آیا امارات عربستان را در جنگ یمن تنها می‌گذارد؟

    کد خبر :578664

إحسان الفقیه در تی ار تی نوشت: در حالی که دولت امارات هم پیمان مهم عربستان سعودی در جریان ائتلاف عربی در جنگ یمن محسوب می‌شود، تصمیم این دولت برای عقب نشینی جزئی از یمن، نشان دهنده عزم جدی آن برای اتخاذ یک سیاستِ دور از سیاست‌های عربستان سعودی در پرونده‌های متعددی، از جمله پرونده یمن و تنش‌های بین ایالات متحده و ایران در منطقه است.

در ادامه این مطلب آمده است: نشانه‌های تلاش امارات برای جدایی از سیاست‌های عربستان، با حملاتی آغاز شد که چهار نفت کش در بنادر الفجیره هدف آن قرار گرفته و گزارش‌های آمریکایی حاکی از نقش ایران در این حملات است. سعودی‌ها با ادعا‌های آمریکا در این باره همراهی کردند، اما سیاست امارات مبتنی بر آن است که مسئولیت این حملات را متوجه ایران نکند.

با وجود نبود صحبت‌های رسمی از سوی ائتلاف عربی در یمن یا از سوی دو حکومت سعودی و اماراتی در این باره، گزارش‌هایی مبنی بر عقب نشینی جزئی نیرو‌های اماراتی از یمن و استقرار دوباره آن‌ها در پایگاه‌های نزدیک به عدن یا داخل آن، وجود دارد.

تحلیلگران بر این عقیده اند که عقب نشینی جزئی امارات از یمن، زمینه سازی برای عقب نشینی کلی آن از این جنگ است و به این شکل، امارات تلاش می‌کند از خسارت‌های نظامی و هزینه‌های مالی بیشتر اجتناب کند؛ افزون بر آنکه امارات می‌خواهد در برابر جامعه بین الملل، خود را از مسئولیت مشارکت در تجاوز به یمن رها کند؛ چرا که جامعه بین الملل، نسبت زیادی از مسئولیت تراژدی انسانی در یمن را متوجه ائتلاف عربی می‌کند.

علاوه بر این، احتمالا این تصمیم امارات در راستای واکنش به تهدیدات حوثی‌ها در مورد هدف گرفتن منافع امارات در ابوظبی یا دبی با استفاده از پهپاد‌ها یا موشک‌های بالستیک بوده است؛ همانطور که فرودگاه‌هایی در عمق عربستان سعودی هدف بیش از ۲۰۰ حمله از سوی حوثی‌ها قرار گرفته و در این رابطه، گزارش‌ها حکایت از موفقیت این گروه یمنی در انتقال جنگ به داخل عربستان و امکان انتقال آن به داخل امارات داشتند؛ همین مساله نگرانی مسئولان اماراتی را به دنبال داشت.

طبق گزارش‌های رسانه ها، نیرو‌های اماراتی هنوز به صورت کامل از یمن خارج نشده اند؛ اما از تعدادی از پایگاه‌های خود در سواحل غربی یمن در دو بندر الخوخه و المخا، عقب نشینی کرده و این پایگاه‌ها را به نیرو‌های سعودی نزدیک به بندر استراتژیک الحدیده واگذار کرده اند.

از این رو، عقب نشینی جزئی نیرو‌های امارات یا عقب نشینی کلی آن‌ها در مرحله پیش رو، تغییراتی در موازین قوای نظامی به نفع حوثی‌ها به دنبال ندارد.

دولت امارات حضور نظامی محدود خود را برای فرماندهی، سیطره و تامین حمایت اطلاعاتی از نیرو‌های ائتلاف عربی یا نیرو‌های «موازی» اش، حفظ خواهد کرد؛ همانطور که در طول چند سال دخالت نظامی در یمن توانسته است زیربنای این نفوذ را در مناطق سواحل دریای سرخ و خلیج عدن و پایگاه‌های نظامی وابسته به خود، تقویت کند.

با این حال، بعید نیست که در هفته‌های آینده شاهد یک تحول استراتژیک در سیاست‌های خارجی امارات و روابط ائتلاف با عربستان باشیم، که پیش از این، مبتنی بر منافع مشترک و هماهنگی در پرونده‌های منطقه بود؛ به نحوی که با قدرت روابط شخصی مستحکم بین، ولیعهد ابوظبی، محمد بن زاید و ولیعهد سعودی، محمد بن سلمان، منسجم باشد.

قطعا تصمیم امارات، تاثیر منفی روی عملیات نظامی در یمن، به رهبری عربستان خواهد داشت؛ چرا که دولت امارات سهم عمده‌ای در حملات هوایی به پایگاه‌های حوثی‌ها و حمایت اطلاعاتی از نیرو‌های ائتلاف داشته است.

در هر صورت، فعلا هیچ اشاره‌ای مبنی بر احتمال وجود تنش در روابط بین عربستان و امارات دیده نمی‌شود؛ بویژه آنکه هماهنگی بین این دو کشور در پرونده‌های مشترک بسیاری همچنان ادامه دارد، که تنش‌های منطقه خلیج فارس و تهدیدات ایران در آن، در مقدمه این پرونده‌ها قرار دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید