آب “گرم و سرد” به یک اندازه دست‌ها را تمیز می‌کنند

    کد خبر :29132

وقتی دست‌هایتان را با آب گرم می‌شویید احساس بهتری دارید اما از نظر میکروب‌زدایی دمای آب تاثیری ندارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، شاید شما هم در پاسخ به این پرسش بلافاصله و بدون تامل و بر اساس ذهنیت قبلی بگویید:”آب گرم”.

بر اساس گزارش BBC، اما محققان آمریکایی در این پژوهش نشان دادند که بر خلاف آنچه ما تصور میکردیم میزان پاک‌کنندگی آب گرم و سرد به یک اندازه است.

در این پژوهش محققان روی 20 نفر از شرکت‌کنندگان که میزان میکروب‌زدایی را با استفاده از آب با دو دمای مختلف مورد بررسی قرار دادند.

نتیجه این آزمایش نشان می‌دهد که میزان میکروب زدایی دست با استفاده از آب در دمای 15درجه سانتیگراد درست مشابه  میزان میکروب‌زدایی آب با دمای 38 درجه است.

طبق این گزارش، محققان در این آزمایش از داوطلبان خواستند که هر کدام دست‌هایشان را 20 بار با آب  15، 26 و 38 درجه به همراه صابون  مورد شست و شو قرار دهند.

نکته جالب توجه این بود که نتیجه تحقیقات نشان داد، میزان صابون و تغییر دمای آب تاثیری روی از بین رفتن میکروب‌ها ندارد.

محققان به مردم توصیه می‌کنند که دست‌هایشان را با آب در هر دمایی که می‌خواهند بشویند اما باید مقدار کافی صابون به کار ببرند و زمان شستن دست هم دست‌کم 20 ثانیه باشد؛ همچنین مالیدن دست‌ها به نحوی که تمامی سطح آنها شسته شود مهم است.

وقتی مردم دست خودشان را با آب گرم می‌شویند احساس بهتری دارند اما از نظر میکروب‌زدایی، دمای آبی که مورد استفاده قرار می‌دهند عملا بی‌تاثیر است.

نکته قابل توجه در این بین این است که رستوران‌ها دیگر ملزم نیستند برای شستن دست، آب گرم در اختیار مشتریان بگذارند و این به معنی کاسته شدن از هزینه انرژی مصرفی است که پیشتر صرف گرم کردن آب می‌شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید