آیا استعفای حریری مقدمه جنگ است؟

    کد خبر :141020

لبنان به سوی چند جنگ و نه یک جنگ پیش می‌رود: جنگ‌های اقتصادی، امنیتی، نظامی و روانی. این جنگ‌ها به نفع طرف یا طرف‌هایی که آن را شروع خواهند کرد، نخواهد بود.

استعفای ناگهانی نخست وزیر لبنان، باعث طرح پرسش‌هایی درباره ثبات و امنیت لبنان شده، در این بین، آنچه که بیش از همه درباره آن گمانه‌زنی شد احتمال وقوع جنگ علیه حزب الله لبنان است. در این خصوص، سردبیر روزنامه رأی الیوم از وجود تماس‌هایی بین برخی از کشورهای عربی برای تدارک جنگ خبر داد.

به گزارش فرارو به نقل از روزنامه رأی الیوم، این روز‌ها پس از استعفای سعد حریری، همه لبنانی‌ها پرسش‌هایی مطرح می‌کنند. از جمله اینکه: آیا جنگ علیه کشورشان نزدیک شده است؟ چه کسی آن را آغاز خواهد کرد؟ این جنگ چه نتایجی خواهد داشت؟ چه تعداد از بی‌گناهان در آن شهید خواهند شد؟

این پرسش‌ها که بازتاب دهنده حالت ترس و نگرانی از آینده است، سبب اصلی سخنرانی سید حسن نصرالله برای اطمینان و آرامش دادن به لبنانی‌ها بود.

نصرالله وجود یک طرح سعودی برای هجوم به لبنان را نفی نکرد با این حال او در امکان این هجوم تشکیک کرد. زیرا بین عربستان و لبنان مرز زمینی وجود ندارد مگر اینکه نیروهای سعودی از طریق سرزمین‌های اشغالی هجوم کنند. او در ادامه گفت که اسرائیل، صرفا بر اساس درخواست عربستان با لبنان جنگ نمی‌کند بلکه بر اساس منافعش یا درخواست آمریکا، این کار را انجام می‌دهد.

استقبال علنی اسرائیل از استعفای حریری، شاید تحلیل دیگری را منعکس کند و آن این است که هنگامی که مسئله مقابله با حزب الله و تلاش برای ریشه‌کن کردن موجودیت آن در کار باشد، هماهنگی بین عربستان و اسرائیل به شکل مستقیم یا از طریق چتر حمایتی هر دو، یعنی آمریکا، امکان‌پذیر است. باید به یاد بیاوریم که در جنگ ۲۰۰۶، عربستان به شکل علنی هجوم اسرائیل به حزب الله را تایید کرد.

استعفای حریری به دستور آمریکا و با اجرای عربستان صورت گرفت. از نظر ما، او دو گزینه بیشتر نداشت: استعفا یا زندانی شدن. علاوه بر این، گزینه بازگشت به لبنان نامحتمل بود. با توجه به اینکه او شناسنامه سعودی دارد و وارد خاک عربستان شده، بنابراین جز با اجازه شخصی محمد بن سلمان، حاکم عملی کشور، اجازه خروج نداشت.

لبنان به سوی چند جنگ و نه یک جنگ پیش می‌رود: جنگ‌های اقتصادی، امنیتی، نظامی و روانی. این جنگ‌ها به نفع طرف یا طرف‌هایی که آن را شروع خواهند کرد، نخواهد بود.

جنگ جدید عربستان علیه حزب الله و ایران، ممکن است در مرحله تکوین و شکل‌گیری باشد. در همین خصوص تحت فشار آمریکا، بین برخی از کشورهای عربی (مانند اردن، مراکش، مصر ، سودان، عربستان، امارات و بحرین) تماس هایی وجود دارد.

عربستانی که اکنون می‌شناسیم با عربستانی که در طول ۸۰ سال اخیر می‌شناختیم، تفاوت دارد. آیا شانس جنگ عربستان علیه حزب الله، ایران و سوریه از شانس جنگش در یمن بهتر خواهد بود؟

ما شک و تردید‌هایی داریم، اما پاسخ‌هایی نداریم. زیرا که مسائل در مرحله آغازین قرار دارد. در چنین حالت‌هایی، بهتر است منتظر ماند. به هر حال این انتظار طول نخواهد کشید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید