مسابقات فوتبال و یک بام و دو هوای وزارت بهداشت/ آلودگی هوا خطرناک است ولی فقط برای شهرآورد پایتخت!

    کد خبر :776163

با توجه به تشدید بحران آلودگی هوا در شهر تهران به ویژه منطقه غرب که استادیوم آزادی در آنجا واقع است، گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت توصیه کرد تا دربی روز دوشنبه لغو شود؛ دستوری دیرهنگام و به نظر نمایشی که انتقاداتی به آن وارد است.

«بازتاب»؛ مرضیه افرافر– شهرآورد نود و چهارم پایتخت در حالی قرار است روز دوشنبه مورخ 22 دی ماه در استادیوم یکصدهزار نفری آزادی تهران- البته بدون تماشاگر- برگزار شود که شاخص آلودگی هوا در شرایطی بحرانی قرار دارد و مسئولان وزارت بهداشت نیز با برگزاری این شهرآورد موافق نیستند.

بررسی ها نشان می دهد که شاخص آلودگی هوا هم اکنون در بسیاری از مناطق تهران از عدد 150 عبور کرده و وضعیت ناسام برای تمامی گروه های سنی در شهر تهران به وجود آمده است.

مسابقات فوتبال

وضعیت شاخص در منطقه ای که استادیوم آزادی در آنجا قرار دارد نیز مشابه اکثر مناطق دیگر است و آلودگی شدید بالای 150 که وضعیت ناسالم برای همه گروه های سنی است را نشان می دهد.

مسابقات فوتبال

این شرایط موجب شده تا گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت نگران سلامت بازیکنان و دیگر عوامل برگزاری شهرآورد 94 باشد و درخواست کند تا با توجه به ناسالم بودن هوا برای همه گروه‌ها، بازی فردای استقلال و پرسپولیس عقب بیفتد.

توضیح اینکه عباس شاهسونی رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت ، با اشاره به در پیش بودن داربی پایتخت و برگزاری آن رأس ساعت ۱۶.۳۰ روز دوشنبه 22 دی ماه، گفت: با توجه به اینکه شاخص کیفیت هوا در شهر تهران در وضعیت ناسالم برای همه گروه ها است، برگزاری بازی فوتبال پرسپولیس و استقلال در این شرایط هرچند بدون تماشاگر است، اما با توجه به اینکه شرایط کیفیت هوا برای سلامت بازیکنان بسیار خطرناک است، براین اساس توصیه می شود این بازی در وضعیت آب و هوایی بهتری برگزار شود.

وی افزود: یکی از اولین‌توصیه ها در شرایط آلودگی هوا، این است که فعالیت ورزشی در فضای آزاد تعطیل شود.

شاهسونی تاکید کرد: بنابراین با توجه به اینکه در شرایط آلودگی هوا، فعالیت ورزشی برای سلامت بازیکنان خطرناک است، بهتر است این مسابقه به زمان دیگری که شرایط آلودگی هوا بهتر شد، موکول شود.

وی گفت: در عین حال اگر قرار بر برگزاری مسابقاتی در کلانشهرهایی مانند اراک، کرج، اصفهان، مشهد و…است، با توجه به آلوده بودن هوای کلانشهرها بهتر است، این مسابقات هم برگزار نشود.

شاهسونی تأکید کرد: توصیه اول وزارت بهداشت این است که حتی اگر وضعیت هوا ناسالم برای گروه های حساس است، فعالیت های ورزشی در فضای باز برگزار نشود، چه برسد به اکنون که وضعیت هوا ناسالم برای همه گروه ها است و در برخی ایستگاه ها هم خیلی ناسالم است، انجام بازی برای سلامت بازیکنان بسیار خطرناک است.

این حساسیت و نگرانی متولیان وزارت بهداشت کشور نسبت به سلامت عوامل برگزاری دربی روز دوشنبه در حالی است که روز یک شنبه مسابقه دو تیم آلومینیوم اراک و ذوب آهن اصفهان در شهر اراک و در هوایی آلوده برگزار شد، اما چنین حساسیتی از وزارت بهداشت در این رابطه مشاهده نشد و اکنون که مسابقه روز یکشنبه شهر اراک به پایان رسیده این موضع گیری انجام شده است.

توضیح اینک بررسی ها نشان می دهد که روز یکشنبه هوای شهر اراک ناسالم برای گروه های حساس بوده و شاخص به مرز 150 رسیده بود، ولی وزارت بهداشتی ها قبل از برگزاری بازی مورد اشاره نگرانی پیرامون آن نداشتند.

با این همه اکنون متولیان وزارت بهداشت کشورمان ضمن اذعان به اینکه بازی شهر اراک نیز در شرایط غیر استاندارد برگزار شده است، بر این موضوع تأکید کرده اند که بازی روز دوشنبه استقلال و پرسپولیس نباید برگزار شود؛ رویکردی متناقض و دیرهنگام در برابر بحرانی مشابه که قبل از یک بازی و بعد از بازی دیگر اتخاذ شده است.

اگرچه حساسیت نهادهای متولی سلامت برای شهرآورد 94 قابل تحسین است و لغو بازی در صورت تثبیت آلودگی هوا در بعد از ظهر روز دوشنبه نیز منطقی به نظر می رسد، اما از این مسئولان انتظار می رفت که این واکنش را کمی زودتر اتخاذ می کردند تا ظن برخورد دوگانه در قبال بحران های مشابه از سوی آنان ایجاد نشود.

هرچند بهتر بود این هشدار و توصیه بهداشتی نه قبل از بازی آلومینیوم و ذوب آهن بلکه حتی چند روز زودتر اعلام می شد تا عوامل همه مسابقات لیگ فرصت انجام هماهنگی های لازم را داشته باشند.

با تفاسیر بالا به نظر می رسد این توصیه و هشدار دیرهنگام صرفاً جنبه نمایشی دارد و با هدف برداشتن بار مسئولیت از روی دوش مسئولان وزارت بهداشت اتخاذ شده است و جنبه عملیاتی هم ندارد؛ واقعیتی که موضع جدید سهیل مهدی- رییس کمیته مسابقات سازمان لیگ فوتبال نیز آن را تأیید می کند، چرا که او در واکنش به موضع گیری وزارت بهداشتی ها گفته است: دیدار دو تیم استقلال و پرسپولیس برگزار می‌شود و ساعت آغاز مسابقه هم، 16:35 خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید