسد که فناوری شغل شما را در خطر بیاندازد، اما در حال حاضر خیر. باید بیان داشت که فناوری یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی در مراحل ابتدایی قرار دارند و تا زمانی که شغل شما را در خطر بیاندازند، در واقع شما بازنشسته خواهید شد.

در حقیقت ابزاری چون ChatGPT به شما کمک خواهد کرد تا نقش خود را در شغلتان بهبود بخشید. از این رو تصمیم داریم به برخی از مشاغلی بپردازیم و بررسی کنیم آیا ChatGPT برای آنها خطر دارد یا خیر؟

ربات ChatGPT

متخصصان بهینه سازی موتورهای جستجو

با توجه به اینکه این ربات موتور جستجو است، اولین بخش نگرانی ما در مورد آینده مشاغل SEO است. بدون شک ChatGPT وجود دارد و برنامه‌های مشابه نحوه کار متخصصان سئو را تغییر می‌دهند. اما این بهینه سازی موتور جستجو بوده و تغییر می‌تواند به دنبال داشته باشد. در حال حاضر برخی از متخصصان این صنعت از ابزارهایی استفاده می‌کنند. از تحقیق و استراتژی کلمات کلیدی گرفته تا ایجاد محتوا و گزارش، ChatGPT پتانسیل بالایی را ارائه می‌دهد و این بدان معنا نیست که خطری برای شغل شما خواهد بود.

باید بیان داشت که هوش مصنوعی و ربات‌ها هرچقدر پیشرفت کنند، قادر نیستند توانایی ذهنی یک انسان را داشته باشند. سیستم‌های هوش مصنوعی کنونی هم به آموزش هدایت‌شده از سوی انسان‌ها و هم به کمک انسانی برای آموزش نیاز دارند، که دانش آن‌ها را از رویدادهای جاری و اخیر محدود می‌کند و کار تولید شده توسط انسان‌ها را به بخشی اصلی از نحوه عملکردشان تبدیل می‌سازد.

همچنین نیاز به بررسی کننده واقعی انسانی هم است. فراموش نکنیم که اکنون، گوگل محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی را خلاف دستورالعمل‌های خود می‌داند. اگرچه، استفاده از الگوریتم‌های تشخیص ضد هوش مصنوعی بی‌خطر نیست. اکثر کسب و کارهایی که به اندازه کافی جدی هستند تا یک متخصص سئو را استخدام کنند، نباید تصور کنند این گونه ابزارها کمکی برای آنها نخواهد بود.

سئوی ماشین‌محور نیز برای تطبیق اطلاعات متناقض و تعیین دقیق آن مشکلاتی دارد. برای آینده قابل پیش‌بینی، به نظر می‌رسد که انسان‌ها نیاز به نظارت بر تلاش‌های سئو مبتنی بر هوش مصنوعی، ارائه ورودی‌های خلاقانه، ارائه جهت استراتژی و انجام تنظیمات بر اساس تغییر جزر و مد جستجو دارند.

احتمال ریسک: 2/10

برنامه نویسان

برنامه نویسی یک مسیر شغلی رایج و اغلب پرسود است. اما یکی از ویژگی‌های کلیدی که در بحث‌های مربوط به ChatGPT مطرح می‌شود، توانایی آن در نوشتن کد است. تصورش را بکنید کدی که کد جدیدی را می‌نویسد، هرگز یک اعشار یا براکت بسته را فراموش نمی‌کند. به نظر می‌رسد یک بازی خانگی است.

علاوه بر این، ChatGPT توانایی قبولی در امتحانات گواهینامه را نشان داده است، که می‌تواند سطح مشاغل ابتدایی را بالا ببرد و پیدا کردن موقعیت را برای توسعه دهندگان جوان دشوارتر کند. فقط یک مشکل کوچک وجود دارد: چت ربات OpenAI هنوز با توانایی نوشتن کدهای پیچیده فاصله دارد. مطمئناً، می‌تواند «Hello, World!» را مدیریت کند. در HTML، اما به گفته کارشناسان صنعت، کشف برنامه‌های کاربردی دشوارتر هنوز کاملاً دور از ذهن است.

همچنین این واقعیت وجود دارد که Stack Overflow ChatGPT را پس از استفاده آن برای پاسخ دادن به سوالات ممنوع کرد. این بدان معنا نیست بر روی کاری که برنامه نویسان انجام می‌دهند تأثیری نخواهد داشت. همانطور که ربات چت و سایر موارد مشابه آن یاد می‌گیرند و بهبود می‌یابند، به طور فزاینده‌ای نیاز به ایجاد کد مانند توابع عمومی، انجام ارزیابی‌های کیفیت و اشکال زدایی کدهای موجود است. این به نوبه خود، توسعه دهندگان انسانی را مجبور خواهد ساخت تا روی معماری پیچیده‌تر تمرکز کنند.

علاوه بر ساده‌سازی کدنویسی و کاهش اضافات، کدنویس‌های هوش مصنوعی همچنین می‌توانند مشاغل جدیدی را در این زمینه ایجاد کنند، از جمله مجریان سریع کد و حامیان توسعه‌دهنده.

بی شک وجود این ابزارها کمک خواهد کرد تا مشاغل جدیدی در حوزه برنامه‌نویسی به وجود بیاید. اگر یک چیز از قانون مور آموخته باشیم، این است که رشد فناوری به صورت تصاعدی است. و به ازای هر درِ شغلی که بسته می‌شود، چندین درب جدید باز می‌شود.

احتمال ریسک: 4/10

ربات ChatGPT

متخصصان پرداخت به ازای کلیک

به طور کلی، به نظر نمی‌رسد متخصصان PPC چندان نگران تأثیر ChatGPT و سایر فناوری‌های هوش مصنوعی بر امنیت شغلی خود نباشند. علت آن هم این بوده که پیشتر نیز آنها درگیر چنین موضوعی شدند و توانستند با هم کنار بیایند.

اگر تا به حال یک کمپین PPC راه اندازی کرده‌اید، حداقل از قدرت هوش مصنوعی یا چیزی بسیار شبیه به آن استفاده کرده‌اید. قوانین خودکار را می‌توان به عنوان یک نوع ابتدایی هوش مصنوعی در نظر گرفت که در آن قوانینی را برای موارد استفاده معمول ایجاد می‌کنید.

استفاده چندین مورد از این قوانین با هم در فرآیندی به نام لایه‌بندی خودکار، گام مهمی برای اطمینان از اینکه حساب PPC شما در مواجهه با یک باگ است. امکاناتی که ChatGPT به حوزه PPC ارائه می‌دهد، تنها ادامه همین فلسفه است. هوش مصنوعی فرآیند مناقصه را براساس روش‌های یادگیری آماری مبتنی بر اطلاعات لحظه‌ای خودکار ارائه می‌کند. همچنین احتمالاً بسیاری از کارهای دستی از مدیریت کمپین خارج خواهد شد.

درست مانند سئو، بسیار بعید به نظر می‌رسد که ChatGPT یا هر یک از رقبای آن به‌زودی کارگران انسانی را از معادله خارج کنند. علاوه بر جنبه خلاقانه، متخصصان PPC انسانی یک وظیفه را انجام می‌دهند که هیچ برنامه‌ای در حال حاضر قادر به انجام آن نیست: هدایت کشتی.

انسان‌ها مشتریان، برند و ارزش‌های خود را درک می‌کنند. این بدان معناست که برای آینده قابل پیش‌بینی، فرد باید مسیر منطقی را برای هر کسب‌وکاری ترسیم کند. به همین ترتیب، یک انسان باید به هوش مصنوعی آموزش دهد که چه تصمیمی باید گرفت و همچنین تشخیص دهد که وقتی اوضاع از مسیر خارج می‌شود چه اشتباهی رخ داده است.

احتمال ریسک: 2/10

ربات ChatGPT

نویسندگان

همانطور که احتمالاً می‌توانید تصور کنید، این یکی از زمینه‌های مورد توجه شخصی خاص است. وقتی ChatGPT و امثال آن می‌توانند در زمان کمتری تیتر بهتر، سریع‌تر و مؤثرتر ارائه دهند، افرادی مثل ما که به ایجاد کلمه نوشتاری وابسته هستند، چه کاری انجام می‌دهند؟

زمانی که رایانه‌ها دیالوگ‌های نامفهوم را بیرون می‌ریزند، این موضوع چندان نگران‌کننده نبود، یا همان «Sunspring»، فیلم کوتاه سال ۲۰۱۶ که کاملاً توسط هوش مصنوعی نوشته شده است و سپس ChatGPT را دریافت کردیم.

این ربات توانایی آن را دارد که به خلق یک داستان ترسناک بپردازد. اگرچه ChatGPT خلاقیت لازم را دارد اما در برخی موارد ضعف‌هایی را می‌توان مشاهده کرد. آیا تصویب قوانین کپی رایت به اندازه کافی متفاوت است؟ بله. اما این بدان معنا نیست که فرمولی و بدون الهام نیست.

بنابراین، خلاقیت نوعی سپر را برای نویسندگان فراهم می‌کند، اما در مورد نویسندگی غیرخلاق، روزنامه نگاری، وایت پیپر و غیره چطور؟ مطمئنا ChatGPT یک نگرانی در آن زمینه‌ها است، با توجه به اینکه به اندازه کافی قانع کننده شده تا نگرانی‌هایی را به دنبال داشته باشد. در حال حاضر، نحوه آموزش سیستم‌های هوش مصنوعی به این معنی است که آنها به آخرین رویدادها دسترسی ندارند، که آنها را برای اخبار فوری و پیشرفت‌های جدید نامناسب می‌کند.

علاوه بر این، استفاده از هوش مصنوعی برای ایجاد ارتباط و همدلی با کپی نوشته شده توسط یک فرد زنده ممکن است بسیار دشوار باشد، به خصوص در روزنامه‌نگاری و کارهای خلاقانه که در آن صدا، تفاوت‌های ظریف، احساسات و سبک اهمیت دارد. چندین کار معمولی دیگر برای نوشتن وجود دارد که هوش مصنوعی می‌تواند بسیار مؤثر انجام دهد، مانند ایجاد توضیحات محصول، کپی تبلیغات، خلاصه ویدیو و سایر کارهای وقت‌گیر و تکراری.

در حالی که به نظر می‌رسد به احتمال زیاد هوش خودکار برخی از نقش های نویسندگان حرفه‌ای را در بر خواهد گرفت، روزی که به طور کامل جایگزین آنها شود، بسیار دور است.  حتی پس از آن هم انسان تمایل دارد خود به نوشتن ادامه دهد.

احتمال ریسک: 4/10

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید