آمریکا: مذاکره با ایران تا ابد ادامه نخواهد یافت

    کد خبر :831672
آمریکا: مذاکره با ایران تا ابد ادامه نخواهد یافت

ایالات متحده آمریکا هشدار داد مذاکرات هسته ای با ایران برای احیای برجام تا به ابد و به صورت نامحدود ادامه نخواهد یافت.

“آنتونی بلینکن” وزیر خارجه آمریکا دیروز (پنج شنبه) در اظهاراتی در کویت گفت مذاکرات با ایران نمی تواند و نباید به صورت نامحدود ادامه یابد.

این دیپلمات ارشد آمریکا با اشاره به اینکه اکنون زمان تصمیم گیری تهران است، افزود: ایالات متحده تمایل و حسن نیت خود برای بازگشت به برجام را نشان داده و اکنون توپ در زمین ایران است.

اظهارات وزیر خارجه آمریکا همزمان با اظهارنظر برخی مقامات ارشد ایران مبنی بر سرسختی و “عناد” واشنگتن در مذاکرات غیرمستقیم احیای برجام بیان شده است.

طبق اظهارات اخیر نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی هسته ای، دیپلمات های آمریکایی در روند 6 دور اخیر مذاکرات وین حاضر نشده اند بیش از 500 تحریم خود را علیه اشخاص و نهادهای مختلف ایرانی بردارند.

همچنین بنا به اظهارنظر “کاظم غریب آبادی” نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی هسته ای، آمریکایی ها در جریان مذاکرات وین اصرار کرده اند که مسایلی خارج از حیطه موضوع هسته ای ایران را وارد مذاکرات کنند و مصرانه خواسته اند بندی مربوط به انجام مذاکرات درباره دیگر موضوعات منطقه ای را به توافق احیای برجام اضافه کنند.

مقام معظم رهبری نیز در دیدار پایانی روز چهارشنبه با اعضای کابینه “حسن روحانی” تاکید داشتند آمریکایی ها از موضع عنادآمیز خود در مذاکرات کوتاه نیامده و حاضر نشده اند تحریم ها را به طور کامل لغو کنند و به دنبال گنجاندن بندی درباره مذاکره با ایران بر سر دیگر موضوعات منطقه ای در توافق جدید هستند تا هر زمان که خواستند با بهانه کردن آن بند و ادعای نقض توافق از سوی ایران، از برجام خارج شده و تحریم ها را برگردانند.

همزمان واشنگتن تاکید کرده آمریکا برای ادامه مذاکرات وین منتظر استقرار دولت ابراهیم رئیسی رییس جمهوری منتتخب ایران می ماند اما واشنگتن فرصت مذاکرات وین برای احیای برجام را محدود می داند و در مذاکرات برجام چیز بیشتری نصیب دولت رئیسی نخواهد شد.

یک مقام آگاه آمریکایی در این رابطه در مصاحبه ای با وب سایت “آکسیوس” گفته اگر ایران پیشنهادی که در وین ارائه شده است را نپذیرد، خبری از امتیاز دادن بیشتر از سوی واشنگتن نخواهد بود.

این مقام آمریکایی گفته : “ما امیدواریم آنها (ایران) فکر نکنند که چون سرسخت‌تر هستند، امتیازات بیشتری نسبت به دولت قبل دریافت خواهند کرد. چون مساله میزان سرسختی نیست، بلکه اعمال کامل توافق هسته‌ای 2015 (برجام) است. موضع آمریکا تغییر نخواهد کرد و ایرانی‌ها نخواهند توانست مذاکرات هسته‌ای را از نو ابداع کنند، یا به وضعیتی برسند که آنها گام‌‌های کمتری بردارند و ما گام‌هایی فراتر.”

به گزارش عصرایران، این منبع آمریکایی همچنین به آکسیوس گفته اگر روند مذاکرات بیش از حد به طول انجامد، تا چند ماه دیگر به نقطه‌ای خواهیم رسید که بازگشت به برجام دیگر ضرورت نخواهد داشت، چون برنامه هسته‌ای ایران به پیشرفت‌هایی خواهد رسید که اگرحتی محدودیت‌های برجام اعمال شود، زمان نقطه گریز ایران برای ساخت بمب هسته ای به زیر یک سال خواهد رسید.”

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. صبا گفت:

    آقا جان این مذاکرات را علنی کنید تا معلوم شود تقصیر با کیست. با منتشر شدن متن مذاکرات که یک روزی علنی خواهد شد معلوم خواهد شد ایران بهانه گیری می کند یا امریکا .

دیدگاهتان را بنویسید