آیا اروپا علیه بن سلمان کودتا کرده است؟

    کد خبر :403657

آنچه این بازی را بیش از پیش ناکام می گذارد، تمرکز افکار عمومی جهان بر روی پرونده قتل خاشقجی است. فرافکنی و تلاش سیاستمداران اروپایی و غربی در راستای مهار خشم و نارضایتی عمومی نسبت به این مسئله و فراتر از آن، تلاش اروپا برای “مشمول زمان کردن” پرونده قتل جنال خاشقجی، در نهایت نتیجه ای به همراه نخواهد داشت.

به گزارش نامه نیوز، اگرچه کشورهای غربی در ظاهر قتل جمال خاشقجی توسط محمد بن سلمان را محکوم کرده اند ، اما در اقدامی موازی و همزمان، د صدد لاپوشانی جنایت غیر قابل تصور سعودیها بر امده اند. در این میان، دادن آدرس و نشانه پترودلارهای سعودی از سوی کشورهایی مانند آلمان، انگلیس و فرانسه بار دیگر ماهیت واقعی تروییکای اروپایی را در نظام بین الملل به تصویر کشیده است. انگلیس و فرانسه ( به همراه ایالات متحده آمریکا ) به عنوان سه عضو غربی دائمی شورای امنیت که به دلیل ساختار ناعادلانه حاکم بر جهان امروز دارای حق وتو هستند،”منافع تجاری” خود را به هر فاکتور و مولفه دیگری از جمله جان انسانهای بیگناه ترجیح می دهند. با این حال، این بار افکار عمومی دنیا هستند که در خصوص پرونده خاشقجی به پا خاسته اند. بدون شک، در این معادله ترزا می ، مرکل و مکرون بازندگانی بیش نخواهند بود و حتی صرف میلیاردها دلار نفتی از سوی سعودیها نیز نمی تواند مانع از شکل گیری این پروسه شود.

در این خصوص نکاتی وجود دارد که نمی توان به سادگی از کنار آنها گذشت:

فرافکنی مقامات اروپایی در قبال فتل خاشقچی در نوع خود قابل تامل است. به عنوان مثال چنانچه نشریه اشپیگل و دیگر رسانه های آلمانی گزارش داده اند، آنگلا مرکل صدر اعظم سرزمین ژرمنها اعلام کرده است که تا زمان روشن نشدن ابعاد پرونده جمال خاشقجی روزنامه نگار مقتول عربستانی ،صادرات سلاح به ریاض را متوقف خواهد کرد.اگرچه صدر اعظم آلمان تصور می کند که چنین اقدامی، به مثابه اتخاذ نوعی ژست بشردوستانه و ضد دیکتاتوری از سوی وی محسوب می شود اما نمی توان این حقیقت را فراموش کرد که عربستان سعودی از ابتدای سال 2018 میلادی تا کنون، حدود 416 میلیون یورو تجهیرات نظامی از آلمان خریداری کرده است. مطابق مستندات موجود ، عربستان سعودی پس از الجزایر دومین وارد کننده تسلیحات از آلمان محسوب می شود. از سوی دیگر، آنگلا مرکل به خوبی می داند که چنین تسلیحاتی کجا و چگونه استفاده می شودموضوع دیگری که در این خصوص باید مدنظر قرار گیرد، به سکوت معنادار حزب سوسیال دموکرات آلمان در قبال این مسئله باز می گردد.

سران حزب سوسیال دموکرات تا زمان عدم حضور خود در دولت ائتلافی آلمان ( به همراه احزاب متحد مسیحی ) ، از منتقدان فروش سلاح به عربستان سعودی بودند اما هم اکنون، آن هم در سخت ترین برهه زمانی ممکن به دلیل حضور در راس معادلات سیاسی و اجرایی برلین، از تسلیح ریاض به صورت مستقیم و از تسلیح گروههای تروریستی و تکفیری به صورت غیر مستقیم دفاع می کنند. از این رو شاهد حمایت نظام مند و سازماندهی شده تسلیحاتی آلمان از سعودی ها، خصوصا طی سالهای اخیر بوده و هستیم. حزب سوسیال دموکرات در مذاکرات خود با حزب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی در جریان شکل دهی دولت ائتلافی جدید آلمان، به صورت ظاهری خواسته خود را در خصوص ممنوعیت ارسال سلاح به عربستان ( و بازیگرانی که به صورت مستقیم در جنگ یمن مشارکت دارند ) را مطرح کرد اما این حزب در عین حال پذیرفت که مجوزهایی که پیشتر برای صادرات تجهیزات نظامی صادر شده مشمول این بند نشود! به عبارت بهتر، حزب سوسیال دموکرات نسبت به ادامه حمایت از جنایات سعودی ها توسط مرکل، چراغ سبز نشان داد.

نکته بعدی در این خصوص، به “نحوه واکنش” کشورهای غربی در خصوص پرونده خاشقجی باز می گردد. مقامات اروپایی به مانند ترامپ، از یک سو به صورت ظاهری ربایش و قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی توسط بن سلمان و عمال وی را محکوم کرده و از سوی دیگر، بر روابط محکم مالی خود با عربستان سعودی تاکید می کنند! به عبارت بهتر، تروییکای اروپایی و حتی برخی دیگر از اعضای اتحادیه اروپا نشان داده اند که اراده لازم برای مواجهه با پرونده ربایش و قتل خاشقجی راندارند. نوع مواجهه نرم مقامات غربی با پرونده “جمال خاشقجی” بار دیگر برخورد و مواجهه گزینشی و ابزاری مدعیان حقوق بشر با این مقوله را به چالش کشیده است. در این میان، مقامات دولتی و امنیتی در غرب از تمامی ظرفیتهای خود برای جلوگیری از “تعمیم موضوع به افکار عمومی” نیز استفاده می کنند. به عبارت بهتر، دولتهای ایالات متحده آمریکا و فرانسه ظرفیتهای خود را در حوزه دیپلماسی عمومی و دیپلماسی پنهان به کار گرفته اند تا موضوع قتل احتمالی خاشقجی به دست عمال آل سعود به موضوعی داغ در بین افکار عمومی کشورهایشان تبدیل نشود.

با توجه به اینکه پروژه “تبرئه سعودیها” در قبال قتل و مثله کردن جمال خاشقجی دیگر امکانپذیر نیست، تروییکای اروپایی به پروژه ” مدیریت افکار عمومی غرب” از طریق اتخاذ ژستهای دموکراتیک روی آورده اند. با این حال، این موضوع تغییری در سیاستهای زیربنایی غرب در حمایت از جنایات آل سعود به وجود نیاورده و به وجود نخواهد آورد!

آنچه این بازی را بیش از پیش ناکام می گذارد، تمرکز افکار عمومی جهان بر روی پرونده قتل خاشقجی است. فرافکنی و تلاش سیاستمداران اروپایی و غربی در راستای مهار خشم و نارضایتی عمومی نسبت به این مسئله و فراتر از آن، تلاش اروپا برای “مشمول زمان کردن” پرونده قتل جنال خاشقجی، در نهایت نتیجه ای به همراه نخواهد داشت. بازیگران اروپایی و خصوصا سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه هزینه های هنگفتی را صرف تنظیم بازی “میدانی” ،”سیاسی” و ” رسانه ای ” خود در نظام بین الملل کرده اند اما قدرت رسانه های مستقل و افشاگری هایی که از سوی روزنامه نگاران مستقل در خصوص چنین پرونده هایی صورت می گیرد، مانع از تحقق این “ترکیب وقیحانه” می شود. ضمن اینکه افکار عمومی دنیا نیز با تمرکز ویژه بر روی پرونده خاشقجی، چنین قدرت مانوری را به غرب نداده اند.

در حال حاضر، افرادی مانند مکرون ،مرکل و ترزا می باید بابت همراهی خود با عربستان سعودی در اقداماتی مانند کشتار مردم بیگناه یمن و خصوصا کودکان یمنی پاسخگو باشند. در حال حاضر، افکار عمومی در سرتاسر دنیا نسبت به آنچه در پرونده خاشقجی می گذرد، حساس هستند. این حساسیت عمومی، بدون تردید از سوی شرکای غربی ریاض و حامیان جنایات آل سعود در منطقه غرب آسیای خوشایند نیست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید