زندانیان غیرعمد را دریابیم؛

پوسیدگی منبع آب موجب مرگ و حبس دو روستایی شد

  • حوادث
  • یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ ۱۰:۰۹
    کد خبر :692370

مخاطرات ناشی از پوسیدگی منبع آب یک روستا جوان عائله‌مندی را راهی حبس و یک نان‌آور خانواده را به کام مرگ کشاند.

سعید کارگر فصلی است که با وجود تجرد کمک حال پدر سالخورده اش در تأمین مخارج خانواده ۷ نفره شأن هست و برای درآمد زایی وقتی گزارش پوسیدگی منبع آب روستای محل سکونت‌شان به او ارائه می‌شود این جوان ۲۹ ساله مسئولیت قیرپاشی منبع را برعهده می‌گیرد.

سعید قیر روان را برای ترمیم تهیه کرده و در درون منبع و برخی از ورودی‌های آب می‌ریزد اما از آنجایی که شبکه آبرسانی روستا فاقد کنتور و فیلتر بوده قیر به شبکه آب داخل منازل رسوخ کرده و باعث گرفتگی لوله‌ها می‌شود.

۴ اسفند ۱۳۹۳ بودکه در تلاش برای باز کردن لوله آب منزل یکی از اهالی روستا سعید دست به کار شد منزلی که از قضاء در مجاورت آن خانه فردی مشغول استحمام بوده است؛ ماجرایی به ظاهر ساده که در ادامه به یک فاجعه مبدل می‌شود.

آبگرمکن همسایه که داخل حمام قرار داشته به علت اتصال و مشترک بودن با لوله آب خانه مجاور زمانی که گاز ناشی از کپسول در آن نشت می‌کند به شعله آبگرمکن رسیده و در مدت کوتاهی باعث انفجار مهیبی می‌شود که در اثر همین حادثه و آتش سوزی مرد همسایه که سرپرستی یک خانواده ۵ نفره را داشته در دم جان می‌سپارد.

پس از طرح دعوا و پیگیری‌های قضائی دادگاه بر حسب سهل‌انگاری این جوان روستایی در بازکردن لوله آب با گاز مایع وی را تا ۷۰ درصد در وقوع واقعه مقصر شناخته و به پرداخت دیه‌ای بالغ بر یک میلیارد و ۵۷۵ میلیون ریال محکوم می‌کند.

مبلغی سنگین و به قول پدر این جوان باورنکردنی که تمامی درآمد او از ابتدای نوجوانی تا به امروز روی هم حتی ۵ درصد اصل محکوم‌به را تأمین نخواهد کرد.

بر حسب استعلام به عمل آمده از سوی ستاد دیه استان همدان پدر این جوان که در آستانه ازدواج هم قرار داشته است و میخواسته پسرش را داماد کند با جمع آوری ضایعات و زباله‌های خشک درآمد یک خانواده پر جمعیت خویش را برعهده داشته و هرگز امکان و قدرت پرداخت حتی اقساطی بدهی تحمیل شده را نخواهد داشت.

امروز اگر چه با برگزاری جلسات متعددی اولیای دم حتی ریالی از مبلغ را گذشت نکرده‌اند اما با ارائه تسهیلات بدون سود ستاد دیه مبلغ بدهی به یک میلیارد ریال کاهش یافته است ولی با وجود این فرد یاد شده به علت عدم تمکن مالی از تاریخ ۱۵ دی ماه سال جاری بابت الباقی مبلغ در بند حضور دارد.

به گزارش مهر ،نیکوکارانی که تمایل دارند به این زندانی کمک کنند می‌توانند کمک‌های نقدی خود را به شماره حساب‌های ستاد دیه کشور به‌قرار ۷۴/۷۴ بانک ملت شعبه مستقل مرکزی، ۷۷۷۷ بانک تجارت شعبه مرکزی، ۸۸۸۸ بانک صادرات شعبه مرکزی یا ۵۵۵۵۵ بانک ملی واریز کرده و برای اختصاص مبلغ پرداختی جهت آزادی این فرد یادشده فیش پرداختی را با تحریر موضوع کمک انجام‌شده به شماره ۸۸۹۱۶۰۱۱ دورنگار کنند. روابط عمومی ستاد دیه با تلفن ۸۸۹۱۶۰۱۲ الی ۱۵ پاسخگوی سوالات شما در این زمینه خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید