«آلیس کوپر» بعد از ۴۰ سال تابلوی «وارهول» را پیدا کرد

    کد خبر :63373

«آلیس کوپر» ـ خواننده راک ـ اثری هنری را که در دهه ۱۹۷۰ از «اندی وارهول» هدیه گرفته بود،‌ در انبارش پیدا کرد.

به گزارش  بازتاب ، «بی‌بی‌سی» نوشت: «آلیس کوپر» خواننده و نوازنده راک که زمانی دوست نزدیک «اندی وارهول» بود، بعد از گذشت بیش از ۴۰ سال، تابلویی را از این هنرمند پاپ‌آرت که از او هدیه گرفته بود، در انبار تجهیزات کنسرت‌هایش پیدا کرد.

«کوپر» در چهار دهه گذشته، کلا داشتن چنین اثر ارزشمندی را فراموش کرده بود. این اثر چاپی که «صندلی الکتریکی کوچک» نام دارد، در دهه ۱۹۷۰ خلق شده و نسخه دیگر آن سال ۲۰۱۴ در حراجی «کریستی» نیویورک به قیمت ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار به فروش رسید.

«شپ گوردون» که طی چهار دهه گذشته مدیر برنامه‌های «کوپر» بوده است، درباره این هدیه فراموش‌شده گفت: دوران راک اند رول بود، هیچ‌کدام از ما به هیچ‌چیز فکر نمی‌کردیم. کوپر آن موقع در زمان اجرا از یک صندلی الکتریکی استفاده می‌کرد و مثل برق‌گرفته‌ها می‌شد. آن صندلی درست شبیه صندلی تصویرشده در این تابلو بود.

تابلوی «صندلی الکتریکی کوچک» یک اثر چاپ سیلک اسکرین قرمزرنگ است که در مجموعه «مرگ و فاجعه» وارهول دسته‌بندی می‌شود. این اثر در این سال‌ها در یک لوله پیچیده شده بود و در یک صندوق حاوی وسایل برگزاری تور و کنسرت‌های «کوپر» قرار داشت.

«آلیس کوپر» با نام واقعی «وینسنت فرنیر» همراه با «سیندی لانگ» راهی نیویورک و به «وارهول» معرفی شد. آن‌ها زمان‌هایی را در کلاب شبانه «استودیو ۵۴» با هم می‌گذراندند.

«گوردون» در این‌باره گفت: «لانگ» روزی از من خواست تا از طرفش اثر چاپی «وارهول» را به قیمت ۲۵۰۰ دلار بخرم تا به‌عنوان هدیه تولد به «کوپر» بدهد. دیگر هیچ‌کس درباره آن اثر فکر نکرد و زندگی ادامه داشت. تا این‌که سال‌ها بعد شبی با دوستان‌مان شام می‌خوردیم که یکی از آن‌ها اتفاقا دلال هنری بود. وقتی بحث به کاری از «وارهول» رسید که به قیمت گزافی به فروش رفته بود، یاد آن اثر افتادم. بنابراین به «آلیس» زنگ زدم و گفتم، هنوز آن اثر وارهول را داری؟ گفت، فکر نمی‌کنم.

این دو سپس به انبار تجهیزاب سر زدند و در کمال تعجب، بوم اثر چاپی «وارهول» را درون محفظه‌ای لوله‌مانند پیدا کردند.

«گوردون» ادامه داد: این اثر هنری در دهه ۱۹۷۰ ارزش چندانی نداشت. آن زمان «اندی وارهول» هنوز «اندی وارهول» نشده بود. باید قیافه «آلیس» را وقتی کارشناس هنری اصالت این کار را تایید کرد، می‌دیدید؛ فک‌اش افتاد، به من نگاه کرد و گفت: جدی؟! این مال منه!

«آلیس کوپر» خواننده و آهنگساز راک آمریکایی است که در میشیگان به دنیا آمده است. او اوایل دهه ۶۰ میلادی و زمانی که ۱۷ سال بیشتر نداشت، گروه موسیقی «The Earwigs» را با «مایک بروس» (لید گیتار)، «گلن باکستِن» (ریتم گیتار)، «دنیس دانِوِی» (گیتار بیس) و «نیل اسمیت» (درامز)، بنیان‌گذاری کرد. نام این گروه بارها تغییر کرد تا این‌که در سال ۱۹۶۸ به «آلیس کوپر» رسید. او معتقد است این، نام او در زندگی قبلی‌اش بوده است.

«اندی وارهول» (‌۱۹۸۷ – ‌۱۹۲۸) هنرمند، نویسنده، فیلم‌ساز و نقاش پیش‌روی آمریکایی در دهه ۱۹۶۰ با پرداختن به فرهنگ مصرف‌گرایی در کشورش به شهرت رسید و در نیویورک به‌عنوان یکی از چهره‌های شاخص شمرده می‌شد. او از بنیان‌گذاران پاپ‌آرت دهه ‌۱۹۵۰ در آمریکا بود. اکنون بزرگ‌ترین موزه‌ دنیا که به یک هنرمند اختصاص دارد، در پیتزبورگ پنسیلوانیا موزه‌ «اندی وارهول» است. او ‌۲۲ فوریه ‌۱۹۸۷ در سن ‌۵۸ سالگی درپی اختلالات حین عمل جراحی در نیویورک درگذشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید