۵۲ کانتینر حامل مواد شیمیایی بسیار خطرناک در بیروت جمع‌آوری شد

    کد خبر :783189

سفارت آلمان در لبنان امروز (شنبه) اعلام کرد که عملیات جمع آوری و تخلیه ۵۲ کانتینر حامل مواد شیمیایی بسیار خطرناک در بندر بیروت به پایان رسیده است.

سفارت آلمان اعلام کرد که این محموله که بیش از یک دهه از وجود آن در بندر بیروت می گذرد با کشتی به آلمان منتقل خواهد شد.

مقام های لبنانی ۳۰ آبان ماه گذشته با یک شرکت آلمانی برای جمع آوری و تخلیه این محموله قرارداد امضا کردند.

دفتر سرپرست نخست وزیری لبنان در بیانیه ای گفت که شرکت آلمانی «کمبی لیفت» که در کار پاکسازی بندرگاه، با دولت لبنان طرف قرارداد است، ۴۹ کانتی مواد شیمیایی «قابل انفجار و بسیار خطرناک» را از بین خواهد برد.

اندریاس کیندل سفیر آلمان در لبنان روز شنبه در توئیتی نوشت که بخش اول ماموریت توسط شرکت کومبی لیفت که جان شهروندان این کشور را تهدید می کرد، پایان یافت.

پیشتر در ماه مرداد، انفجار عظیم مواد شیمیایی انبارشده در همین بندر، حدود ۲۰۰ نفر را کشت و بخش هایی از بیروت را ویران کرد.

به گزارش ایرنا، هنوز نتایج قطعی تحقیقات درباره انفجار ۱۴ مرداد گذشته اعلام نشده و تاخیر در امضای قرارداد برای پاکسازی مواد خطرناکی که هنوز در محل انفجار باقی است، در کنار ابهام سیاسی و بی ثباتی اقتصادی، موجب خشم مضاعف مردم لبنان شده است.

یان کوبیس، هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در لبنان، با تاکید بر تقاضای مردمی در مورد تحقیقات بی طرفانه، گفت که پس از گذشت صد روز عملیات تحقیق در مورد این انفجار، شفاف نیست.

نیترات اورانیوم که ماده شیمیایی عامل انفجار ماه مرداد بود، از سال ۲۰۱۴ در بندر بیروت نگهداری می شد و هشدار مقامات درباره خطر انبار کردن این مواد، نادیده گرفته شد. تاکنون ۲۵ نفر، از جمله مدیران بندر و گمرک در این پرونده بازداشت شده اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید